Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)

Flemming Nygaard 09-11-2015 17:19
Bevægelse skal der til
Interessant artikel og interessante overvejelser.
Jeg deler erfaringer med Karina. Det er væsentligt vanskeligere at få eleverne ud på gulvet, når de kommer i de sidste år i udskolingen.
Det hjælper dog vældigt på det, hvis læreren er med i bevægelses-legene og øvelserne. Hvis han sammen med de bevægelsesglade elever i udskolingen danner fortrop og er et godt eksempel, er det meget lettere at få alle med.
Prøv engang med Uwe Kinds: https://www.youtube.com/watch?v=SpNjWFjUjdE
eller besøg http://www.lingotech.net/german
der er masser af inspiration.
Eller se dagens “Sæt skolen i bevægelse”: http://www.saetskolenibevaegelse.dk/oevelser/dansk/bevaeg-en-sang.aspx
hvor der især appeleres til de mindre klasser.
Tomas Hansen (tidligere debattør.) (Lærer) 09-11-2015 17:31
Tidskrævende OG.......
Jeg har brugt diverse "løb" i udskolingen, men for det første kræver det ret meget tid at forberede dem og for det andet er det faglige udbytte forholdsvis begrænset for langt de fleste elever - man kommer meget længere med frie rammer og differentieret undervisning.

Hentediktat, rundkredslege og andet er da meget sjovt ind i mellem, men ikke de 45 minutter i gennemsnit (husk lige det) som der er lagt op til.

Som fysiklærer er det jo også så heldigt at eleverne går frem og tilbage fra klasse til faglokale :D

Det er fint hvis man gerne vil have dem til at bevæge sig, men det bliver altså, efter min mening, forholdsvis søgt, hvis man vil have udskolingen til at bevæge sig og være faglige samtidigt.

Det er forholdsvist svært at løbe en problemregning, eller hoppe en ionopgave - altså med mindre man udelukkende gør det for at følge UVM's "regler" (som man jo ikke skal følge, hvis man har en god forklaring.........)
Karina Schneider Holmgaard (Lærer) 15-11-2015 20:19
Tak for jeres kommentarer :-)

Flemming - Jeg er altid i front med alt jeg foretager mig :-) og jeg kender siderne og har også benyttet disse sider - især i 5./6.klasse.
Overstående er kun et lille uddrag af min undersøgelse, problemstillinger mm.

Tomas - Ja selvfølgelig kan man ikke løbe en problemregning mm., og selvfølgelig kan man ikke ALTID inddrage bevægelsen - og ja der er jo emner som man skal igennem.

/ Karina Schneider Holmgaard