Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)
Christian Wadskov
(Systemadministrator og Bestyrelsesmedlem i Folkeskoleforældre)
05-11-2015 09:16
Hvis nu bare...
Folkeskolen overholdt §18, stk 4, så ville der ikke være noget problem. Lige om lidt ruller læringsportalerne sig ud med færdige akademiske løsninger, tilrettelagt ud fra FFM og med et prædefineret fokus uden for elevinddragelse. Det vil næppe fremme noget af det der nævnes
Jeg er overhovedet ikke i tvivl om nytten af gode tilbud - miljøskifte - vi prøver på en ny måde - optimistiske forventninger og få elever til hver voksen - som man gør på Løkkeakademiet. Der er bare det, at det er hamrende dyrt, og hvis pengene tages fra den daglige undervisning, er det ikke nødvendigvis en god idé. De drenge har OGSÅ brug for kvalitetstilbud i det daglige. Uanset, at "selv statistikerne siger, at det er ok at kalde det læringsår.", er det en tåbelig ting at tale om fremgang i læringsår, når man bruger samme test før og efter et intensivt forløb - og ikke tester igen senere. Så må Frans Ørsted Andersen ogsåhuske, at i dagspressen ER Løkkeakademiet en kritik af folkeskolen, og resultaterne bruges i den lokale forvaltning til at fortælle, at folkeskolen gør detfor dårligt. Det ville formentlig være en god idé, hvis et forløb som Løkkefondens lejr samarbejdede med skolen bagefter - men der er der kun mentorer, og de skal være gratis - som jeg læser rapporterne, har de heller ikke været med på lejrforløbet. På den måde kan det godt for drengene komme til at føles, som om "den rigtige"skole er et luset foretagende.
Helt sikkert er praktisk indhold godt for de svage drenge - men det er det også for alle andre!!! Desværre bevæger skolen sig væk fra praktiske fag som noget i sig selv vigtigt, respekten for håndværk er der stort set ikke - håndarbejde og sløjd er blevet slået sammen, og det designmæssige er gjort til det vigtigste. På mit ældste barns skole er der nu ikke adgang til symaskiner - de var gamle, og ville være dyre at reparere - og håndarbejde er ikke længere et selvstændigt fag. I håndværk og design bygger de huse af karton. Man skal også være opmærksom på, at der på professionshøjskolerne findes undervisere, der underviser i, at det er liges så godt at starte matematiikundervisning på computer, som det er at bruge praktiske materialer - tælle, veje, måle - i begynderundervisningen.
Lige om lidt ruller læringsportalerne sig ud med færdige akademiske løsninger, tilrettelagt ud fra FFM og med et prædefineret fokus uden for elevinddragelse.
Det vil næppe fremme noget af det der nævnes