Niels Chr. Sauer
(Skribent, folkeskolelærer emeritus)
04-01-2016 18:22
Forudsætningen for, at man kan korte skoledagen af, er ifølge loven, at de derved frigjorte midler anvendes til tolærerordninger - men loven gælder måske ikke på Frederiksberg?
Hvorfor går Frederiksberg Lærerforening ind for, at alle skoler skal gøre det samme? Det gælder da først og fremmest om at øge presset for at komme af med de lange skoledage, og hvis forældrene begynder at vælge dem fra, kan det kun være i lærernes interesse? Argumentet med, at kvaliteten skal være ens, holder alligevel ikke - skolerne er meget forskellige uanset hvad. Lad dog forældrene tage den kamp nedefra på hver enkelt skole, hvis det er den eneste vej frem!
Overskriften her er i øvrigt misvisende. Der tales om 'skolers vilje', men ingen har spurgt skolen - dens elever og ansatte og forældre - hvad de mener. Det er kun skolebestyrelserne, der har udtalt sig, og vi ser masser af eksempler på, at skolebestyrelser agerer på tværs af elever, lærere og forældre. Medlemmer af skolebestyrelser er ofte partipolitiske aktører.
Jens Hareskov Christensen
04-01-2016 18:25
Jeg forstår ikke, hvorfor Ane Søegaard ikke ser det som en mulighed for, at der kommer sprækker i reformen. Der findes ingen evidensbaserede begrundelser for de lange dage og den understøttende undervisning, så hvorfor ikke gribe chancen for at udfordre reformen. Det er rigtigt, at det er en trist tendens, at man kan shoppe rundt, men det er der gode grunde til at gøre allerede nu, da lærerne har vidt forskellige muligheder for at lave god skole.
Niels Chr. Sauer
(Skribent, folkeskolelærer emeritus)
04-01-2016 18:28
Tilgiv en lille eftertænding: Hvad i alverden er der galt med at eleverne vil 'shoppe' mellem skolerne? Lad dem dog endelig fravælge de skoler, der ikke vil lytte til frustrationen over verdens længste, tvungne skoletid på discount, trukket ned over hovedet på sagesløse børn. Det er jo ikke DDR, det her, vel?
Henning Nielsen
(Friskoleleder)
04-01-2016 20:08
Kvalitetstab
Jeg har meget svært ved at se eller forstå et eventuelt tab af kvalitet, når jeg holder antallet af timer op mod de frie skolers timetal. Hvis det virkelig skulle være så godt, hvorfor kopierer alle så ikke modellen? Problemet med overholdelse af reformkravene om åben skole og bevægelse skaber jo en indre problemer i reformen, hvis det skal tage tid fra uuv. Hverken motion eller åben skole skal vel tages fra uuv?
Jørgen Cseh
05-01-2016 17:56
Folkeskolereformen blev gennemtvunget uden at politikerne hørte dem, der befandt sig i virkelighedens folkeskole - nemlig lærerne. Resultatet af dette uigennemtænkte overgreb mod en hel generation af skoleelever viser sig nu. En skolebestyrelsesformand mener, at 18 måneders kaos ikke er nok og er her på linje med formanden for skolelederne. Er 18 måneder ikke mere end rigeligt? Lad da endelig oprøret mod reformen vokse op fra forældrene - dem er der en chance for at politikerne lytter til. Det er en befrielse at se, at der endelig er kommuner, der får øjnene op for, at det er på tide at gøre noget. Og det bør Danmarks Lærerforening hilse med glæde!
http://nyhederne.tv2.dk/samfund/2016-01-04-laererformand-haaber-paa-kortere-skoledage-paa-frederiksberg