Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)

Niels Chr. Sauer (Skribent, folkeskolelærer emeritus) 28-01-2016 14:51
PINLIGT PINLIGT PINLIGT
Pinligt for ministeriet, der forsøgte at hemmeligholde disse kendsgerninger.

Pinligt for reformpolitikerne, der er helt og aldeles ude af trit med eleverne og ikke forsømmer nogen lejlighed til at forsøge at marginalisere DLF, når vi siger sandheden. De 76 % er formentlig vokset til 90 % eller mere efter lektiecafeerne blev tvungne.

Pinlig for Danske Skoleelever, som har fået tyvedoblet sit tilskud fra ministeriet og mener at skoledagen er tilpas.

Pinligt for Skole og Forældre, hvis formand her forsøger at snakke udenom med henvisning til, at '...skoledagen blev forlænget ud fra et ønske om at forbedre skolen'. Hvad kommer det sagen ved, hvad 'ønsket' var? Det her handler om virkeligheden.

Pinligt for KL-toppen som netop har stået og lovprist reformen igen og konsekvent sætter kikkerten for det blinde øje.

Pinligt for Skolelederforeningen, som heller ikke vil vedgå skolens faktiske tilstand.

Og pinligt også for den lammehaledikkende forskerverden, herunder EVA, SFI og KORA der affinder sig med at lægge navn til alibiforskning og tie pænt stille med de resultater, deres opdragsgiver ikke ønsker at få frem. Myndighedsbetjening, hedder det.

PINLIGT PINLIGT PINLIGT

Tomas Hansen (tidligere debattør.) (Lærer) 28-01-2016 14:59
Jeg synes.
Jeg synes MWH skulle holde op med at udtale sig, når hun så åbenlyst ikke taler på ret manges vegne.
Andrea Heiberg (Folkeskolelærer) 28-01-2016 15:46
Ja, Niels Christian og Tomas!
Selv sidder jeg tilbage og nyder, at jeg denne gang slap for at skulle høre fra Niels Egelund.
Andrea Heiberg (Folkeskolelærer) 28-01-2016 16:50
Egentlig tror jeg, de lange skoledage for eleverne kom bag på såvel politikere som brugere af folkeskolen. Op til folkeskolereformen og Lov 409 var det lærernes korte skoledage, der var i fokus – ikke elevernes, hvad angår skoledagenes længde.
At politikere, forældre og elever ikke evnede at forudse, at eleverne naturligvis ville få længere skoledage med folkeskolereformen, det overså et flertal af befolkningen som følge af den overvældende hetz i medierne mod lærerne.
Men hvad skulle KL så evt. KL klippe? Lektiecaféerne og/eller USU?
Det tvivler jeg på KL vil, fordi så lukker de den lønbesparende dør til de ikke-uddannede og pædagogerne, der har fået fodfæste i den ellers særdeles vanskelige undervisningsopgave – undskyld, ”læringsopgave” – som lektiecaféer og USU udgør. Derudover tror jeg slet ikke, nogen politikere fra den nuværende og tidligere regering og KL vil røre ved folkeskolereformen nu eller i den nærmeste fremtid, fordi de har vundet så meget mere end de havde turdet tro på. De har sikret et glimrende grundlag for privatskolerne, hvis tilskud, man så senere kan skære ned på. De har sikret, at billigere arbejdskraft kan udføre, hvad der tidligere var lærerarbejde og ikke mindst har de sikret sig en ventil, så endnu mere billig arbejdskraft kan løse arbejdsopgaver i folkeskolen. De har sikret sig lette fremtidige overenskomstforhandlinger med DLF.
Men ellers tror jeg altså ikke, politikerne eller så mange andre forudså elevernes lange skoledage som endnu en konsekvens i det uskønne forløb op til vedtagelsen af Lov 409 og folkeskolereformen.
Så dejligt at se eleverne endelig tage ansvar.
Tomas Hansen (tidligere debattør.) (Lærer) 28-01-2016 17:03
Andrea
Læs mine indlæg i Marks tråd, der er timetallet forklaret.

Og jeg vil inderligt håbe at folkevalgte politikere kan fordele 30/33/35 over 5 dage og få det korrekte resultat ellers er jeg pænt rystet.

Men lad mig bare pinde det ud:

Indskoling ink. 0. klasse - 8-14 - hver dag.

Mellemtrin: 2 dage til 14, 3 dage til 15.

Udskoling: 5 dage til 15. Med den krølle at 7. klasse har 2 dage til 14.

Det KAN ikke komme bag på folk, ikke en gang folk, der kun har gået i skole til 7.klasse.
Andrea Heiberg (Folkeskolelærer) 28-01-2016 17:07
Tomas
Ja, men det er øjensynlig først nu, det for alvor er gået op for såvel forældre som elever.
Andrea Heiberg (Folkeskolelærer) 28-01-2016 17:53
Endelig ---
fandt jeg den artikel, der danner grundlag for det, jeg har skrevet her i dag. Den er helt tilbage fra juli 2014, og af den fremgår det med al tydelighed, at længden af elevernes skoledag burde have været helt anderledes i fokus forud for gennemførelsen folkeskolereformen.
Den artikel, der henvises til i nedenstående link, i Politiken med Christine Antorini ville jeg også godt have fundet frem, men det er desværre ikke lykkedes mig. Den vil på det nærmeste være komisk i forhold, hvordan virkeligheden blev.

http://www.b.dk/nationalt/professor-kalder-foraeldrekritik-af-lange-skoledage-for-hysteri
Tomas Hansen (tidligere debattør.) (Lærer) 28-01-2016 18:10
Mere
http://www.b.dk/nationalt/professor-kalder-foraeldrekritik-af-lange-skoledage-for-hysteri

http://www.b.dk/nationalt/foraeldre-glade-for-skolereform

http://www.b.dk/nationalt/saadan-bliver-dit-barns-skoledag

http://www.b.dk/nationalt/saadan-bliver-dit-barns-skoledag

Mere mindre korrekte udsagn igen-igen-igen.
Kirsten Hansen (Lærer) 28-01-2016 18:23
Et ping pong mellem stat og kommune - op til reformen var der harmoni omkr. reform og lov 409 - er ægteskabet mere skrøbeligt efter hverdagen har vist sit realistiske ansigt - hvem skal man "holde med???"

http://www.politiko.dk/nyheder/minister-om-lange-skoledage-det-er-kommunernes-ansvar
Tomas Hansen (tidligere debattør.) (Lærer) 28-01-2016 18:38
Nej.
Faktisk ikke.

Kommunerne er bare så venlige at følge 30/33/35 tallene i skolerne.

"- Nogle steder er der lavet skemaer, som er markant længere end det, der var tanken bag reformen."

Pez oss - ikke?

ps. jeg holder med eleverne.
Kirsten Hansen (Lærer) 28-01-2016 21:34
Lidt nostalgi, som gi´r / gav mening . . .
Os, der har rigtig mange år på bagen i folkeskolen og derfor også har gennemlevet utallige forandringer, vi har år for år erfaret, at undervisningstimer med et koncentreret, fagligt indhold, der finder sted efter kl. 12, har en nedsat effekt på det faglige udbytte hos eleverne. Og når vi så udvider til efter kl. 13, 14 . . . . så er ressourcerne på et minimum - også hos de voksne!
Fritidsklubberne, der tog over efter skoletid, har bidraget med så mange, forskellige aktiviteter, der i den grad har givet eleverne udfordringer, som vi i skoletiden har haft rigtig meget glæde af - både fagligt og socialt.
Den kombination af skole og fritidsaktiviteter hver for sig - og alligevel med en "fællesnævner" - den har været en gevinst for alle parter! -
Som sagt - lidt nostalgi, der gav rigtig god mening/udbytte m.m.