Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)

Karsten Bräuner (Pensioneret folkeskolelærer) 11-02-2016 08:11
Sludder og vrøvl
"Det er tegn på, at kommunerne tager ansvar for reformen!" Sludder og vrøvl! Det er tegn på, at kommunerne er ved at skyde et påstået bærende element i reformen i sænk. Det gør de naturligvis, fordi påstanden ikke holder, og for at spare penge. Reformen er død! Tilbage står opgaven at få det bedste ud af ruinerne i det folkeskole-Dresden, den har efterladt sig.
Tomas Hansen (tidligere debattør.) (Lærer) 11-02-2016 08:16
Titanic.
Reformen er som Titanic - bortset fra at kaptajn, styrmand og bådsmænd har sat fuld damp på kedlerne og ser om de ikke kan presse det maximale ud af den.

Jeg vil godt gætte på den er ved at være totalskadet inden næste skoleår.
Tomas Hansen (tidligere debattør.) (Lærer) 11-02-2016 08:38
Kære Anette lind.
Ved du egentlig hvad du udtaler dig om?

"Der er alt mulig grund til at have den understøttende undervisning. Det er jo ikke for sjov, at der er lavet understøttende undervisning. Det er jo netop fordi, at man har frihed til at lave en varieret undervisning i stedet for at få mere fagfaglighed. Det er selvfølgelig muligt at lave varieret undervisning i de fagfaglige timer, men den understøttende undervisning er, der hvor man har tiden til det".

Lad mig hjælpe dig:

1. Mellemrumspotentialet - også kaldet pauser tæller som understøttende undervisning mener du kan kan lave varieret undervisning i pauserne - efter op mod 2 klokketimers fagtimer?

2. Understøttende undervisning varetages ofte af pædagoger - mener du pædagoger er kvalificerede til at varetage undervisning, lad mig bare påpege at der jævnfør loven skal undervisning i folkeskolen varetages af uddannede lærere - så enten er det ikke undervisning, ellers brydes loven - hvad for en af delene mener du er gældende?

3. Med mindre end 5 timers reel forberedelse til op mod 30 lektioners undervisning, herunder elevplaner, forældremøder, skolehjemsamtaler, målstyret undervisning og alt det andet - hvor tror du så UUV bliver prioriteret henne og hvad tror du udbyttet er?

4. Er du og S virkelig så virkeligsfornægtende at I ikke forstår hvad elever, lærere, forældre, skoleledere og kommuner siger? Tror du og I i ramme alvor at I ved bedre end dem som tilbringer op mod 37 klokketimer i skolen hver uge?

5. Og det er måske det værste: "Det er jo netop fordi, at man har frihed til at lave en varieret undervisning i stedet for at få mere fagfaglighed."

I - med streg under _I_ som i Socialdemokratiet og Tortellini har NETOP slået hele reformen op på faglighed og nu siger I at det ikke er det, men "varieret" undervisning? Altså det rene cirkus?

6. Hvor er formanden for Folketingets uddannelsesudvalg? Var det ikke på tide den ansvarlige står frem og tager ansvar for sin reform?

Nu har jeg endda været så venlig at stille det op i punktform, så burde de fleste kunne byde ind med svar.
Jeppe Christiansen (Folkeskolelærer) 11-02-2016 12:26
Tomas
De kommer aldrig til at stå til ansvar for noget som helst, det er det mest virkelighedsfornægtende erhverv man kan have. Jobopslag - politiker søges til Socialdemokraterne ellerlignende centrum venstre/højre. Omstillingsparat, fleksibel, total objektiv og i stand til ar lyve i enhver tænkelig situation.
Niels Chr. Sauer (Skribent, folkeskolelærer emeritus) 11-02-2016 13:13
Kom nu ned fra den trætop, S!
Socialdemokraternes, mange lokale venstrefolks og minsandten også mange SF’eres ageren omkring de lange skoledage bliver bare mere og mere pinlig.

Alle ved, at §16b kom ind i loven som en kattelem, der skulle give skolerne mulighed for i særligt truede klasser at omlægge de slange skoledage til tolærerordning. Ingen havde dengang forestillet sig, at paragraffen skulle blive den ladeport til afmonteringen af verdens længste skoletid, som den nu er ved at udvikle sig til. At det sker, skyldes naturligvis den kendsgerning, at de lange skoledage på bekostning af lærerens muligheder for at lave god undervisning er et fejlgreb af så uhyrlige dimensioner, at dette opgør er uopsætteligt. Det kan man endnu ikke tale åbent om blandt politikerne, forvaltningsfolkene og skolelederne, men det kan ikke længere holdes skjult, at sådan forholder det sig.

Med Ellen Trane Nørbys via hyrdebrevene slet skjulte erkendelse heraf og hendes deraf følgende åbning for opgøret med reformens måske allerstørste skævert vil de lange skoledage falde som dominobrikker skole for skole i den kommende tid.

Hvis S, V og SF ikke skal overhales totalt af virkeligheden, skal de se at komme ned fra den trætop, de er kravlet helt op i, hellere i dag end i morgen.
Hans Houmøller (Folkeskolelærer) 11-02-2016 13:22
Fejl på kortet
Når man kliker på Rødovre Kommune, er oplysningerne For Rødovre Kommune forkerte, da der ikke er delegeret noget til forvaltningen. Sagen har overhovedet ikke været behandlet i kommunalbestyrelsen.
Gælder det andre steder også, at der er fejl, så kan kortet jo ikke bruges.
Sebastian Bjerril (Journalist) 11-02-2016 13:58
Vedr. Rødovre Kommune
@Hans Houmøller. Tak for din opmærksomhed. Det er korrekt, at beslutningskompetencen ikke er uddelegeret til forvaltningen i Rødovre. Der skulle rettelig have stået, at kompetencen ligger hos kommunalbestyrelsen. Det er nu rettet.
Formand for Børne- og Skoleudvalget i Rødovre Flemming Lunde Østergaard Hansen oplyser i en mail, at udvalget løbende har taget stilling til henvendelser fra skoler.
Christina Sietam (Lærer) 11-02-2016 17:19
Christina Sietam
Tomas Hansen Er du ikke sød at sende din udmærkede punktopstillede forklaring til samtlige af landets aviser, til TV2, DR1, Dr3 og alle andre steder du selv kan komme i tanker om? Det er virkelig godt skrevet og fortjener at blive delt, diskuteret, debatteret og mangfoldiggjort i en grad som intet andet nogensinde er blevet vist frem. Det fortjener alle dine ord virkelig. Tak for den meget oplysende forklaring som vist er til at forstå for alle. Thumbs up!!!
Jens Rasch 14-02-2016 20:09
Kommune ansvar og Titanic
Helt enig Karsten. Og så på opfordring fra de politikere, der vedtog den bag!

Næsten enig i dit Titanic billede Thomas. Jeg mener blot, at rederen og hele besætningen for længst er gået fra borde og lader passagerne sejle mod isbjerget for egen "regning" og forsøg på at forhindre katastrofen.

Og så vil jeg stadig påpege overfor dig Thomas, at VK(O) udspillet fra 2010 byggede på, at indskolingseleverne skulle gå i skole kl. 8 - 14 og her skulle det KUN være "lærerfagtimer", så hvis det var blevet vedtaget, skulle man altså afskaffe fagtimer for at følge forældre (som dig) og elevernes modstand mod lange skoledage.

Samtidig havde kommunerne ikke som nu - mulighed for at skære ned i timetallet og sende pædagogerne tilbage til SFOerne.

Så muligvis taler Anette ud fra "fantasi om virkeligheden", mens Ellens "ros til kommunerne" er et meget billigt PR-stunt, fordi virkeligheden ikke blev, som "hun" ønskede den. Primært fordi hendes V-forgænger i 2010 simpelthen ikke magtede opgaven overhovedet at få lavet en reform, der kunne samle et politisk flertal bag.
Ann Marquardsen (Lærer) 15-07-2016 12:42
Lige et aber dabei
De grønne kommuner har åbnet, jo tak, men på meget, meget forskellige vilkår. I nogle af disse vil man opdage, at ingen eller meget få klasser har fået en kortere dag, da man holder sig meget nøje til de regler, der står. De gør det svært i praksis at få en kortere dag, bare inden alle får armene op... ;-)