"En lyttende minister" uden for ansvar, hvor længe vil hun stå på mål for forgængerens testfikserede folkeskole. Åh ja, fordi hun også tror på DNT. Hun burde læse en tidligere tråd igennem for at se hvordan man ikkeforsvarer DNT. Desværre er hele dette regime totalt kritik-resistent, det er efter hånden ved at være en stor joke. Men linen skal holdes, tænk at skulle indrømme at lærerne havde ret, så hellere lade børnene sejle.
Jens Rasch
20-02-2016 17:35
Ikke blot på mål for sin forgænger
men for et stort politisk flertal, der som et af succeskriterierne for reformen netop valgte bedre resultater i de nationale test.
Bl.a. fordi de forventede, at dette ville føre til "teaching to the test" undervisning og dermed sikre et målbart succespunkt, i noget der måske nok ellers ville møde meget modstand.
Tomas Hansen (tidligere debattør.)
(Lærer)
20-02-2016 17:40
Underholdende.
Rimeligt underholdende, at det er et af forligspartierne, DRV, der kræver ministeren i samråd, endda en ordfører, der i den grad har holdt lav profil.
Man må til stadighed undre sig over politikere.
Nå ja og så en ordfører, der var pænt fremme i skoene i 2013. Man kan kun undres og så kan I selv regne alt det ud, som man ikke skal skrive her ;-)
Jens Rasch
20-02-2016 18:10
De nationale test skal afløses
af test, der måler elevens opnåelse af "de forenklede mål".
1. Det var derfor målene skulle gøres mere "forenklet" (klare) , så de kan måles med en test.
2. Problemet - undskyld udfordringen - er hvornår en sådan test kan være klar og hvordan man kan lave retningslinjerne for brugen af den. a) Hvornår skal den bruges og hvor ofte? b) Hvad med de elever, der for 2. eller 3. gang stadig ikke klare testen for 0. kl.? c) Hvad med de elever, der til september har klaret 0.kl. målene, men måske først bliver testet i marts?
Problemerne - undskyld udfordringerne - bliver i øjeblikket ikke mindre/ færre, når arkitekterne bag "målsat undervisning" nu pludselig efter ca. 1½ har opdaget, at det nok ALDRIG kommer til at virke for hvert enkelt elev i hver time på alle skoler!
- og ministeriet nu åbenbart melder ud, at det "kun" gælder for elevplanen (sådan som det har været siden, den blev indført?) og bruges nogle steder 1 til 2 gange årligt!
Eller hvordan skal de virke, når man nu har lavet systemer med "dynamiske elevplaner", som bruges mange andre steder og som før og efter hvert undervisningsforløb justeres/ evalueres af såvel lærerne og eleverne (primært overbygning og hvor alle eleverne selv medbringer IT-devices) - uanset om undervisningsforløbet er på 1 lektion eller flere uger.
Afskaffelsen af de nationale test til fordel for "fagmåltest" vil da så afgjort også være meget mere rimelig. Det sætter fagene mere lige f.eks. underviser jeg i musik og n/t - hverken nationale test eller afgangsprøver altså har politikerne nu officielt stemplet dem som mindst 3. rangsfag og jeg vil aldrig kunne bevise, hvor dygtig en lærer jeg faktisk er = opnå resultatløn/ bonus i modsætning til mine dansk- og matematikkolleger!
Og det er stadig min leder, der afgør, om jeg må videreuddannes til f.eks. matematiklinjefag. Og hun vil jo ikke have interessen, da hun grundlæggende IKKE kan undvære mig som musik- og n/t-lærer. Det har i mine 20 år som aktiv lærer altid været mangelvarer og er det stadig j.f. jobannoncerne.
Så ud fra en "normaliseringstanke" er folk med "mangelkompentencer" en eftertragtet vare = lokkes med højere løn - evt. andre personalegoder. Skolereformen virker lige modsat!!!!
Marina Norling
(Master i læsning fra Århus Universitet, uddannet læsevejleder og lærer.)
20-02-2016 19:58
Hatten af for Folkeskolen og for ministeriet!
Det er virkelig dejligt at se, at ministeriet ikke bare skriver, at de nationale test er udviklet med den bedste tænkelige metode, og at eventuelle udsving må bero på fejl hos lærere og elever. Jeg er spændt på at se, om ministeriet har noget i ærmet, der kan fungere bedre end testene, (og så tilfreds med at Folkeskolen vil være vagthund i denne sag)
Kirsten Hansen
(Lærer)
21-02-2016 01:07
Tomas - kommentar til "Underholdende.."
Det er partiet Alternativets undervisningsordfører Carolina Magdalene Maier, der har kaldt undervisningsminister Ellen Trane Nørby i samråd!
Inden du dømmer, så få fakta på plads.
Tomas Hansen (tidligere debattør.)
(Lærer)
21-02-2016 07:03
OK.
Min fejl, Lotte Rod står som den, der stillede spørgsmål i efteråret, det gør egentlig ikke min pointe anderledes. Alle ansvarlige fra 2013, de er gået i flyverskjul.
søren duus
(lærer)
24-02-2016 20:34
De skal afhentes som storskrald!
De SKAL droppes! læs lige her: :De nationale læsetest (som jeg har været involveret i) Er langt ude i hampen! Jeg bruger normalt 70% af forældresamtaler, til at berette om prøvernes lave evidens. Flere elever som er A1 læsere i følge standariserede læsetest, scorer lavt flere steder! Det har så udmøntret sig i, at mange lærere udfører lavbenet undervisning, som øver eleverne i at blive gode til testen! En hel del af undervisningen foregår med de 4 til 5 kategorier af spørgsmål, som testen indbefatter. Det er systematisk formel lowbudgetundervisning! Ingen motivation, men måske et godt testresultat til følge :-) Det giver ingen mening. Det skal stoppes, så vi kan vedblive med at udføre god undervisning med rigtig læring!!!!!!!! Jeg kan godt forstå dette tiltag fra lærerne, men vi er ved at gå planken ud i malmstrømmen, som underminerer vores professionaltiet! Den er igang med at drukne :-(
Marina Norling
(Master i læsning fra Århus Universitet, uddannet læsevejleder og lærer.)
24-02-2016 21:49
Blev mine forventinger til ministeriet indfriet? Nej desværre - ministeriet vil fortsat lægge navn til en test med et helt uforståeligt og uforklarligt resultat.
Hun burde læse en tidligere tråd igennem for at se hvordan man ikkeforsvarer DNT. Desværre er hele dette regime totalt kritik-resistent, det er efter hånden ved at være en stor joke. Men linen skal holdes, tænk at skulle indrømme at lærerne havde ret, så hellere lade børnene sejle.