Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)
Niels Chr. Sauer
(Skribent, folkeskolelærer emeritus)
26-02-2016 14:52
Afkortning af skoledagen kan være 'supergodt' og 'det har været utroligt godt' - så nu holder vi op med det? Siger skolelederen her??
Tomas Hansen (tidligere debattør.)
(Lærer)
26-02-2016 15:50
Måske.
Bare måske, så skulle man (S!) indrømme, at det her juks ikke virker på _nogen_ af de måder, som de troede det ville virke. Bare måske.
Gå nu for pokker tilbage til minimumstimetal, frivillig lektiecafeer og så drop alt det andet gejl og mundvejr.
Kirsten Hansen
(Lærer)
26-02-2016 17:46
Skoleleder Kristian Svinths positive erfaringer med at "reparere" på hverdagen i folkeskolen burde have politikernes bevågenhed/handling! Hvis der ikke - fra politisk hold - evalueres/handles løbende, vil "regningen" kun vokse sig endnu større.
Henning Nielsen
(Friskoleleder)
26-02-2016 21:19
Man kan altså ikke have det som kompetence at afkorte en skoledag. Hvis man har noget, så er det mandat til at afkorte en skoledag. Skoleafkortningskompetence.
Karen Ravn
(webredaktør)
27-02-2016 10:32
@Henning Nielsen
Kære Henning jeg vil gerne medgive dig, at det er både forvirrende og uhensigtsmæssigt, men ordet kompetence har faktisk begge betydninger. Se fx her http://da.m.wikipedia.org/wiki/Kompetence mange hilsner Karen Ravn folkeskolen.dk
Tomas Hansen (tidligere debattør.)
(Lærer)
27-02-2016 10:41
Men.....
Har Henning ikke ret?
Kompentence = dygtig til at afkorte skoledage.
Mandat = ret til at afkorte skoledage?
Men OK, jeg er heller ikke specielt enig med sprognævnet i de fleste tilfælde.
Henning Nielsen
(Friskoleleder)
27-02-2016 11:22
Fint, så har de den formelle kompetence=myndighed=mandat til at gøre det.
Men vi ender jo med at udvande kompetencebegrebet, hvis evnen/retten til at sige 'ja' eller 'nej' til enhver beslutning bliver til kompetencer.
Så er jeg i hvert fald hurtigt igennem FFM og klar til langt sjovere ting i undervisningen, hvis der ikke skal mere til at være kompetent...