Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)
Torben Larsen
16-03-2016 12:55
Optagelsessamtaler mindsker frafald på læreruddannelse!
Det faglige niveau er hævet, og frafaldet er mindsket på læreruddannelsen. Det viser en ny evaluering, som Danske Professionshøjskoler og Styrelsen for Videregående Uddannelse har lavet i kølvandet på, at der i 2012 blev indført optagelsessamtaler blandt kvote 2-ansøgere til læreruddannelsen. Se mere på: http://www.avisen.dk/optagelsessamtaler-mindsker-frafald-paa-laereruddann_375906.aspx
Bodil Christensen
(lektor)
16-03-2016 17:29
Optagelsessamtaler
Optagelsessamtaler på læreruddannelsen fungerer nemlig godt - i forhold til motivation og sortering. (og vi synes også som undervisere, at studerende er blevet mere arbejdsomme:-)) Her er hvad studerende (der blev optaget :-) sagde om samtalerne:
Forskellige scenarier var opstillet, og jeg skulle besvare dem – godt og sjovt. Det var inspirerende og gjorde mig sikker på mit valg. Jeg synes, det var nervepirrende, men jeg havde en rigtig god oplevelse med søde lærere og meget imødekommende mentorer, der hjalp til. Overrasket over niveau: det gav et godt førstehåndsindtryk af skolen Fantastisk, - rigtig god dialog og søde mentorer. En god måde at blive klar over, hvorvidt det var noget for mig. En skøn mulighed for at få en chance mere. Man bliver vurderet både fagligt og mentalt, hvilket jeg finder meget relevant. Motivationen for uddannelsen er vigtig og fagligt ønskes et højere niveau. Cool. Synes at det var tankevækkende at skulle tage stilling til de mange ting, vi blev spurgt om. Meget godt planlagt, og god velkomst af mentorerne. Måske der manglede lidt viden om egen erfaring og hvem man er. Fungerede upåklageligt, og man følte sig lyttet til. Virkelig god oplevelse. Alle burde prøve det. Virkede meget professionelt. Fantastisk mulighed for at komme ind, selv om gymnasieniveauet ikke var nok. Det var en super måde at gøre det på. Således bliver de mest motiverede optaget. Let og lige til, ikke så skræmmende som det lød. Meget relevant og meget overbevisende i forhold til at ”Jeg vil være lærer”. Det lød som en eksamen, men det blev en samtale. De var gode til at tage imod mig og forsikre mig om, at det ikke var en eksamen. Det virkede relevant og stillede krav til min viden om folkeskolen. Det var godt. Superfin måde at se os an på.
Jens Rasch
16-03-2016 21:40
Minsket frafaldet 2 %
Ak ja, tal er jo taknemmelige. Samtalerne mindsker åbenbart frafaldet med 2%. Hvad med at sætte antal på?
Et større ansøgertal og flere optagede mindsker jo i sig selv procenttallet, hvis antallet af "frafaldne" er det samme som før.
Og den 22. februar handlede en artikel om, at 17,6% var væk efter 1. år i 2014 i den nye læreruddannelse mod tidligere 16,1%. I 2015 er det så måske faldet til 15,6% (ud af flere optagende)?
Er det beviset for, at det virker. Eller er det blot "talmagi", så noget ser ud til at virke i %-tal, mens hvis vi fik antallet af vide, så er beviset måske knapt så klart eller ligefrem nærmest ikke eksisterende.
Hasse Christensen
(Lærer)
17-03-2016 11:33
hmm...
overvejer hvilke år man har lukket læreruddannelser og tvangsflyttet de studerende til nye byer... For hvis man et år f.eks. lukker Holbæk Seminarium, og stiller de studerende overfor valget at forsætte i Roskilde eller droppe ud, så vil en del forventeligt vælge at droppe ud... også er denne type af statistik ret ubrugelig...
Det viser en ny evaluering, som Danske Professionshøjskoler og Styrelsen for Videregående Uddannelse har lavet i kølvandet på, at der i 2012 blev indført optagelsessamtaler blandt kvote 2-ansøgere til læreruddannelsen.
Se mere på: http://www.avisen.dk/optagelsessamtaler-mindsker-frafald-paa-laereruddann_375906.aspx