Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)

Erik Rene Nielsen (Lærer) 28-09-2017 10:57
Algoritmer
Når man laver en undersøgelse, er det altid en god ide at gøre sig metodologiske overvejelser. Jeg kan undre mig over at et talmateriale kan fortolkes så forskelligt. Det er ikke et spørgsmål om eleverne skal lære standardalgoritmer eller ej. Det handler om at vi ser elevernes matematiske udvikling således som et barn, der skal kravle før det kan gå og sidenhen øve sig på at løbe. Hvis vi som matematiklærere ønsker, i overført betydning, at eleverne skal løbe allerede i indskolingen og så forventer at det går godt, tjaaa. Hvis vi går til opgaven med den tro, at det er skadeligt at løbe tjaaa. Hvad nu hvis vi tænkte, at nogen elever kan på et tidspunkt magte en standardalgoritme, andre skal klare sig på andre måder og alle skal arbejde med at udvikle egne algoritmer, hvad ville der så ske. Altså standardalgoritme når eleven er klar til det. Det er tankerne bag forenklede fælles mål. Husk fortolkning af talmaterialer er fortolkninger og ikke konkret viden.