Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)

Kirsten Hansen (Lærer) 18-04-2016 15:51
Vi er åbenbart midt i en føljeton med flere afsnit - glæder mig til opklaringen i sidste afsnit. - Hvornår mon det bliver sendt?
Nina Mejnert Stephansen (Lærer, litteraturformidler) 18-04-2016 15:57
Overrasket hvorfor!
Dit parti har ellers været bannerfører, for det morads vi er ude i nu. Al optakt til denne udvikling har været gennemsyret af en uvilje mod samarbejde med DLF eller lærerene.
Jeg kunne skrive en del mere, men nu skal bitterheden jo ikke tage overhånd og ødelægge denne skønne forårsdag.
Kirsten Hansen (Lærer) 18-04-2016 18:01
@ Marianne Jelved

Til din orientering er undervisningsministeriets hjemmeside bl.a. et katalog for vejledning i læringsmålstyret undervisning. - Nedenstående link er hentet d.d.

http://www.uvm.dk/Service/Soeg?SearchTerm=l%c3%a6ringsm%c3%a5lstyret+undervisning&PageNumber=&ItemsPerPage=20
Mads Lund (Lærer) 18-04-2016 19:32
Tabte mælet
og nu skal man da lige have lov til at sunde sig..
Ved du ik hvad der sker i folkeskolen pt, Marianne ?
Lasse Bak Sørensen (Lærer) 18-04-2016 19:59
Du har sovet i timen, Marianne, tak fordi du vågner.
Jeppe Christiansen (Folkeskolelærer) 18-04-2016 20:13
Jeg er også meget undrende over din sene kritik, kan du begrunde hvorfor du først nu tager del i debatten? Jeg er ret sikker på dine partifæller i Kbh er lidt rystede, Anna Mee osv., de er jo gået lærings-all-in.
Men som Lasse skriver, bedre sent end aldrig.
Malene A. Hansen (Lærer) 18-04-2016 20:13
LEAN i folkeskolen

Imponerende 454 resultater, når man søger på udtrykket læringsmålstyret undervisning på uvm! (tak for link, Kirsten)
Bla. kan man læse følgende, angiveligt møntet på ledelse af videns- og resultatbaseret udvikling af skolens undervisning samt af kapacitets- og kompetenceudvikling (dermed menes vel ledelsen samt læringsvejledere på skolerne, eksterne konsulenter mv?)

FORMÅL
Formålet med arbejdet med temaet ”Kvalitetsudvikling baseret på data og viden” er at give forvaltninger og skoleledelser viden og kompetencer til at kunne:
datainformeret forbedringskultur på skolen med afsæt i data fra eksempelvis nationale test, den nationale trivselsmåling og afgangsprøvekarakterer (uddrag)

Jeg bliver altså lidt mut, ikke mindst ved hele sprogbrugen - tag fx 'forbedringskultur' - det er ren LEAN - google selv...
Anders Christensen (Lærer) 18-04-2016 20:28
Bedre sent end aldrig?
Jammen Marianne! Den gang, da du blev købt til tavshed med et kulturministerium, burde det have været klart for dig, at noget var galt. Tilbage var bare stakkels Asger, forladt af sit eget parti, der turde fortælle, hvor meget tøj, Kejseren havde på! Kom igen, kryb til korset og bekend din medvirken til overgrebet mod folkeskolen.
Nina Mejnert Stephansen (Lærer, litteraturformidler) 18-04-2016 20:31
Sådan :)
Godt Anders.
Charlotte Studtmund (Lærer, kredsstyrelsesmedlem ) 18-04-2016 21:09
Ikke betryggende
Hvor og hvordan kommer vi i kontakt med politikerne, hvordan bliver vi mødt med lydhørhed og respekt for vores øjenvidneberetninger og professionelle vurderinger? Jeg er dybt forbløffet over, at ovennævnte melding først kommer nu - og lige så forbløffet over fraværet af kritik og simpel interesse for virkeligheden i folkeskolen sådan cirka siden april '13. Virkeligheden - ikke floromvundne hensigtserklæringer, intentioner og drømme.
Hvis dit indlæg er en seriøs åbning for dialog, så vær sød at blive hængende, Marianne - vi har brug for åbne øjne og ører og har savnet og manglet det så længe, at man tror, der er lysår mellem skolerne og Christiansborg.
Nina Mejnert Stephansen (Lærer, litteraturformidler) 18-04-2016 21:36
Enig.
Vel skrevet Charlotte.
Karsten Bräuner (Pensioneret folkeskolelærer) 18-04-2016 22:31
Fri mig for disse omvendte, der pludselig ser lyset!
»Det er en metodetvang, der er ude af trit med en lærers arbejde.« Ikke med arbejdet for den lærer, du selv har været med til at skabe med regeringens reformkup, Marianne Jelved. Hvad skal vi med din nye opdagelse? Der ER lukket og slukket for den folkeskole, du er udsprunget af og nu forsvarer, og DIN finger var at finde på kontakten!
Hans Jørgen Franks (lærer TR, kredstyrelsesmedlem) 18-04-2016 22:32
Der er tydeligvis noget i gærde. Måske er det, at folkeskolens praksis og virkelighed får tiltrængt politisk interesse. Måske er det, at kejserens klæder udstilles. Måske er erkendelsen på vej, hvor viden om og indsigt i skoleverdenen ikke er et minus i folketing og i uvm. Eller også er dette bare endnu en luftig ballon. Det kan kun tiden vise.
Karsten Bräuner (Pensioneret folkeskolelærer) 18-04-2016 22:36
PS
Du og din regering valgte at være bødler. Så ha' dog format til stå ved jeres svinestreg i stedet for at lefle for sympati blandt ofrene!
Andrea Heiberg (Folkeskolelærer) 18-04-2016 22:41
Hvor dumme tror de radikale, at vi lærere er?
Altså jeg har ikke glemt lockouten. De glemmer jeg aldrig! Jeg glemmer heller aldrig en meget tavs Marianne Jelved og en Margrethe Vestager, der kaldte os "mytedannere" - et utroligt krænkende ord, hun lige opfandt til lejligheden som led i De Radikales kampagne om, at lærerne arbejdede for lidt.
Det kommenterede Marianne Jelved ikke og hun stemte for Lov 409!
Niels Chr. Sauer (Skribent, folkeskolelærer emeritus) 18-04-2016 23:31
Marianne Jelved var faktisk den eneste toppolitiker i 2013, der sagde det rent ud: 'De har allesammen rottet sig sammen imod Bondo. Jeg håber Bondo vinder'. Til trods for, at hun lige havde fået stoppet et holdkæftbolsje i form af kulturministerposten (dec. 12) ned i halsen.

Og jeg er ikke i tvivl om, at hun mener det, hun skriver her. HUn kommer dog i det mindste med en melding.

Se evt. https://www.folkeskolen.dk/585877/reformpolitikerne-i-flyverskjul
Andrea Heiberg (Folkeskolelærer) 18-04-2016 23:46
Nej Niels Christian - det var bare ord!
Den var jo gratis for Marianne Jelved. Hendes parti, De Radikale, sablede lærerne ned forud for og under lockouten og der har hun som kulturminister på det tidspunkt formodentlig sagt, som du citerer. Allerede dengang har hun da selvfølgelig kunnet forudse, at det ville koste lærerstemmer. Men hun forsvarede ikke lærerne imod sin partifælle Margrethe Vestager, der var skånselsløs. Skulle Marianne Jelveds ord, som du citerer her, have haft vægt, skulle hun have stemt imod Lov 409.
Det her handler om, at De Radikale i dag ligger i nærheden af spærregrænsen i meningsmålingerne.
Mit indlæg handler mest af alt om, at jeg ikke synes, at det er lærerne, der skal redde De Radikale.
Keld Skovmand (Myndig medborger) 19-04-2016 07:05
To denarer for pointeret begrebsfornyelse og politisk vakthed
Kære Marianne!

Du skal have mange tak for at fange en væsentlig pointe i min bog i flugten og for at bidrage med en ny form for nysprog, som kan hjælpe til at afmontere læringsnysproget. Jeg håber, at 'læringsmålsforstyrret undervisning' med tiden vil kunne erstatte 'læringsmålstyrret undervisning', som jeg fornemmer, du vil gøre en indsats for at få afskaffet. Også i læreruddannelsen, hvor begrebet forekommer 36 gange, og således er en del af uddannelsens teori- og prøvegrundlag. Opfundet i Undervisinngsministeriet.

Jeg synes, den fremførte kritik er på sin plads, og at man må udvise evangelisk overbærenhed over for en politiker, der i ellevte time opdager, at ministeriet har fulgt en fundamentalt forkert kurs, som tilmed er ude af trit med loven og den indgåede politiske aftale.

I Vingårdslignelsen i Matthæusevangeliet får alle arbejderne en denar ved dagens ende, uanset hvor mange timer de har arbejdet i vingården.

Jeg mener, at du vil gøre dig fortjent til to denarer, hvis du og dit parti følger dine gode intentioner til dørs og holder forligskredsen fast på de centrale intentioner i aftalen.

Bedste hilsener

Keld
Josephine Kaldan (Pens. Talepædagog og overlærer.) 19-04-2016 08:03
Den omvendte synder
Kommer mig i hu.

Nina Mejnert Stephansen (Lærer, litteraturformidler) 19-04-2016 09:23
Menneskefiskeren
For nu at følge de to ovenstående! Godt, at du formår, at skære ind til benet Andrea Heiberg kl. 23.46. Vi her gang i noget lystfiskeri her, og et naivt håb om at vi alle har glemt fortidens synder.

En nøje planlagt strategi blev udført til UG og lærerne blev sparket op på hjalet, så de kom til at sidde, som de hovedløse høns de i virkeligheden var......

Mit største håb, er at disse høns, har udviklet en en elefants hukommelse.
Mads Lund (Lærer) 19-04-2016 09:39
Kære Marianne
Jeg skulle lige læse dit indlæg et par gange. Det er dejligt, at du melder dig på banen.
Selvom det er rigtigt, hvad NCS skriver, så sidder jeg med følelse af, hvorfor nu? Det er glædeligt, hvis du som politikker, mener det du giver udtryk for.
Men jeg kan ikke lade være med, at tænke; er du klar over hvad folkeskolen bliver udsat for lige nu?
Læringsmålstyret undervisning har drevet mange lærere til vanvid. Det giver ikke meget mening i manges hverdag. LMSU har også affødt div læringsportaler, dokumentationshelvede, der tager den i forvejen knappe tid fra lærerne. Du har helt ret i metodefriheden er frataget lærerne. Rigtig mange af de lærere jeg dagligt snakker med giver udtryk for ”det er ikke sjovt mere”, efter lidt snak om, hvad det betyder, står det klart, at man oplever sig fastlåst i et arbejde med krav ovenfra, der er svære nok at leve op til men samtidig har man samme sted fra fået bundet hænder og fødder. Det samme gælder NT for øvrigt.
Marianne: lærerne står i en virkelighed, hvor krav og ressourcerne ikke hænger sammen.
Man indfører en reform med formålet ”alle skal blive så dygtige de kan”, men samtidig hører man fra ledere der sige til lærerne ”sænk jeres ambitionsniveau”. Det er demotiverende.
Om lidt rammer omprioriterings bidraget kommunerne, som dit parti i øvrigt står bag.
I min kommune skal der spares 9,6 mio. i 2017 og knap 20 mio. i 2018 på børn og skole området.
Det kommer til at betyde endnu mere serviceforringelse.
Jeg har virkeligt svært ved, at man sætter høje ambitioner op for folkeskolen samtidig med man udsætter den for massive besparelser.
Jeg håber dit indlæg og fokus ikke kun drejer sig om LMSU, men at du og andre politikkere vil se folkeskolen i en helhedsbetragtning, og gerne før det er for sent.

Hans Ove Vogdrup Olesen (Overlærer , IT-Vejleder, AULA administrator) 19-04-2016 10:15
Hummmm
Er det BAGKLOGSKAB , Marianne
Jesper Qvist (Lærer & it-vejleder) 19-04-2016 11:28
Lockoutlåns-bitterhed
Jeg er en af de lærere, der fik et "skulderklap" at gå hjem med under lockouten. Vi fik mulighed for at låne vores egen månedslån, som vi nu fortsat betaler af på. Afbetalingen slutter pr. sommerferie næste skoleår.
Indtil afbetalingen er afviklet forbeholder jeg mig retten til ikke at give halvtomme leflerier som det her særlig meget opmærksomhed. Giv os istedet den månedsløn I skylder os, nu hvor alt i politik alligevel skal gøres op i penge.
Niels Chr. Sauer (Skribent, folkeskolelærer emeritus) 19-04-2016 12:30
Måtte Jelveds pludselige erkendelse brede sig til en egentlig helhedsvurdering af det samlede reformprojekt. Hun er jo dybt forelsket i den understøttende undervisning og har meddelt, at de radikale aldrig vil gå med til, at den fjernes. Alle forligspartierne har givet og taget som på Hjallerup marked, og intet kan ændres, uden at hele korthuset ramler.

Kære Marianne, Se nu i øjnene, at det ikke handler om at flytte et par kommaer for at 'redde reformens gode sider'. Hele gryden er forgiftet og den skal fjernes fra bordet, inden det er for sent.
Mette Kølbæk (Lærer) 19-04-2016 12:32
Velkommen tilbage...
Fra din lange og dybe søvn, Marianne!
Dit indlæg er forhåbentlig blot startskuddet til en mere ihærdig kamp i dit parti mhp. genopretning af folkeskolen??
Ser frem til at læse dine svar på de mange gode indspark her i tråden, Mads Lunds og Charlotte Studtmunds....bare for at nævne et par stykker....hvis du stopper her, er dit indlæg desværre intet værd!
Kirsten Hansen (Lærer) 19-04-2016 13:12
På landsplan er M. Jelved helt sikkert ikke den eneste politiker, der (uanset partifarve) har sovet i timen - men indtil videre er hun da den eneste modige i det offentlige rum!
Henning Nielsen (Friskoleleder) 19-04-2016 13:30
Jens Rasmussen om læringsmålstyret undervisning og læring
I dette link fra UVM:

http://www.uvm.dk/Uddannelser/Folkeskolen/Laering-og-laeringsmiljoe/Laeringsmaalstyret-undervisning/Forsker-om-laeringsmaalstyret-undervisning-og-laering

Står følgende:

"Nu skal indholdet af undervisningen tænkes som middel, ikke som mål i sig selv. Dermed skal læreren også i endnu højere grad kunne reflektere over, om metoderne er de rigtige. Det kræver uddannelse i undervisningskompetencer."

Hvornår har vi lærere tænkt indholdet som målet?
Hvornår har vi ikke reflekteret over, hvilken metode, der er den rigtige?
Hvornår har vi ikke haft undervisningskompetencer?

Tak for tilliden, Jens...
Kirsten Hansen (Lærer) 19-04-2016 14:14
Rettelse til mit link i kommentar 18/4 kl. 18:01
@ M. Jelved

Jeg har d.d. erfaret, at mit ovenstående link siden i går har ændret udseende.
Her er den ændrede udgave:

http://www.uvm.dk/Service/Soeg?SearchTerm=l%c3%a6ringsm%c3%a5lstyrede+undervisning&PageNumber=&ItemsPerPage=20
Lasse Bak Sørensen (Lærer) 19-04-2016 15:16
Hvad skal der til for, at lærerne måske igen kan føle sig skolepolitisk tiltrukket af Marianne Jelved og hendes parti?

1. Giv en utvetydig offentlig undskyldning …
- for at have været med til at tale lærerne og folkeskolens resultater ned
- for at have medvirket til det ulovlige statslige indgreb i lærernes overenskomst (Lov 409).
2. Arbejd aktivt for en hurtig fjernelse af Lov 409.
3. Sig fra over for enhver metodeensretning af folkeskolen. Tag åbent og kritisk stilling til det skole- og læringssyn, som karakteriserer den læringsmålstyrede undervisning.
4. Hiv i nødbremsen (statsligt og kommunalt), indtil det løbskkørende læringsmålstyrede tog er bragt til standsning.
5. Tag ydmygt lærere, elever, forældre og uafhængige forskere med på råd, når de nye åbne rammer for folkeskolens fremtid udformes.
6. Sidst, men ikke mindst, bed til, at lærerne ejer en overmenneskelig evne til at tilgive.
Christian Wadskov (Systemadministrator og Bestyrelsesmedlem i Folkeskoleforældre) 19-04-2016 16:27
Hvis man er ægte interesseret
i hvad det er der driver værket, så er der muligheder for at finde et strejf af et svar i det her projekt:

http://www.kl.dk/Menu---fallback/Nyt-projekt-i-udbud-Data-om-elevers-laring-og-progression-id202005/
søren duus (lærer) 19-04-2016 17:02
Fint Jelved!
Jeg undrede mig over, at du var med til det her! Jeg har altid haft tommelen i vejret, når radikale politikere var Progressive og fremadretttede via skolepolitiken! Arbejd venligst videre med dine synspunkter :-) Fint hvis du synes om denne side :-) https://www.facebook.com/Overgreb/?ref=aymt_homepage_panel
betina hessellund (Lærer) 19-04-2016 19:18
Tønnesvang siger det så fint....

"Når man diskuterer bestemte mål for arbejdet i skolen kan det være positivt, at der er nogle bestemte retningslinier for, hvor man skal hen. Men jo mere man laver bestemmelsen udefra på, hvordan man skal arbejde i skolen, hvad man skal nå etc. jo mere fjerner man det element fra lærerens gerning som afføder lærerens stolthed ved med sin person at involvere sig, udfolde en pædagogisk måde at arbejde på, have en faglighed som han eller hun arbejder med, som udtryk for personens egen kreativitet og skaberevne og jo mere man fjerner det, jo mere går hele pointen ved det at være lærer eller pædagog tabt.Så bliver man forvalter af andres projekter og de fleste vil til det sige ok, men så skal jeg også ha ́ en ordentlig løn for det, for nu får jeg jo ikke noget ud af det mere."
Lærergerningen er blevet et forvalterjob af andres (dybt debile) "lærings"projekter.
Det er en katastrofe for undervisningen, lærerhvervet, eleverne og ikke mindst det samlede engagement omkring folkeskolen.
Jeppe Christiansen (Folkeskolelærer) 19-04-2016 19:37
????
Det mest uforståelige og grænsende til det groteske, er politikernes evne til lige at poppe op med et lille "lærervenligt" indslag, for der efter at fordufte lige så hurtigt igen. Det er respektløst bare at smide sådan et indlæg på folkeskolen, uden så meget som at kommentere på det. Men jeg går ud fra der er ballade i baglandet nu og Marianne må love at holde sig fra kommentarer, som så mange gange før.
For en radikal politiker er det åbenbart vigtigere at være partisoldat end en troværdig person. Så kære Marianne, der er ikke brug for sådanne tomme indslag, når du alligevel ikke hr tænkt dig at følge op på det. Men ert viser nok meget godt hvad vi kan regne med hos politikere i dag, og måske aller mest hos de radikale.
Nina Mejnert Stephansen (Lærer, litteraturformidler) 19-04-2016 20:02
Tak Jeppe
Der ramte du sømmet lige, smak, på hovedet! Alt var bare tom snak, som for at tjekke, om der stadigvæk var liv i os.
Kirsten Hansen (Lærer) 19-04-2016 20:30
@ Jeppe og Nina

Man skal nok ikke være så hurtigt ude med "riven," da det kun er dag 1 efter indlægget blev lagt på folkeskolen.dk -
Bibi Graves (Folkeskolelærer ) 19-04-2016 20:35
Mindre tom snak - TAK
Jeg er et sted imellem dødhamrende træt og møg irriteret over alle de tomme ord og støtteerklæringer den ene politikker efter den anden kommer med.

I politikker har vedtaget en lov der smadre alt inovation og udvikling i Folkeskolen.

I tror at i kan klappe os på hovederne, også er det glemt og godt igen?

Jeg tror, at i på Borgen glemmer, at vi lærere (og for den sags skyld pædagoger), hver eneste dag skal se de børn dybt i øjnene, som i har svigtet med reformer.

Reformen af vores arbejdstid, har fjernet alle muligheder for implementering af skolereformen, stoppet alt udvikling af sjov og anderledes undervisning og har bremset alt udviklingsarbejde. Derudover har det øgede antal konfrontationstimer betydet mindre undervisningsdiffentiering og mindre tid til i teamet at drøfte pædagogiske tiltag for at støtte op om udfordrede elever.

Derudover er der nye fællesmål, ændrede afgangsprøver (herunder en tværfaglig naturfagsprøve - der skal implementeres uden forberedelsestid til at tale sammen), kraftigt øget inklusion (uden tid til at kunne sparre med de glimrende fagpersoner, der er tilknyttet til at kunne hjælpe os med at løfte opgaven) men i har også reformeret, elevplaner, UU vejledningen, og ungdomsuddannelserne.

Jeg har ikke nok tid til at forberede ordentlig undervisning, hvordan skal jeg så nå at læse alle de bekendtgørelser, der vælter ind? Og oftest midt i skoleåret, hvor årsplanen er lagt for længst.

Jeg vil have mindre tom snak og langt mere aktion, der reelt styrker skolen - både økonomisk og tidsmæssigt og ikke bare udhuler og udhuler...... Vi lever i Danmark hovedsageligt af vores Know How - så det er latterligt at udhule vores eneste guldgruppe.

Man lærer meget meget lidt - når man er træt og overstimuleret, så de lange skoledage er slet ikke vejen frem - især ikke på skoler, der ikke er bygget til at give den enkelte fred pg ro men er bygget til arbejde og social interaktion.
Nina Mejnert Stephansen (Lærer, litteraturformidler) 19-04-2016 20:43
Hurtigt ude.......
Dette er den første formidlende kontakt siden 2013, mon man så ikke skulle vente med olivengrenen, til man samtidig havde tid, til at se hvordan den blev modtaget.

For de af os med ledere, der har fået det perfekte våben, til at kue og presse lærer og elever ud i umenneskelige situationer, er der muligvis bare ikke overskud til en langsom optakt til hygge, debat og genfinden af gamle "kampfæller".
Maria Strøm (Lærer) 19-04-2016 20:47
Den klinger hult.
Vi er enige Marianne Jelved, men slet slet ikke nok til, at I nogensinde får min stemme.
Efter den omgang I bød os skal der (meget) mere til. Pia Olsen Dyhr har også forsøgt sig med en undskyldning. Men det er ikke nok. Der skal handling til.
Lone Færgemann 20-04-2016 00:17
Er det en begyndende kø ved håndvasken?
Mon ikke Mariannes skriv er et resultat af en truende spærregrænse?
De radikale var der ikke for os i 13, jeg kommer ALDRIG til at være der for dem.
Marianne Nielsen (Lærer) 20-04-2016 08:07
Spin
Hvad laver sådan en omgang spin i vores fagblad?
Esben Christensen (Journalist) 20-04-2016 11:32
Jelved uddyber
Kære Alle,

Jelved uddyber sine pointer her:
http://www.folkeskolen.dk/586009/jelved-om-laeringsmaalstyring-loven-giver-ikke-hjemmel-til-det

Vh,
Esben Christensen - journalist på Folkeskolen
K. McWey (Lærer) 20-04-2016 12:18
Fint nok at Marianne Jelved nu pludseligt vågner op, men helt ærligt: "Too little, too late", siger jeg bare....
Henning Nielsen (Friskoleleder) 20-04-2016 14:19
Lidt har vel også ret....
Hanne Bay (folkeskolelærer) 20-04-2016 18:13
Er der nogen der har set Mariannes Pippihat?
Jeg kan desværre ikke undvære min egen, for jeg øver mig i at have den på hver dag. Det har jeg aldrig prøvet før, så det kan jeg da selvfølgelig -også læringsmålstyret undervisning, som jeg da bare implementerer ligesom alt det andet. Det er skønt at være omstillingsparat, for man keder sig aldrig og man sidder aldrig med hænderne i skødet. Du skal bare lade være med at se alt det sorte, Marianne, og pyt med at deformen var skummel fra dag et. Vi overlever, men glemmer aldrig det svig fra regeringens side! Men pyt, på med hatten. Der er alligevel ikke nogen der synes vi gør noget rigtigt, fornuftigt eller seriøst. Tak for det.
Hanne Bay (folkeskolelærer) 20-04-2016 18:21
Er der nogen der har set Mariannes Pippihat?
Jeg kan desværre ikke undvære min egen, for jeg øver mig i at have den på hver dag. Det har jeg aldrig prøvet før, så det kan jeg da selvfølgelig -også læringsmålstyret undervisning, som jeg da bare implementerer ligesom alt det andet. Det er skønt at være omstillingsparat, for man keder sig aldrig og man sidder aldrig med hænderne i skødet. Du skal bare lade være med at se alt det sorte, Marianne, og pyt med at deformen var skummel fra dag et. Vi overlever, men glemmer aldrig det svig fra regeringens side! Men pyt, på med hatten. Der er alligevel ikke nogen der synes vi gør noget rigtigt, fornuftigt eller seriøst. Tak for det.
Jens Tingleff (Datarednings specialist) 20-04-2016 19:18
Det er helt rigtigt at vælgere glemmer!! MEN
Det kommer, for den enkelte, i høj grad an på hvad man har udsat ham/hende for.
Det forekommer både dumt og arrogant at anvende pennen som fiskespyd i dammen her.
Den rettidige omhu (til valget) der udvises her, havde været anvendt meget bedre i 12-13.
En 2 ledet tvangsreform helt og aldeles udenom værkets udøvere, kræver helt andre remedier for at reparere skaden.
Duer ikke... Næste!!!
Jens Tingleff (Datarednings specialist) 20-04-2016 19:57
Niels Christian - Vedr. MV's "Støtte" til Bondo..
Der er ingen tvivl om hvad hun helt officielt mente.
Hendes udsagn er helt klart:

Klip fra DR (helheden i link herunder)
"Men Jelveds udtalelser på CBS torsdag er blevet misforstået, skriver ministeren nu selv på sin Facebook-profil.
- Jeg vil gerne understrege, at det var et satirisk indslag og man ikke kan drage noget ud af indholdet. Tværtimod vil det være en misforståelse at tage mig til indtægt for dette – der må ikke herske tvivl om jeg støtter regeringens reform for folkeskolen, skriver Marianne Jelved."

Uanset hvordan hendes "støtte" måtte forstås dengang og nu.
Det er tvetunget tale = Useriøst med stærk smag af utroværdigt.

In public service:
http://www.dr.dk/nyheder/politik/jelved-skaber-roere-efter-stoetteerklaering-til-bondo-det-var-satirisk
Niels Chr. Sauer (Skribent, folkeskolelærer emeritus) 20-04-2016 20:44
Jens, ja hun blev hurtigt banket på plads. Og siden hørte vi ikke mere fra hende desangående. Før nu altså. Men igen, lad mig citere Leonard Cohen: "There's a crack in everything/ that's how the light gets in."
Jens Hougaard Nielsen (Lærer) 21-04-2016 07:17
Spot on @Niels Christian
Anthem: Leonard Cohen -

https://www.youtube.com/watch?v=mDTph7mer3I
Jens Tingleff (Datarednings specialist) 21-04-2016 08:32
Jaja Niels Christian, OG
så ville det jo have været rart at Lærerne havde været dåseåbner for den dårlige gullash allerede i 2013.
Ikke som nu, qua pressen og for for sent i miks mask med muligt stemmefiskeri.
Især ikke når det kommer fra en af faget.
Der virker som om Integritet er en landsby i Böhmen!
Henning Nielsen (Friskoleleder) 21-04-2016 10:03
Hanne, jeg har en stor lyserød cowboyhat med palietter og hvid plyskant.
Jeg kalder en ja-hatten. Med den på kan man kun sige ja.

Jeg har ikke så meget brug for den i øjeblikket, så du må gerne låne den, indtil du finder din pippihat...

http://carryontheparty.com/wp-content/uploads/2012/03/pink-cowboy-hat.jpg
Niels Chr. Sauer (Skribent, folkeskolelærer emeritus) 21-04-2016 13:42
Jens, jeg har læst dit indlæg mange gange nu, og jeg forstår det stadig ikke. Du langer ud efter 'lærerne', men mener vist fru Jelved, eller hvad?
Nina Mejnert Stephansen (Lærer, litteraturformidler) 21-04-2016 14:39
Mon vi nogensinde får nogen respons fra ophavskvinden til denne debat!
Andrea Heiberg (Folkeskolelærer) 21-04-2016 17:50
Hvem repræsenterer folkeskolen.dk?
Er der lige nu 358 folkeskolelærere, der liker Marianne Jelved indlæg? Eller drejer det sig om 358 fra De Radikale?
Jeg har fundet mit sidste fysiske nummer af Folkeskolen frem; men redaktionen har valgt at udelade datering i hvert fald, hvad angår det nummer, og det er ikke lykkedes mig at finde de tilsvarende artikler på folkeskolen.dk (men jeg modtager altså nok kun i størrelsesordenen af 2 fysiske numre per år).
Jeg ansat i folkeskolen og medlem af DLF.
Kan nogen hjælpe mig at afklare, om folkeskolen.dk er en web-udgave at mit fagblad?
Eller er folkeskolen.dk et online debatforum for alle med interesse i folkeskolen finansieret af medlemmerne af DLF?
Nina Mejnert Stephansen (Lærer, litteraturformidler) 21-04-2016 19:10
Hvor liker hvem hvad?????
Andrea Heiberg hvor ser du 358 likes herinde?
Nina Mejnert Stephansen (Lærer, litteraturformidler) 21-04-2016 19:16
Ok
Ups. Jeg har forstået det nu, er vist lidt langsom i det. Troede tallet angav mængden af læsere på den enkelte tråd. Helt enig, hvorfor alle de likes af det oprindelige indlæg!
Andrea Heiberg (Folkeskolelærer) 21-04-2016 19:16
Overordnet, ud for artiklen
Helt oppe ud for folkeskolen.dk's opslag kan du se, hvor mange der har liket selve opslaget.
Jens Tingleff (Datarednings specialist) 21-04-2016 19:34
Niels Christian - Kan godt se det du siger MEN
Meningen er: At det var lærernes indsigelser i 2013, der skulle have åbnet den sprække i dåsen hos Jelved, hvor lyset, du musisk/poetisk så slippe ind hos hende - At Jelved havde lyttet og fulgt ordentligt med i timen dengang.
Hendes pludselige opdagelse af lyset/realiteterne her 3 år efter er patetisk
Kirsten Hansen (Lærer) 21-04-2016 19:47
@ Andrea Heiberg

På folkeskolen.dk kan man ikke "like" - men man kan anbefale et indlæg eller en kommentar. Jeg synes, det er en væsentlig forskel, for et anbefal behøver ikke at være et "like," men en opfordring til at læse det skrevne.
- Det er sådan, jeg selv har navigeret på denne portal. - KH
Jens Hougaard Nielsen (Lærer) 22-04-2016 07:25
Måske er det ikke en god ide at tage en enkelt linie ud af et digt og bruge det som argument for sine synspunkter?
LEONARD COHEN LYRICS:

"Anthem"

The birds they sang
at the break of day
Start again
I heard them say
Don't dwell on what
has passed away
or what is yet to be.
Ah the wars they will
be fought again
The holy dove
She will be caught again
bought and sold
and bought again
the dove is never free.

Ring the bells that still can ring
Forget your perfect offering
There is a crack in everything
That's how the light gets in.

We asked for signs
the signs were sent:
the birth betrayed
the marriage spent
Yeah the widowhood
of every government --
signs for all to see.

I can't run no more
with that lawless crowd
while the killers in high places
say their prayers out loud.
But they've summoned, they've summoned up
a thundercloud
and they're going to hear from me.

Ring the bells that still can ring ...

You can add up the parts
but you won't have the sum
You can strike up the march,
there is no drum
Every heart, every heart
to love will come
but like a refugee.

Ring the bells that still can ring
Forget your perfect offering
There is a crack, a crack in everything
That's how the light gets in.

Ring the bells that still can ring
Forget your perfect offering
There is a crack, a crack in everything
That's how the light gets in.
That's how the light gets in.
That's how the light gets in.

http://www.azlyrics.com/lyrics/leonardcohen/anthem.html
Niels Chr. Sauer (Skribent, folkeskolelærer emeritus) 22-04-2016 12:26
Jens, jo, det er lidt letkøbt at drysse sådan et citat ud her, men det bare sådan et god metafor, at det er i de utilsigtede sprækker, lyset slipper ind - at ægtheden ligger i det ukontrollerede udslip, ikke i det gustne overlæg. Jeg er ikke i tvivl om, at fru Jelved er oprigtigt forarget. Men du og alle I andre har helt ret, hun svigtede, da det gjaldt.
Jens Hougaard Nielsen (Lærer) 22-04-2016 15:52
Jamen @Niels Christian Sauer
Jeg finder bestemt din inddragelse af digtet relevant - jeg synes bare, det hele skal med :-)
Hanne Birgitte Jørgensen (Chefredaktør) 22-04-2016 18:04
Fagblad og folkeskolen.dk
@Andrea Heiberg

Ja, folkeskolen.dk og det trykte blad udgives begge af et udgiverselskab med DLF som hovedejer. Men det net, vi skriver på her, er ikke en 1-1 trykt udgave af fagbladet.
Der er meget mere på folkeskolen.dk. Det trykte blad bliver lagt ud, og så kommer der fem-seks journalistiske nyheder om dagen, der er faglige netværk for alle fag og der er som du kan se masser af debatindlæg, kommentarer og blogs ud over det.
Jeg er meget ked af at du kun får to af de trykte blade om året. Vil du ikke bruge klage-knappen her på siden eller sende mig en mail, så vi kan sørge for, at det bliver rettet op.
Folkeskolen.dk og det trykte blad finansieres cirka halvt af annoncer og halvt af DLF - og alle som opretter en profil, kan skrive og læse med. For eksempel har alle undervisningsordførerne mulighed for at få en blog, hvor de kan skrive om deres partis politik og diskutere med dem, der kaster sig ud i debatten her på folkeskolen.dk. Der er i alt omkring 150 bloggere. Der er cirka 125.000 læsere om måneden.
Jeg mener, at det er vigtigt at have et åbent forum, hvor alle kan diskutere folkeskole i stedet for en lukket gruppe, hvor man kun snakker med sig selv. At det så foregår på lærernes fagblads netmedie, synes jeg kun kan være en fordel for lærerne - og for skolen.

Mange hilsener Hanne Birgitte Jørgensen, chefredaktør
Lasse Bak Sørensen (Lærer) 23-04-2016 14:46
Kære Marianne Jelved
Jeg har et indlæg her på siden, som måske vil interessere dig. Det slutter sådan her:

"I de seneste måneder har den læringsmålstyrede undervisnings ”fædre” været på det, man, hvis man er flink, kalder ordnet tilbagetog eller damage control. De bortforklarer, bagatelliserer, er blevet misforstået og fejludlagt, men selvom toget, som de kaprede, slingrer og ryster, får det lov til at buldre videre ude i kommunerne og på alle landets skoler – de læringsmålstyrede skinner er lagt, og der skovles millioner af kroner ind i flammerne.

Hvad sker der så nu, hvor en kendt politiker har opdaget og skrevet om skandalen? Kan og vil Mariannne Jelved få lavinen til at rulle? Vil pressen vågne op og begynde at skrive om overgrebet på folkeskolens elever og lærere?"

https://www.folkeskolen.dk/586190/den-laeringsmaalstyrede-undervisning-er-en-politisk-skandale
Marianne Jelved (Lærer og MF) 23-04-2016 17:48
Tak for alle reaktionerne ... af Marianne Jelved
Jeg er blevet mødt med mange vrede kommentarer. Det er selvfølgelig ok. Men lad mig slå fast. Jeg er tilhænger af lov om folkeskolen. Jeg har været med til at diskutere dens indhold. Og jeg ved, at der ikke et eneste sted i loven står ordene "læringsmålstyret undervisning". Efter det seneste valg bliver jeg ordfører for skoleområdet, og bruger efteråret til at holde møder med tillidsrepræsentanter, lærere, skoleledere og besøger nogle skoler. Det er grænseoverskridende at høre, hvordan forvaltninger kontrollerer lærerne og deres fremdrift på "læringsmålstyret undervisning".
Hvor kommer det fra? Og dette r også indført på læreruddannelsen, selv om der heller ikke i lov om læreruddannelse står et ord om "læringsmålstyret undervisning" Man kan finde det på UVMs hjemmeside, og Keld Skovmands bog "Uden mål og med" påviser at ophavsmændene er at finde i Undervisningsministeriet og blandt forskere. Det er også grænseoverskridende at indføre den overstyring af folkeskolen uden lovhjemmel. Der er al mulig grund til at gå i dialog om skolens vilkår. Den styringsmåde er nærmest totalitær og ekstrem gammeldags. Jeg går gerne i dialog med dem, der vil en dialog om handlemuligheder. Jeg kan kontaktes af interesserede.
Marianne Jelved (Lærer og MF) 23-04-2016 18:02
Hvordan kommer vi videre ... af Marianne Jelved
Kære Lasse Bak Sørensen
Tak for dine spørgsmål. Ja, jeg vil prøve at komme videre med sagen. Og jeg vil gerne i dialog med skoler, lærere og kommuner, der kan se, at godt nok skal der være mål i fagene og i skolen, men skolen har også et formål. Der er en mening med skolen, som går langt ud over her og nu Fæles mål. Det handler om, at vores børn kan få så mange kundskaber og erfaringer i fællesskab med andre. Det er der, man lærer noget og opdager, at fagene kan give billeder af verden. De børn, der begynder i skolen i disse år, vil skulle kunne mestre en fremtid, som ingen af os ved, hvad vil bringe. Det lærer de ikke ved læringsmålstyret undervisning, men ved at have dygtige lærere og pædagoger, der har en mening med deres arbejde, tager ansvar og er drevet af passion og engagement, og som kan arbejde, så alle elever oplever sig som anerkendt og værdsat i fællesskabet. De bliver en del af et lære- og erkendelsesfællesskab.
Hvordan kommer vi derhen i den offentlige debat. Det er udfordringen. Det kunne være, at vi skulle finde nogen at følges med.
Thomas Aastrup Rømer 23-04-2016 20:57
1. Hele skolereformen bygger på et opgør med pædagogik, dannelse og formål, og det er vi mange, der har sagt igen og igen i 5 år i både bøger, artikler og til konferencer, hvor Jelved selv har deltaget. Det handler derfor ikke bare om i teknisk forstand at vende tilbage til skolens formål. Det kan man ikke indenfor det læringsbegreb, som reformen, fællesmål-lovgivningen, Ny Nordisk Skole og L409 bygger på, og som de radikale har stemt for med fest og faner. Der skal en mere gundlæggende indsats til, herunder nye personer og grundlag i de relevante råd og nævn og politisk tryk på UC'erne og kommunerne som alle er helt skudt i alle de dårligdomme, som de radikale har stået som helhjertede eksponenter for. 2. Morten Østergaard har, godt bakket op af Vestager, om nogen stået for målstyring på uddannelses- og universitetsområdet, og han stod i spidsen for en reform af læreruddannelsen, der har splittet det hele til atomer, fordi alt skulle knyttes 1:1 til "arbejdsmarkedet", som de radikale har været helt besat af. Sammen med Brian Mårtensson skrev jeg en kritisk kronik om Østergaards behandling af universitetsområdet, som var en ren Helge Sander. Østergaards svar på facebook var som altid ren arbejdmarkedsmekanik 3. Nu gentages folkeskolereform-processen med formålsopgør og læringsmålstyring for gymnasiernes vedkomne med den radikale Lotte Rod som ordfører. Rod var selv skolepolitisk ordfører ifm skolereformen, og hun har da heller ingen problemer med ministerens "opdaterede dannelsesbegreb", som det kaldes. Hun har heller ikke kommenteret den nidkære læringsmålsstyring, som er en direkte del af ministerens forslag, og som virkelig mange efterhånden har forklaret. Samtidig skriver Jelved målstyringskritiske indlæg med netop Rod i Fredericias Dagblad. Det hænger slet ikke sammen, for nu at være så høflig jeg kan. 4. Konklusion: Disse små markeringer fra Jelved betyder intet. Der skal en hel anden og mere grundlæggende selvransagelse til, før jeg kan opfatte det som andet end lidt individualistisk spin. Man kunne starte med at kritisere regeringens gymnasieudspil sønder og sammen, men det gør man ikke, tværtimod. Intet er ændret for de radikales vedkomne. Jeg kalder det for "Arbejdsmarkedspartiet".
Nina Mejnert Stephansen (Lærer, litteraturformidler) 23-04-2016 21:00
Hørt hørt
Vel skrevet Thomas.
Lasse Bak Sørensen (Lærer) 23-04-2016 21:41
Kære Marianne Jelved, kan du ikke uddybe eller konkretisere, hvad du tænker på, når du skriver:

"Hvordan kommer vi derhen i den offentlige debat. Det er udfordringen. Det kunne være, at vi skulle finde nogen at følges med."

Lige nu er det, lærerne og skolerne har brug for, en AFSLØRING af SKANDALEN om Undervisningsministeriets udenomsparlamentariske indførelse af læringsmålstyringens metodetvang i folkeskolen. Hvis politikerleden blandt lærere og forældre ikke skal slå over i kronisk kvalme, så må Folketinget med meget store bogstaver fortælle Undervisningsministeriet, hvem der har den lovgivende magt, at en skolereform uden læringsmålstyring ikke af den udøvende magt kan gøres til en skolereform med læringsmålstyring. Hvis det, der er foregået, er i strid med grundloven, så skal ansvaret placeres.

Du har vel en hel masse stolte og demokratisk sindede folketingskolleger og en fjerde statsmagt at følges med, hvis du vil tage disse nødvendige første skridt.
Nina Mejnert Stephansen (Lærer, litteraturformidler) 23-04-2016 22:54
Præcis Lasse
Keep on going. :)
Jørgen Alfastsen (Folkeskolelærer emeritus) 24-04-2016 00:05
Forslag til overvejelse Marianne Jelved
Kære Marianne Jelved
Jeg har følgende forslag til din nærmere overvejelse:
1) Lasse Bak Sørensen har ret i, at det "lærerne og skolerne har brug for det er en AFSLØRING af SKANDALEN om Undervisningsministeriets udenomsparlamentariske indførelse af læringsmålstyringens metodetvang."
Hvad med at undersøge om du kan få fx SF, LA og Enhedslisten med på at rejse den kritik massivt i offentligheden, eller du kan gøre det selv?
2) Hvad med at arrangere en høring i Folketinget med inddragelse af skolefolk til belysning af, hvad dette læringsmålsstyrings-paradigme betyder i skole og på UCC'erne? Ikke universitetsfolk og forskere! Helt almindelige lærere og seminarielærere: Praktikere!
Undervisningsministeriet, Finansministeriet og KL inviteres til som gæster at lytte!
3.) Når høringen er afviklet, kræver I ministeren i samråd for at få fastlagt et ansvar for det administrative skred væk fra folkeskolereformens ordlyd.
Og så til sidst synes jeg, du skal give dig tid til at se til den tv-optagelse af et debatmøde som Grundtvigakademiet afviklede på Vartov forleden med deltagelse af Keld Skovmand og Per Fibæk Laursen. Jeg linker lige til det her. TV-optagelsen er til allersidst efter artiklen. Det var et vældig godt møde med mange gode pointer. Den store sal var fuld, og vi havde 30 på venteliste.http://www.folkeskolen.dk/585852/professor-paa-debatmoede-en-lille-gruppe-af-teknokrater-har-sat-sig-paa-folkeskolen
Jette (Lærer) 24-04-2016 00:07
En par postgange for sent
I forbindelse med Mærsk milliarden, var fonden meget tydelig omkring, at man gerne så store projekter sat i søen, gerne hvor flere skoler gik sammen over flere år. Det hele skulle følges af projektansvarlige i kommunerne. Læringsmålstyret undervisning blev kommunernes 'gave' til lærerne. Man har sendt tusinder af lærere til undervisningsseancer heri. Fluebenskultur og LMSU er for længst blevet kommunernes gennemgående svar på kompetenceløft til lærerne. Det er der såmænd skrevet mangt og meget om i årevis. I mellemtiden er milliarden skrumpet gevaldigt.
Thomas Aastrup Rømer 24-04-2016 09:44
Det er ikke første gang, at Jelved taler sødt hen over den pædagogiske realitet. Her er et referat fra et Sophia-møde på Vartov i november 2014. Her kan man også læse om den begrebsmæssige årsag til miseren.

http://www.thomasaastruproemer.dk/sophia-konference-paa-vartov-marianne-jelveds-ideologi.html
Jens Hougaard Nielsen (Lærer) 24-04-2016 09:50
The Maersk Group Esplanaden 50 1098 Copenhagen K Denmark
Ideen med den milliard var vel at folkeskolen skulle opdrage den danske ungdom i Mærsk-ånden med henblik på fremtidig ansættelse på Esplanaden. Og det ser ud som om den plan virker ganske godt. :-P Men den havde de radikale måske ikke luret?
Jens M Lindtner (Overlærer) 24-04-2016 10:55
Det havde jeg ikke troet kunne ske i Danmark
Efter at have siddet på første parket til regeringens/moderniseringsstyrelsens/embedmænds/KLs nøje planlagte opgør mod lærerne, er Marianne Jelved overrasket, tør man lige frem sige forfærdet? Men hvad er det overraskende i, at fok der detaljeret gik i struben på lærerne og med alle midler, også har gjort noget andet end hvad regeringen/folketinget havde lovgivet omkring? Intet. Der er intet overraskende i dette. Jeg tror Marianne Jelved store overraskelse ligger i at det pludselige er hende selv, der er offeret. At det er hende, der er blevet snydt og bedraget og gået bag om ryggen på. Det havde hun ikke troet ville kunne ske i Danmark. Jo, Marianne. Det er sådan at folkene i regering/folketing/embedsværket arbejder i dag. Det skal vi have lavet om. Vi skal tilbage til de tider, hvor folketinget rent faktisk var på borgernes side og politik var noget man rent faktisk mente, langt ud over de fire år. Det er målet. Og det er dig, som sidder lige i midten af det hele og kan gøre noget ved det. Jeg håber at du også gør brug af din magt, som du har agt. Danmark fortjener det.
Jørgen Alfastsen (Folkeskolelærer emeritus) 24-04-2016 11:35
Lad os tage Marianne Jelved på ordet
Thomas: Jeg deltog også i det Vartovmøde, du omtaler, og jeg tænkte også, at det var lidt naivt af Marianne at tro, at den enkelte lærer kunne tage kampen op imod den tsunami af fjernstyring, som det læringsmålstyrede paradigme er udtryk for. Men jeg tror, vi er nødt til at lægge til grund, at Marianne på det tidspunkt ikke var opdateret med virkeligheden ude på skolerne. Simpelthen. Efter at Marianne er blevet skoleordfører for de radikale, så har hun givet sig tid til at sætte sig grundigt ind i virkeligheden ved besøg på skoler, samtaler med lærere og ledere - og hun er blevet klar over katastrofens omfang og dybdevirkning. Hun kender så meget til skole og pædagogik, at hun ved, hvor nedbrydende det er for den skole, hun holder af og som afspejles i formålsparagraffen, men som står i modsætning til hvad der sker nu ude på skolerne. Det har simpelthen været et wake-up-call for hende. Så har jeg det bare sådan, at bedre sent end aldrig. Der er større glæde i himlen over den enlige synder, der omvender sig, end de 99 der fremturer. Nu må Marianne gå all in. Det er godt nok en kæmpeopgave, Marianne har taget på sig, hvis hun ønsker at tage et frontalt opgør med læringsmålstyringstankegangen. Men hvis Marianne vitterlig mener det alvorligt, så skal hun efter min opfattelse have al den hjælp og støtte, vi kan give hende! Det skylder vi skolen, eleverne - og selvfølgelig også vores egen selvrespekt som lærere. Så lad os tage Marianne på ordet. "Ordet skaber, hvad det nævner", siger Grundtvig. Ham er både Marianne og jeg og mange andre tilhængere af. Til kamp mod dødbideriet! Og lad os få nogle flere med. Mon ikke SF med Jakob Mark i spidsen kan opvækkes fra de døde?
Nina Mejnert Stephansen (Lærer, litteraturformidler) 24-04-2016 12:06
Thomas kl. 9.44
Tak. Du skriver helt fantastisk.
Jens Hougaard Nielsen (Lærer) 24-04-2016 12:18
Ordet skaber, hvad det nævner
@Jørgen Alfastsen - Ovenstående citat refererer til Guds skabende ord. Al respekt for Grundtvig og Gud, men hvis vi skal have ryddet op i den her skolepolitiske pærevælling, bliver det ikke bedre af at rode de herrer for meget ind i det. Der er ikke så meget behov for at lufte sin tro her. Den forskningsmæssige indsats i nærværende sammenhæng har i al for høj grad været baseret på, om man har troet på det ene eller det andet til en grad, hvor man spørger sig selv om det ikke begynder at ligne videnskabelig uredelighed. Der har været al for meget dialog, der mere har været retorisk kamp end saglig udredning. Jeg skal ikke gøre mig til af at have fundet løsningen, men lige i øjeblikket ser det ud som om, at alle har malet sig op i diverse hjørner. Hvis MJ's initiativ kan føre i retning af at få det hele bragt ned på jorden, vil det være kærkomment. Og det er vist også lidt det, du efterlyser @Jørgen, hvis jeg har forstået dig ret.
Henning Nielsen (Friskoleleder) 24-04-2016 12:26
Lad mig lige et kort øjeblik minde om, at denne læringsmålstyring er på vej til at blive etableret på småbørnsområdet, hvor det allerede indgår i tilgangen til børn i dagpleje og vuggestue. Mit barns dagplejer læser bøger med børnene ud fra læringsmålstyringsprincipper.
Jeg vil være så fri at mene, at ingen her til lands ved nok om småbørns udvikling til, at de skal forsøge at tvinge den ind i læringsmålstyringens kasser. Jeg anser det som direkte farligt.
Så hvis fru Jelved mener noget med det her, så kan hun jo passende stoppe udviklingen på det området og evt. arbejde på det samme på gymnasieniveau. Så ved vi da i det mindste, at det er til at stoppe.
Andrea Heiberg (Folkeskolelærer) 24-04-2016 12:38
Sporene skræmmer
De Radikale er tæt forbundet med DLF eller også er det store mysterium, at DLF øjensynlig bliver ved med at være det. Hvad husker lærerne Asger Baunsbak-Jensen for? At han søsatte indoktrineringsdebatten eller at DLF tilgav ham og gav ham en pris?
Indoktrineringsdebatten åbnede en Pandoras æske af holdninger, der mistænkeliggjorde lærere, hvis de i klasserummet kom til at udvise en holdning til Gud eller politik. Der røg meget liv ud af folkeskolen ved den manøvre.
Nu er Marianne Jelved i spil og nu det handler om, hvad vidste De Radikale i 2013 og hvad vidste de ikke?
De Radikale vidste, at DLF havde gjort det rigtigt godt gennem mange år i forhold til forhandlinger med KL; men De Radikale syntes eller synes som Socialdemokraterne, at lærerne godt kunne give 2-3 timer gratis ekstra om ugen, fordi så ville vi i Danmark spare rigtig mange penge og på den korte bane så det regnestykke jo rigtigt godt ud. Derfor blev De Radikale i min optik bannerfører for en hetz mod lærerne med Margrethe Vestager i spidsen og denne gang handlede det om, at lærerne arbejdede for lidt og hvis de beskrev deres arbejde, så var de bare ”mytedannere.”
Igen åbnede De Radikale en Pandoras æske af holdninger og meninger, der igen er så svær at håndtere for lærerne, fordi lærerne ikke kan give eksempler som følge af tavshedspligten. Folk tror jo, at der er en ligeværdig diskussion, men det er der ikke, fordi lærerne ikke bare kan tage del i den offentlige debat med eksempler fra deres arbejde.
Igen viser De Radikale anger og måske ovenikøbet uvidenhed. Hvad skal lærerne bruge et politisk parti til, der ikke passer på dem i en forståelse af deres arbejdes særegne natur?
Meningsmålingerne viser, at De Radikale er i nærheden af spærregrænsen. Lad det ikke være lærerne, der skal redde dem endnu engang.
Nina Mejnert Stephansen (Lærer, litteraturformidler) 24-04-2016 12:43
Hørt hørt
Jeg kunne ikke være mere enig Andrea.
Jørgen Alfastsen (Folkeskolelærer emeritus) 24-04-2016 12:47
Svar til Jens
Du har forstået mig helt rigtig, Jens. :-) Vi trænger til en jordnær debat om virkeligheden, som den ses til dagligt i skolen, og som Marianne Jelved har fået øjnene op for med sin rundtur. Du har også ret i de skarpt markerede fronter. Der trænges til dialog hen over kløften. Det er ikke lærernes skyld, at den samtale ikke er blevet etableret tidligere. En dialog kræver som bekendt to parter.
At jeg lige fik rodet Grundtvig ind i det skyldes, at formålsparagraffen jo gennemsyres af det grundtvigske skolesyn, som Marianne Jelved, jeg selv
og mange andre deler, og som er under angreb med det nye styringsparadigme. Det har måske også lidt betydning, at jeg var med til at beslutte, at Marianne fik Grundtvigprisen for et par år siden. Den pris forpligter jo. :-) Faktisk tror jeg, at Mariannes skolesyn er en del af baggrunden for hendes reaktion nu. Skal vi kalde det en begrundet formodning? :-)
Christian Wadskov (Systemadministrator og Bestyrelsesmedlem i Folkeskoleforældre) 24-04-2016 12:49
Det væsentligste er stadig
at der lægges op til at tage en debat, også på et niveau der er mere offentligt end her.
Jeg har stor forståelse for at lærerne stadig er gale over L409, men det er faktisk ikke L409 der er hovedproblemet, for man kunne have udnyttet L409 anderledes.
Nu er det så en væsentlig del af finansieringen, sammen med pædagogernes totale og ikke konfliktede tab af fagområde.

Men jeg mener som forældre at det er en relativt lille faglig kamp i forhold til det der ellers sker omkring folkeskolen.
Ja, L409 presser den tid som skole skulle udvikle sig i.
Den manglende tid er en af de bedste grunde til at LMSU og portalernes version af den breder sig hurtigt og stort set uden modstand i kommunerne.
Den samme tid bliver lige så presset hos skolelederne, der stort set også kun er blevet dataleverandører.
Så det er væsentligt at få hevet alle skeletterne i hele cocktailen ud af skabet, og så er det sådan set ligegyldigt hvem der gør det.

Jeg er også af den opfattelse af ganske mange, og det inkluderer også Sauer og Fibæk, har lidt af den overbevisning at den heroiske danske lærer kunne stå imod tsunamien af styring og at det dør i "træghed i implementeringen"
Det er ikke længere tilfældet.
Derfor er første opgave at skabe en offentlig debat hvor meningerne kan komme frem, og hvor alle spørgsmålene kan stilles.



Stig Andersen (lærer) 24-04-2016 13:14
Lovbrud
Jeg er også dybt skuffet over de radikales medvirken til indgrebet i lærernes overenskomst samt en folkeskolereform, som indlysende vil resultere i en skole, der er i fundamental modstrid med de værdier, som Det radikale Venstre og Marianne Jelved i årevis har stået for.
Men det ændrer ikke ved, at jeg glæder mig over Mariannes opgør med den læringsstyrede undervisning. Hun har fuldkommen ret i, at det må være lærernes professionalisme, der skal styre undervisningen. Metodefrihed handler jo ikke om friheden til at gøre hvad som helst, men friheden/pligten til at vælge den metode, som passer til den/de elever man underviser.
Med undervisningsministeriets vejledning er der sket et brud på loven. Undervisningsministeriet skal ikke udarbejde hverken vejledninger eller inspirationsmateriale, som ikke hænger sammen med lovgivningen. Hvis ikke minister eller embedsmænd drages til ansvar eller hele materialet trækkes tilbag,e er jeg bange for, at rigtig mange lærere fortsat vil blive pålagt/presset til at arbejde med læringsstyret undervisning.
Andrea Heiberg (Folkeskolelærer) 24-04-2016 13:23
Lovbrud 2
Ja, Stig - men hvorfor skriver Marianne Jelved så her? Hvorfor tager hun ikke det afgørende faktum med til næste møde i forligskredsen? Hvorfor varsler hun ikke det?
I øvrigt mange tak for et dejligt tr-arrangement en gang sidst i 80'erne, hvor du var en super instruktør.
Jeppe Christiansen (Folkeskolelærer) 24-04-2016 13:36
Kære Jelved
Sad i sidste uge og så "de brændte børn" fra børnehjemmet Godhavn. Her optræder Mette Frederiksne så, nyindsat leder af Socialdemokratiet, og værd at bemærke, tidligere socialminister. De kære børn fra dengang, kun i forbindelse med en ny film er der fokus på dem, vil meget gerne have en simpel undskyldning fra politikerne, altså systemet. Mette Frederiksen, der i sin tid som socialminister ikke fandt en undskyldning relevant, ville nu pludselig tage sagen op igen. Der blev trykket hænder og erklæret hvor vigtig en sag det her var, og så skulle Frederiksen være den store frelser. Som vi godt ved medfører en undskyldning, erstatningen og kulegraven i systemerne, samt skal man kigge mange mange sagsaktet igennem i andre sager. Dette ville blive en bekostelig affære, som jo heller ikke blev til noget.
Så hvorfor tog Freeriksen ikke sagen op da hun sad på magten? Og hvorfor gjorde Jelved ikke det samme på skoleområdet da hun sad i regering? Af den simple grund at hun så skulle indrømme hun tog fejl, og da dette ikke kan lade sig gøre i løgnenes univers, måtte hun vente. At Jelved nu pludselig åbner øjnene skal der intet lægges i. Nu mener den kære Jelved, som Frederiksen, at hun er uden ansvar, det er grænsende til det hykleriske. Så hvis hun virkelig mener noget med det her, så ser vi om kort tid en alliance mellem DLF, Jelved og ansvarlige partier der vil se på det her morrads.
Så Jelved, hvad bilder du dig egentlig ind, at komme rendende med tom snak, her 3 år efter den største skandale i folkeskolens historie, eller ihvertfald på linje med tidligere. Så Jelved, hvis du ikke har en undskyldning og noget indhold med, så skynd dig hjem til løgnenes højborg igen. Og sikken frækhed at lade som om du intet anede om målstyringscirkuset, så lidt følger ingen ansvarlige politikere da med.
Jørgen Alfastsen (Folkeskolelærer emeritus) 24-04-2016 14:33
Politik i bagklogskabens lys
Når man efter storlockouten af lærerne og den hastigt gennemførte folkeskolereform følger skoledebatten på de sociale medier, så får man et ret godt indtryk af de forståelige, rimelige og voldsomme frustrationer forløbet har ophobet i mange lærere - mig selv inklusiv. Der er gode eksempler i tråden ovenfor. Men lad os ikke forblinde af denne retfærdige harme. Jeg deler Christian Wadskovs frygt for læringsparadigmets hærgen. Lærer Mette Frederiksens bemærkninger på Vartovmødet, som jeg kan genkende fra min egen skole, underbygger frygten. Når man så på UCC'erne langt hen ad vejen
uddanner lærerne efter samme skabelon, så er der ved at udvikle sig en ny type lærer: Den målstyrede læringstekniker med robotadfærd uden ånd og selvstændig kritisk refleksion. Hjulpet frem af lov 409 arbejdsvilkår, der har fremelsket en lønarbejderkultur fra industrisamfundets samlebåndslinje. Jeg synes, at DLF skal se at få overblik over, hvordan lærerne allerede nu udfører deres lærerjob. Er det ved at sande til, eller er ensretningen allerede vidt fremskreden? Billedet er sikkert broget, som meget i skolen i dag, men hvad er hovedtendensen i skolens hverdag? Som Henning Nielsen ovenfor rigtigt påpeger, så starter målstyringen nu nede i daginstitutionerne! Det er jo rendyrket totalitarisme, heri har Marianne jo ret.
Og så et par bemærkninger om politikere og svigt. Mange er i dag ikke medlem af et politisk parti og kender derfor ikke til, hvordan partier fungerer. Det kan fx forekomme, at man kommer i mindretal i sit eget parti. Det kan forekomme, at man må indgå politiske forlig med kompromiser på grænsen, eller på den forkerte side, af, hvad man selv mener. Man kan være med i en regering med kollektivt ansvar for beslutningerne, og man kan have en arbejdsfordeling, som gør, at man ikke er inde i alle forhold i andre resortområder, som man ikke direkte er ansvarlig for. Jeg tror et langt stykke ad vejen, at dette godt kan kan være tilfældet med Marianne Jelved. Det er sikkert også rigtigt, at den opposition, som Marianne nu tilhører, gør det lettere at fremføre kritikken. Ja, men det er ikke noget nyt i dansk politik. Det skal vel ikke hindre, at vi går i samarbejde med Jelved og andre, der vil være med. Personligt kunne jeg godt tænke mig, at vi i dansk politik havde flere ministre, der satte foden ned og forlod deres ministerposter, hvis de led nederlag, men den tradition har vi ikke pga. vores samarbejdende folkestyre, hvor der altid skal indgås kompromiser mellem mange partier for at få et flertal. Det ses indimellem i England pga. deres 2-partisystem.
Thomas Aastrup Rømer 24-04-2016 16:36
Ok Jørgen: Du tager dig af den samfundsmæssige dialog, så tager jeg mig af at værne om samfundets reale strid. Det er en god arbejdsdeling.

Imens kan man læse om centrum-venstres reale tilstand i dagens kommentar i Konkurrencestatstidende, hvor tidligere SFU'er og spindoktor for Thorning, Noa Redington, har fast kæmpe-plads om søndagen. Redingtons synspunkt, som flugter fuldstændig med ministeriets og med regeringens gymnasieideer, kan man læse om her. Det er også ren radikal politik.

Gå de radikale igang med en grundig selvransagelse, ligesom vi krævede af de gamle kommunister efter 1989, stiller tingene sig anderledes. Indtil da er det blot mere eller mindre bevidst medløberi, der dækker over den reale strid, som jo er gennemført med helhjertede radikale stemmer og ledsagertrompeter.

http://politiken.dk/debat/profiler/noaredington/ECE3171187/danmarks-laererforening-bruger-enhver-mulighed-til-at-stikke-en-kaep-i-hjulet-paa-skolereformen/
Malene A. Hansen (Lærer) 24-04-2016 16:48
Fortryder at jeg læste dit link, Thomas. Det er SLEMT!
Jørgen Alfastsen (Folkeskolelærer emeritus) 24-04-2016 17:06
Svar til Thomas
Jeg skelner ikke mellem samfundsmæssig og real dialog. Ideer, pædagogisk syn og politik hænger sammen i min verden. Du har ret mht. centrum-venstres elendige situation i skoledebatten. Noas klumme i dag i Politiken afspejler det fint. Ligesom den soc. dem. formand for Folketingets Undervisningsudvalg Pernille Rosenkrantz Theill har udtalt, at man skal bare holde fast i reformen i 10 år, så skal den nok virke. Og til Noa Redington har jeg følgende kommentar: Med sådan en underfrankeret spindoktor måtte Helle Thorning selvfølgelig tabe folketingsvalget. Exit Helle! Exit Noa! Han skal ikke med ombord på arken. Lad ham øve sig lidt i frisvømning. Det ser han ud til at være ret god til. Helt uden vand.
Nina Mejnert Stephansen (Lærer, litteraturformidler) 24-04-2016 18:47
Også her. Fortryder at jeg læste dit link Thomas.
Thomas Aastrup Rømer 24-04-2016 19:43
Jørgen: En strid kan godt glemmes, men alligevel eksistere, mens alle er i dialog. Denne glemte/skjulte strid er slet ikke en dialog. Den er dialogens forudsætning. Denne forudsætning, denne strid, er lavet af sætningernes rækkefølger og udelukkelser. Jeg kigger altid efter dialogens forudsætninger. De selvfølgelige ord og deres vandringer.

Så snart folk stiger på "dialogen", så stiger jeg af. Men jeg er glad for at ikke alle har det sådan. Det er derfor, jeg nævner en arbejdsdeling. Den kommer nu nok af sig selv.
Jeppe Christiansen (Folkeskolelærer) 24-04-2016 20:25
Alfastsen
Tror godt de fleste her er klar over hvordan et politisk parti fungerer, og alle ikke er enige i linjen. Det jeg pointerer er,at den tilslutning til dyb enighed i samtlige partier er det der ødelægger dem. Det kunne være man skulle overveje om i tern uenighed ikkevar en bedre vej, i stedet for at banke reflekterende og kritiske individer på plads. Men dette kender spindoktorerne intet til, de har gået på et, alt for langt, omstillingsparat og juridisk bindende kursus.
Nå, men jeg bebrejder ikke Jelved at hun rettede ind i forhold til bos Vestager, hun havde jo selv valgt hende. Så det ville i første omgang udstille hende som en kvinde der var bange for at afgive magten. Det jeg kritiserer hende for, er at komme rendende bagefter, når ansvaret er væk og påstå hun ikke vidste hvad der foregik. En ting er at medvirke til noget lort, en anden er at medvirke og bagefter påstå man intet anede. Og nu når de Radikale går under om et valg eller to, så kan hun jo også komme rendende og sige at lov409 var en fejl.
Det er desperation, ligesom Noa R., der endda er kommunikationsrådgiver, ret sikkert for den siddende regering. Nu er det blot konsulentbistand han tjener på og sikkert meget mere end 50.000+ i måneden. Og bemærk, hverken Noa R eller Jelved er eksperter i undervisning eller noget der minder om. Hvis Jelved vil noget, så bank på hos DLF, og fortæl hvordan vi samlet hvordan vi stopper regnearket. Hun behøver ikke skrive undskyld her inde, det ville hun alligevel slet ikke være kvinde for, bare det at banke på hos DLF ville gøre det ud for det.
Så fri mig for partisoldater, virkeligheden kalder Jelved.
Thomas Aastrup Rømer 24-04-2016 20:52
1.
Jeg har en teori om Jelved problem: Hun er glad for Illeris, og troede nok, at skolereformen var en Illeris-reform med dens utrættelige snak om læring; Ja, man ville lave en "læringsrevolution". Men hun havde overset, at systemteorien med Jens Rasmussen og Lars Qvortrup havde taget over, og at disse forskere overtog og radikaliserede Illeris' læringsbegreb.

Dermed fik vi en systemteoretisk skolereform, og læringsmålstyringen lå derfor nærmest implicit i både forligsteksten og i fælles mål-teksten. Men Jelved har sin pædagogiske dannelse fra 1980'erne, så hun troede at det var en Illeris-reform. Her er et citat fra forligsteksten, som Illeris aldrig ville have godkendt:

"Fælles Mål præciseres og forenkles med henblik på at sikre læringsmål, som sætter elevernes læringsudbytte tydeligere i centrum, og som understøtter skolens arbejde med målstyret undervisning. Tydelige mål for elevernes læring skal bidrage til at øge det faglige niveau for både fagligt stærke og svage elever.

Præciseringen skal bl.a. medføre, at målene understøtter skoleledernes arbejde med målstyret undervisning og lærernes daglige arbejde med planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisningen. Omfanget og antallet af Fælles Mål reduceres og forenkles væsentligt. Præciseringen skal understøtte, at ledere, forældre, herunder forældrerepræsentanterne i skolebestyrelsen, og elever kan forstå målene godt nok til at være aktive medspillere i forhold til elevernes læring."

2.
En anden ting, som Jelved helt overser, er, at Illeris faktisk var meget imod at inddrage skolens formål, som Jelved ellers appellerer til; ja, han gjorde op med det i flere omgange. Vi skulle jo have noget marxisme i stedet for, som det hed dengang.

Jelved vil gerne genindføre skolens formål som ledestjerne, men hun henviser til en teoretiker, som vil af med det? Og for systemteoretikerne, der bærer skolereformen, er "formål" nærmest et fremmedord. Antorini er også systemteoretiker. Som så mange andre kunne hun bruge systemteorien til at gøre op med Grundtvig, som hun så som grundlag for EU-modstanden i SF. Ak ja.

Jelved fanges af nogle logikker i den pædagogiske teori. Hun skal hen til Baunsbak, Kemp og alle de andre kritikere, for at få hjælp, så hun kan se dybden af sit partis brøde og sit eget svigt.

Og så er der det der med gymnasiereformen, som kører endnu mere i dannelsesopgør og læringsmålstyring. Men der er ingen kritik fra RV.
Michael Olsen (Læreraspirant, bsc stud.) 04-05-2016 05:57
Hvad blev der af åndsfrihed, lighed, frihed til den enkelte?
hvor blev frihed, lighed og tolerance af?

et samfund uden disse karakter træk er ikke meget værd, slet ikke værd at skrive om


med folkeskole reformen, uni reform, hospitalsreformer under vi ikke længere mennesker at tænke frit, at have eget ansvar. De udstyres med en tjekliste og skal være bureaukrater , og vi får et system uden menneskelighed

så ryger du på hospitalet skal du ikke regne med de har over 5min til dig
går dit barn i folkeskolen, skal du ikke regne med lærer har overskud til at inddrage egen optimisme og livssyn i undervisningen

den slags kræver frihed

men friheden tages bort


politikerne ønsker kun frihed til deres egne.
Kærlighed kun til sine egne er slet ikke kærlighed


hvis du er bogligt stærk har du ingen problemer
men har dit barn adhd smide det ud af skolen i dag, og du kan blive politianmeldt hvis du ikke selv fjerner dit barn hurtigt

der er ikke plads til forskellighed mere


de børn som før ikke var et problem, folkeskole var rummelig før, tages ud i dag tit
Anna Hjortkjær (Naturfagslærer) 31-05-2016 11:44
Læringsmålstyret undervisning i Læreruddannelsen: Opklaring.
Hej Marianne. Du skriver, at der intet sted i loven om læreruddannelsen står læringsmålstyret undervisning, men det er nu faktuelt forkert. I den gældende bekendtgørelse fra september 2015 kan jeg fortælle, at det står nævnt 15 gange under de forskellige undervisningsfag (fransk, historie, håndværk/design, idræt, madkundskab, musik, samfundsfag og fysik/kemi går fri).

Dertil lyder kompetenceområde 1 for praktikken: "Didaktik omhandler målsætning, planlægning, gennemførelse, evaluering og udvikling af undervisning, herunder læringsmålstyret undervisning."

Hvorvidt det er meningsgivende med en didaktik opfundet af ministeriets embedsmænd i læreruddannelsen kan vi så sagtens diskutere, men den er der i hvert fald...
Anna Hjortkjær (Naturfagslærer) 03-06-2016 09:24
Læringsmålstyret undervisning i Læreruddannelsen: Opklaring.
Og efter en lidt mindre overfladisk gennemgang:

Læringsmålstyret: 30 gange
Læringsmålstyrede: 2 gange
Læringsmålsstyret: 6 gange (stavefejl)
Lærke Grandjean (skribent, lærer emerita) 21-06-2016 14:56
Marianne Jelved. Du beder om dokumentation i lovens paragraffer for, at folkeskolens formål er blevet stjålet som af en tyv om natten
Hele idégrundlaget for folkeskoleloven er ændret fra en kontinental indholdsstyring til en anglo-amerikaniseret målstyring.

Kompetencemål og målstyring i folkeskoleloven har åbnet en ladeport for læringsmålsstyring, hvilket den seneste økonomiaftale mellem KL og regeringen med al tydelighed viser.

Det drejer sig ensidigt om måling af elevernes kompetencer.

Politikerne gemmer sig bag embedsmænd og bag påstanden om, at skoleloven er til gavn for børn og unge.

Loven er ensidigt til gavn for erhvervslivets ønsker om økonomisk vækst.

Loven er bygget på aftaler i OECD og PISA – ikke på møjsommeligt oparbejdet pædagogisk viden og indsigt, baseret på dansk undervisningstradition.

Det er en totalitær skolelov.

Det dokumenteres til fulde af lovteksten selv.

Af: Bekendtgørelse af lov om folkeskolen Folkeskolens struktur og indhold til og med 9. klasse
Kapitel 2 § 10. Ministeren for børn, undervisning og ligestilling fastsætter regler om formålet med undervisningen i folkeskolens fag og obligatoriske emner efter §§ 5-7 og § 9.
Ministeren for børn, undervisning og ligestilling fastsætter desuden regler om kompetencemål for bestemte klassetrin samt færdigheds- og vidensmål i de enkelte fag/emner, herunder regler om opmærksomhedspunkter inden for udvalgte kerneområder i dansk og matematik.
Stk. 2. Skolernes læseplaner skal for folkeskolens fag og obligatoriske emner, jf. §§ 5-7 og § 9, stk. 1, beskrive den udvikling i indholdet i undervisningen, der tilrettelægges med henblik på at nå kompetencemålet. Læseplanerne skal herunder beskrive trinforløb, der understøtter arbejdet med færdigheds- og vidensmål. Læseplanerne skal godkendes af kommunalbestyrelsen, jf. § 40, stk. 3. Ministeren for børn, undervisning og ligestilling udsender vejledende læseplaner.
Stk. 3. Undervisningen i de enkelte fag og emner og i tværgående emner og problemstillinger, jf. § 5, stk. 1, skal fremme elevernes alsidige udvikling, jf. § 1, stk. 1.
Stk. 4. Ministeren for børn, undervisning og ligestilling kan udsende vejledende materiale om beskrivelsen af elevernes alsidige udvikling, undervisning i tværgående emner og problemstillinger samt vejledende opgavesæt, eksempler på kompetenceopgaver og udfordringsmål, eksempler på timeplaner m.v


Det er som om hellige alliancer er indgået til fordel for bestemte samfundsgrupper, hvor børn og unge ikke indgår. http://www.folkeskolen.dk/589752/marianne-jelved-ove-kaj-pedersen-og-claus-holm-i-uhellig-alliance-om-at-afskaffe-skolens-formaal#589921