Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)
WNPK Kjøng
25-08-2009 16:15
For god ordens skyld
I forlængelse af artiklen om lærer med særlige kvalifikationer og meritlærernes forhold, vil jeg understrege, at lønkampen selvfølgelig skal gælde alle i samme eller lignende situation, men det kræver individuel behandling, fordi faggruppens kvalifikationer er så forskelige. En anden vigtig faktor, som ikke er nævnt i artiklen er, at Anders Bondo havde lovet at tage os med i OK08, men i skrivende stund har DLF end ikke taget initiativ til at formulere kravene. Kredsen oplyser, at der måske kan ske noget 1.april 2010. Generelt er meritter og "LÆSer" blevet nærmest ignoreret af lønforhandlerne både før og efter Øjvind Hesselagers indlæg i debatten. Walther Kjøng
Mia Andersen
26-08-2009 19:32
Kvalifikationer og løn...
Jf. Skolerådets seneste beretning siger Nina Smith i interview: ”Lærerfaget skal have prestigen og respekten tilbage” .
I min optik er det problematisk at ikke uddannede lærer får fuldtidsstillinger i folkeskolen der honoreres med samme status (titel, ansvar og startløn) som uddannede lærer. Deri alene ligger en underminering af lærerens professionalisme, respekten og præstigen i læreruddannelsen.
I enhver lønforhandlingssituation må det være givet, at man honoreres efter kvalifikationer. Ansættes man som lærer uden at have en gennemført en læreruddannelse, må det anses som en mangel i kvalifikationerne, uanset hvor megen praksiserfaring og akademisk baggrund man i øvrigt har.
At kræve/forvente løn på baggrund af anciennitet med tilbagevirkende kraft, må svarer til at man har taget en meritlæreruddannelse uden at have udviklet sig mod at blive en mere kompetent lærer, i sit fremtidige virke. Dette kan skyldes at kvaliteten af læreruddannelsen for ringe. Hvis dette ikke er tilfældet og er man under uddannelsen alligevel kun blevet bekræftet i det man allerede vidste i forvejen, må det betyde, at man undervejs aldrig været motiveret for at blive klogere og/eller udvikle sig.
Kun i det tilfælde, at kvaliteten af (merit-) læreruddannelsen er så dårlig, at den er overflødig, kan man diskutere, hvorvidt optjening af anciennitet uden gennemført læreruddannelse er rimelig, men i så fald skulle læreruddannelsen helt bortfalde.
Karsten Solberg
(Lærer)
26-08-2009 21:24
SV: Kvalifikationer og løn...
Mia Andersens indlæg negligerer i høj grad lærere med andre kvalifikationer. Mange er i de foregående år søgt over mod lærergerningen uden en læreruddannelse. Dette kan naturligvis være et problem for deres virke som lærer. Man bør dog huske på, at mange har uddannelser, som er betydeligt mere videnstunge end læreruddannelsen, samt har anden erhvervserfaring, og derfor besidder nogle andre og også gavnlige kvalifikationer som en nyuddannet lærer på eksempelvis 27 år, aldrig kommer til at besidde. Dermed ikke sagt, at man altid klarer sig glimrende uden læreruddannelse. Didaktisk kan der være meget at lære. Og meritlæreruddannelsen kan derfor klart anbefales som et supplement, hvis man som lærer vil styrkes i sit fag. Men at sætte det så sort/hvidt op, som Mia Andersen gør i sit indlæg, hvoraf det fremgår at den uddannede lærer pr. automatik er dygtig, mens den ikke uddannede er mindre god (og derfor ska have mindre i løn), er både frækt og forkert. Der kan selvfølgelig sagtens være ikke ikke uddannede, som ikke er jobbet voksent, men der er så sandelig også uddannede lærere som kæmper, og har problemer i lærergerningen. Professionalisme, respekt og prestige opnås ikke alene med en certificeret læreruddannelse, men så sandelig også igennem ens virke som lærer.
Vil man endelig have en ”rimelig” løn, og er det en kamp man ønsker at tage, bør man i højere grad arbejde hen imod en individuel evaluering af den enkeltes lærers evner og kompetencer. Som i alle andre brancher, gøres dette sædvanligvis af ens leder, som man jo så passende kunne forhandle ens løn med. Så vil man formentlig få en løn efter vurderede evner, og ikke kun efter uddannelsesbevis og antal år (hvor man måske slet ikke er blevet så meget bedre, eller måske er blevet usædvanligt meget bedre).
Torben Larsen
27-08-2009 09:54
Giv dog Walther den løn, han fortjener
Giv dog Walther den løn, han synes han fortjener ! Selvfølgelig skal Walther Kjøng have løn efter kvalifikationer, så han ikke trykker lønnen for alle lærerne med en almindelig læreruddannelse. Han har en erhversfaglig sproguddannelse i engelsk og da jeg går udfra, at det er en akademisk uddannelse, skal han selvfølgelig aflønnes som akademiker og ikke alm lærer. På den måde får han automatisk indhentet det lønefterslæb, han mener, han lider under ! Det har taget ham 12 år at blive meritlærer og da meritlæreuddannelsen har eksisteret i o. 10 år, må Walther have haft tid til at overveje, om det var indenfor lærergerningen, at pensionsopsparingen skulle grundlægges, så mon ikke Walther bliver på Søndervangskolen ? Er man interesseret i mere om samme emne, kan man gå tilbage i Debatten til efteråret 2005 under Læreruddannelse. Her verserede der en polemik om samme emne, med deltagelse af bla. Øjvind Hesselager - journalisten, der blev lærer - og forlod lærergerningen efter cirka 1,5 år - den mulighed har alle - selvom det måske er blevet sværere under " Finanskrisen " ?
Torben Larsen
27-08-2009 10:03
SV: SV: Kvalifikationer og løn...
Giv dog Walther den løn, han synes han fortjener ! Selvfølgelig skal Walther Kjøng have løn efter kvalifikationer, så han ikke trykker lønnen for alle lærerne med en almindelig læreruddannelse. Han har en erhversfaglig sproguddannelse i engelsk og da jeg går udfra, at det er en akademisk uddannelse, skal han selvfølgelig aflønnes som akademiker og ikke alm lærer. På den måde får han automatisk indhentet det lønefterslæb, han mener, han lider under ! Det har taget ham 12 år at blive meritlærer og da meritlæreuddannelsen har eksisteret i o. 10 år, må Walther have haft tid til at overveje, om det var indenfor lærergerningen, at pensionsopsparingen skulle grundlægges, så mon ikke Walther bliver på Søndervangskolen ? Er man interesseret i mere om samme emne, kan man gå tilbage i Debatten til efteråret 2005 under Læreruddannelse. Her verserede der en polemik om samme emne, med deltagelse af bla. Øjvind Hesselager - journalisten, der blev lærer - og forlod lærergerningen efter cirka 1,5 år - den mulighed har alle - selvom det måske er blevet sværere under " Finanskrisen " ?
Ole Riis
29-08-2009 13:17
Kan vi meritlærere oge undervisere gøre noget ved det?
Denne sag og andre gør at jeg synes at vi meritlærere og undervisere nu bør prøve at finde ud af om vi ikke kan gøre vores indflydelse meget mere gældende end vi hidtil har gjort. Vi er nødt til i fællesskab at prøve og gå ind og påvirke DLF til at varetage vores interesser meget mere end de gør i dag. Vi er på alle måder en kvalificeret del af den danske folkeskole. Ellers var vi jo nok fyret. Det skal respekteres og dinosaurne i DLF må forstå at vi er kommet ind i en ny tid. Men de skal have lidt hjælp til at forstå, at det kan være lige så godt at have den alm. læreruddannelse som merituddannelsen, og at lokale aftaler og den centrale overenskomst skal afspejle dette.
Jeg kan ikke gøre noget alene trods min stærke indignation, men hvis vi er flere så kan vi forhåbentlig sætte en bevægelse igang, som kan få indflydelse både på lokalt plan og på landsplan.
Jeg har oprettet en Facebook side som grundlag de videre drøftelser blandt os meritlærere og undervisere. Jeg håber at mange slutter op og vil tilbyde deres aktive indsats. Lad os så se hvad det kan blive til. Jeg har foreløbigt kaldt den Meritlæreres og Underviseres Interesseforum (MUI). Men alt er til diskussion. Vi skal finde ud af hvordan vi repræsenterer vores interesser bedst, for i DLF har vi indtil videre ikke haft nogen værdig repræsentant.
SV: Kan vi meritlærere oge undervisere gøre noget ved det?
Hej Ole Godt initiativ. Nu handler det om at få afdækket, hvor meritterne og LÆSerne er og få dem samlet. Walther
Torben Larsen
31-08-2009 14:39
SV: Kan vi meritlærere oge undervisere gøre noget ved det?
Hej Ole: Har du ikke fået den samme ancinitet og lønforhøjelse siden din meritlærereksamen som traditionelt uddannede lærere ? Jeg forstår ikke helt problematikken ? Når man har afsluttet sin meritlærereksamen på ned til 2 år, troede jeg da, at man var ligestillet med en læreruddannet, der hár brugt 4 år på uddannelsen. Altså, hvis du fik din meriteksamen o. 2006, hvis du er den Ole Riis, der gik på tysk - liniefag på KDAS for snart 4- 5 år siden, så er du vel ligestillet med de lærere med den 4 årige, der også blev færdige i 2006 ? Har jeg taget fejl ? mvh Torben
Lars Bindholt
04-09-2009 18:13
Meritten gives for kvalifikationer
Fuldstændig rigtigt Ole. Vi meritlærere må komme op af stolen. Er det urimeligt for en skoleleder at antage, at en akademiker, cand. scient i biologi med adskillige års undervisningserfaring i det private, kan varetage biologiundervisningen i folkeskolen? Er det urimeligt at tro at en person, der gennem sin karriere har måttet sætte sig ind i mængder af nye og krævende udfordringer, også kan tage den store udfordring op, det er at undervise den danske ungdom? Mange skoleledere vover springet, og hurtigt bliver ansvar og arbejdsopgaver de samme som uddannede læreres. Fint nok. Men hvad med lønnen? Den står år efter år på startløn. Man kan så mene, at der kan være visse områder, som skal suppleres, hvilket kan gøres ved at erlægge 40-50.000 kr. og 2 års ekstra uddannelse som meritlærer. Efter at dette var gjort, var jeg 100 % sikker på, at jeg i det mindste ville ligge på linie med de nyuddannede, som startede samtidig med mig. Men nej, det var ned på startløn og begynde forfra. Ja, man ville grine, hvis det ikke var så grotesk. Når der gives merit for de uddannelser, man har en akademikergrad i, er det jo netop fordi man kan noget i forvejen. Det kunne man altså også før papiret for merituddannelsen lå på bordet, ligesom opgaver og ansvar tydeligt viste. Som dedikerede meritlærere i den danske folkeskole kunne vi i det mindste forlange ligebehandling på lønområdet.
Peter Andersen
04-09-2009 21:16
SV: Meritten gives for kvalifikationer
Jeg er fuldstændig enig. jeg har været med i 10 år og der er ingen hjælp at hente her på løn området.
Torben Larsen
05-09-2009 10:41
SV: SV: Meritten gives for kvalifikationer
Ja, det er urimeligt at tro, at fordi man er professor i matematik, så kan man bare lige undervise en 1. klasse i matematik. En sammenligning: En masse højtuddannede indvandrere kører taxa. Trods deres høje uddannelser kan de ikke få job på det danske arbejdsmarked og må så tage til takke med job, der kræver helt andre kvalifikationer og næppe de eksamener, de har taget. Det synes for mig som om, det er samme holdning, de lærere, der ikke engang har meritten, lægger for dagen. De kunne åbenbart ikke bruge deres uddannelse indenfor f.eks gymnasieområdet og må derfor tage til takke med ” ufaglært ” arbejde i folkeskolen. Man har jo lærer-uddannelsen, som bla. en stopklods for at sikre ikke enhver med en eller anden obskur uddannelse – eller ikke uddannelse, kan komme til at undervise i folkeskolen. At dette så er blevet undergravet p.g.a læremangel er sørgeligt, men alle de ”ufaglærte ” kan så være glade for, at de trods alt kunne finde beskæftigelse i folkeskolen. De har så mulighed for at tage meriteksamen, som desværre åbenbart er meget svær at tage, da de ”utilfredse ” åbenbart ikke har fået taget den eller bruger op til 10 år på at tage meritten ? Jeg vil derfor opfordre de ufaglærte lærere til at få taget den merit ! Her i området skal de henvende sig til KDAS/ Blågård seminarium. Betalingen for merit er blevet sat ned - og med et liniefag i bagagen fra tidligere uddannelse, tror jeg det kan gøres for o. 25. –30.000 kr. Prøv at spørge skolen om de ikke vil betale for et liniefag, det gjorde en skole i Brøndby i hvert fald, så er der allerede sparet 12- 16.000 kr.
Walther Kjøng