Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)

Lærke Grandjean (skribent, lærer emerita) 29-06-2016 11:19
Man bliver bevæget, foruroliget og vred over at læse om lærer Katja Gottliebs forståelige afsked med skolen
Kunne nogen have mulighed for at samle den efterhånden store mængde af personlige lærerskildringer af, hvorfor de vælger at sige farvel til skolearbejdet i Danmark?
Karen Ravn (webredaktør) 29-06-2016 11:35
Jo!
Det er der faktisk et forskerhold, der er i gang med:
http://www.folkeskolen.dk/587850/laerere-forlader-folkeskolen-for-at-faa-tid-til-at-goere-jobbet-professionelt
Anders Bondo Christensen (lærer) 29-06-2016 13:40
Vigtig viden
Danmarks Lærerforening havde bedt en af forskerne om at indlede debatten mellem Ziegler, ministeren og mig om folkeskolens rekrutteringsudfordring. Jeg har kommenteret debatten i "DLF mener" i sidste nummer af Folkeskolen:
http://www.folkeskolen.dk/589989/demokrati-paa-bornholmsk
Anders Bondo Christensen (lærer) 29-06-2016 13:49
Katjas blok
Læs Katjas historie med hendes egne ord på Skolen Indefra:
http://skolenindefra.dk/i-lommen-ligger-et-sneglehus/
Lærke Grandjean (skribent, lærer emerita) 29-06-2016 14:12
Anders Bondo. Ja, Katjas og andres meget sigende lærerfortællinger hverken KAN eller MÅ regeringen og KL overhøre
Politikerne skal konfronteres igen og igen! Sådan som du også forsøgte på Bornholm!

Prøv lige at læse med fra nogle andre eksempler fra lærerudtalelser netop nu:
”Det giver ingen mening! Jeg har siddet et par dage med planlægning af det kommende skoleårs undervisning. Sammen med kollegaer er jeg påtvunget læringsmålingssystemer med centrale læringsplatforme. Før i tiden kunne man bruge tiden til at forberede spændende undervisning. I disse dage skal man bruge tiden på bureaukratiske udfyldningsopgaver, som tilgodeser tynd behaviorisme, med en stor grydeske non-motivation til følge, både for elever og lærere! Det skal stoppes, og det er ved at være for sent! Jeg håber stadigvæk, vi er med i skjult kamera! Hvordan stoppes dette vanvid?”

”Der findes to muligheder på at komme ud af læringsmålingsvanviddet. Den individuelle og defensive er omgåelse.
Den kollektive og offensive er civil ulydighed og oprør.
Vi kan ikke medvirke til børns mistrivsel i folkeskolen - så enkelt er det.”

Jeg er netop ved at skrive en artikel om, hvordan det pædagogiske sprog kan tilbageerobres, så politikerne ikke kan slippe udenom.
Jeg forsøger, sammen med andre, med bred forskningsviden (med Gert Biesta som prisme) at samle skyts.
Og det er bare så godt med det forskningsarbejde, som du og Karen Ravn henviser til!

Politikerne kan og skal ikke slippe af sted med pædagogisk uvidenhed hverken vedr. teori eller praksis. Med viden i hånden og et pædagogisk anderledes sprog end test- og målsproget skal de konfronteres. `Læringsskolen´, som Antorini kalder den, skal ændres.

For børnenes og de unges skyld.

Tak til Katja Gottlieb for at udtale sig!
Jens Raahauge 29-06-2016 14:24
Kære Katja
Din beretning fra "fronten" må skære dybt i ethvert folkeskolehjerte. Når man har fulgt dig og din indstilling til arbejdet i et af Danmarks vigtigste job, så er din velbegrundede beslutning bare endnu et eksempel på, at folkeskolen oplever et snigløb af virkelighedsfjerne ideologer.
Jeg ønsker dig det bedste!
Jens
Alexander von Oettingen (Rektor) 29-06-2016 15:59
Kære Katja
Tak for at dele din svære beslutning. Jeg håber at din og andres beretninger kan være med til at vi passer på folkeskolekulturen. Du beskriver reformens skyggesider og dens pris. At du så bliver mødt med "at skrue ned for ambitionen" virker helt fremmed og grotesk. Et sammenhængende lærerliv må være en minimumsstandart for folkeskolen, hvis den skal være med til at sikre et sammenhængende børne-liv. Held og lykke. vh Alexander
Joan Biering 29-06-2016 16:30
Kære Katja
Tak for din åbenhed. Held og lykke med det hele.
Katja Gottlieb (Skolelærer og cand. mag. i dansk) 30-06-2016 07:37
Tak
Kære alle

Tusind tak, for kommentarerne. Jeg er rigtig glad for, at I tog jer tid. Jeg er faktisk rystet over, hvor mange beskeder jeg har fået fra folk (også fra andre faggrupper i det offentlige), der alle genkender situationen. Det er fundamentet, der skrider nu. Og det er jeg ked af.

Mvh Katja
Jeppe Christiansen (Folkeskolelærer) 30-06-2016 07:55
Godt ord...
.....Katja og garanteret den rigtige beslutning. Der er mange tanker og beslutninger der skal tages i de her år, og desværre har ikke alle mulighed for at tage de rigtige beslutninger i rette tid. Og til en reception for en ældre kollega i mandags, sagde det helt rigtigt, så er det jo en livsstil at være lærer. Det er der ikke mange der forstår, og det behøver de ikke. Men det er ikke kun jobbet man skal kvitte, det er på en måde ens identitet der skal redefineres, det er ikke let.
Det kræver faktisk en hel del mod at gøre som du har gjort Katja, hatten(ikke ja-hatten) af for dig.
Nina Mejnert Stephansen (Lærer, litteraturformidler) 30-06-2016 09:06
God vind fremover Katja.
Anders Bondo Christensen (lærer) 30-06-2016 12:49
Vi skal have Katja tilbage i folkeskolen
Jeg var ved at skrive et indlæg i denne tråd, men det blev så langt, at jeg valgte at lægge det ind som et selvstændigt debatindlæg:
http://www.folkeskolen.dk/590482/vi-skal-have-katja-tilbage-i-folkeskolen

Har I i øvrigt læst de tre UCC-forskeres kronik i Politiken?
http://politiken.dk/debat/kroniken/premium/ECE3210655/laererne-stopper-naar-tilliden-er-vaek/
Katja Gottlieb (Skolelærer og cand. mag. i dansk) 30-06-2016 23:09
Tak igen...
Tak... Igen. for kommentarerne. Og får alle de mails, folk har sendt mig. For det hele...
MH katja
Torben Larsen 13-07-2016 13:13
Endnu en lærer fik nok
Jeg er ingen superhelt, men jeg er til gengæld en arbejdsløs lærer.8. A ønsker mig held og lykke fremover. De er kede af det. Hvorfor forlader vores lærer os? spørger nogle. Andre forstår det godt og roser mit mod. En enkelt flytter skole. Men har min opsigelse gjort en forskel for folkeskolen? Eller er det et råb under vand? Se mere på:https://www.information.dk/debat/2016/07/ingen-superhelt-gengaeld-arbejdsloes-laerer