Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)

Bo Kristensen 03-08-2016 12:45
Kan en skala belønne?
Er det ikke nærmere fagenes mål, formål og prøveformer, der afgør, hvad de enkelte trin på skalaen betyder. Herunder om kreativitet og originalitet er parametre, der skal indgå i bedømmelsen.

Skalaen skal vel både kunne dække færdighedsregning i 9. klasse og afgangseksamen i håndværk og design på læreruddannelsen og alle mulige andre mere eller mindre kreative fag og underområder af fagene.

For at eksemplificere problematikken, vil jeg citere en matematiklærer, jeg talte med i går. Han sagde noget i stil med:

"Ja ja det er jo fint nok med alt det der åbne, undersøgende og kreative matematik, men jeg bliver alligevel bedømt på de nationale tests, så det er jo dem, jeg skal forberede mine elever på.".

Dette citat burde være et vink med en vognstang til et parti, der slår sig op på at ville fremme kreativitet og originalitet i folkeskolen.
Så SF burde måske i stedet arbejde for at indføre prøveformer, der lægger vægt på kreativitet og originalitet. Problemet er bare, at det er omkostningstunge prøver, da de ikke kan rettes af en maskine eller med hovedet under armen.