Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)

Niels Jakob Pasgaard (Lektor) 03-11-2016 12:52
Synligt overgreb på børnenes mentale integritet
Synlig Læring og læringsmålstyret undervisning deler ikke kun begrebet "læring". I den aktuelle konstellation, hvor ministeriet kræver at undervisningen tager afsæt i læringsmål, bliver afsættet for den Synlige Læring også læringsmålet: Elevens opmærksomhed på hvad han er i gang med at lære, hvor succesfuld han er med det og hvad næste skridt i processen er, er helt og aldeles styret af de foruddefinerede og rigide læringsmål - og hvis det ikke er dette, der definerer den læringsmålstyrede undervisning, hvad er det så? Mads Brandsen kalder det godt nok "målorienteret" - men det gør ingen forskel om man styrer eller orienterer, så længe det mål der sigtes mod, er lukket og fastsat på forhånd. Den slags rigide mål kan der kun insisteres på, som Dewey udtrykte det. Begrebet "synligt lærende elever" er desuden noget sludder. Elever, der er opmærksomme på at de lærer, lærer ikke. Der kan højst være tale om "synligt ikke-lærende elever". Dewey skrev i 1916: ”Målrettethed er det samme som mental integritet. Fordybelse og en fuld optagethed af stoffet for dets egen skyld fremmer målrettetheden. En splittet interesse og afvigelser ødelægger den.” Når læreren konstant minder eleven om læringsmålet (gennem feedup-, feedback- og feedforward-processer), ødelægger det elevens mulighed for at arbejde målrettet med stoffet. Det splitter hans opmærksomhed. Det gør ham til en synligt ikke-lærende elev (eller til en "selvmonitorerende læringsagent"), der kun læser det kapitel i bogen, der fører til opfyldelse af læringsmålet. Hvor trist! Synlig Læring er et overgreb på børns mentale integritet. Den er et overgreb på deres evne til at fordybe sig. Tænk sig, at Skanderborg Kommune har brugt næsten 5.000.000,- kr. på det! Hvor mange gode lærere og pædagoger kunne vores børn ikke have fået for de penge?
Henning Nielsen (Friskoleleder) 03-11-2016 13:25
Måske skulle de nævnte herrer i artiklen opdage et solidt lorte-filter: Hvis de frie skoler ikke indfører tiltaget af sig selv, så er det sgu nok ikke ubetinget godt!
Annika Karlsen (Lærer) 03-11-2016 19:41
Ja, hvor er pladsen til spontanitet? Til fordybelses i det fremmede? Til fede diskussioner og aha-oplevelser?
Jeppe Christiansen (Folkeskolelærer) 13-11-2016 20:17
Der findes kun aha når eleven opfylder et læringsmål, vel nærmere et uha måske..... Hvad er det egentlig Torben Steen har fordybet sig, hvad er hans faglige reference, Probana?