Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)

Vagn Madsen (pensioneret viceskoleinsp.) 14-11-2016 20:17
Alternativets skolekarikatur
Alternativet har en samfundsmodel. Og denne model skal udbredes ved hjælp af folkeskolen. Ved hjælp af folkeskolen skal Alternativet sikres et fornødent stemmegrundlag. Folkeskolens elever skal indpodes Alternativets politisk fremtidssyner. I steder for at agitere for en politisk udformet samfundsmodel på parti- og vælgermøder i tekst og tale for voksne borgere, må det være ulige mere givtigt at indpode partidrømmene i børnesind. Dette skal derfor ske ved indførelsen af et såkaldt erkendelsesfag, som alle de andre politiske partier endnu ikke har fået en tilsvarende ide til at få indført. Men som uden anden sammenligning i øvrigt godt kan sammenlignes med den hitlerjugend, der sikrede en hel tysk befolknings tilslutning til en nu heldigvis forladt samfundstype. Jo, Alternativet har lært noget af historien. Og det skal selvfølgelig alt sammen handle om et opgør med det gamle forældede og støvede folketingsdemokrati og et opgør med målet om at får gode karakterer i skolefagene og jagten på en god uddannelse. Tænk at få en lykkelig befolkning uden nogen uddannelse eller i hvert fald uden at stræbe efter en sådan og godt sat til med middelgode eller dårlige karakterer. Fordelen er, at så kan vi roligt beholde den kaotisk sammenrodede antiskole i endnu umindelige tider fremover. Men hele denne løsslupne galskab skal selvfølgelig aves med en god portion etisk refleksion, kritisk empati, medmenneskelighed, solidaritet og rummelighed. Jo, kom ikke her. Når bare den ender med at komme Alternativet og alternativet politik og tilslutning til gode i den sidste ende. Og så ikke et ord om matematiske, fysisk/kemiske, geografiske kundskaber, engelsk- og tyskkundskaber og sådan noget. Nej, alt det er håbløst gammeldags. Det giver meget mere sangbund i en håbløs uddannelsesnedtonende folkeskole at tale om ”forskellige livssyn, demokratisk forståelse og deltagelse, etik og moral, menneskelig empati og udfordringer af etablerede fordomme. Sådan noget kan der spindes alenlange tirader om næsten i det uendelige. Og så kræver sådan noget vel ikke nogen form for lektielæsning eller udenadslære eller andet besværligt, der er nødvendigt at bruge tid på ved en gedigen faglig uddannelse.