Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)
Niels Chr. Sauer
(Skribent, folkeskolelærer emeritus)
02-02-2017 12:29
Kære Anna Mee Allerslev
Er flere, men dårlige timer, med dygtige, men uforberedte fagfolk også bedre end færre, men bedre timer med godt forberedte fagfolk?
Henning Nielsen
(Friskoleleder)
02-02-2017 14:03
Undervisningstimer:
http://videnskab.dk/kultur-samfund/mere-undervisning-giver-hojere-karakterer
Klassekvotient:
http://www.dlf.org/nyheder/2012/februar/ny-forskning-mindre-klasser-forbedrer-elevernes-resultater
Umiddelbart ligner det en meget usikker effekt af antallet af undervisningstimer og en meget klar effekt af klassekvotienter. Døm selv.
Jens Rasch
02-02-2017 19:25
Niels kortere skoledage
gælder mest for eleverne. Der er ikke mange tegn på, at det betyder færre lektioner til lærerne. Mere at der bliver færre lærere om opgaverne. Måske ligefrem forsøg med færre voksne i klasserne - altså en udvanding af §16b, hvor kortere skoledage trods alt bygger på, at timerne bruges til 2 voksne i klasserne.
Jens Rasch
02-02-2017 19:36
minder om 1991 - 92
Disse forsøgsprojekter minder mig om tiden i 1991-2, hvor vi lavede en masse forsøgsprojekter op til folkeskolereformen i 1993. Da tiden oprandt sagde daværende undervisningsminister Bertel H, at det var ikke forsøg han havde stemt for, så deres evt. positive resultater/ betydning skulle ikke påvirke reformen.
Mon Riisager også er minister om 3 - 4 år og mon forligskredsen overhovedet vil acceptere resultater, der viser fordele ved en kortere skoledag, hvor der er flere voksne i klasserne (måske oven i købet 2 lærere?). Og kan der påvises en "merudgift", så er det helt sikkert helt op til kommunerne selv at gøre det!
Peter Byrholt Nielsen
(Lærer)
03-02-2017 05:27
Forsøg med kortere skoledage
Jeg er nu enig med Anna Mee: 'Hellere to flasker god rødvin end en dårlig' eller hvordan er det nu det er?
Og ret morsomt som fortiden kan blive eksotisk: Hvad med et forsøg på at lave en realeksamen? Mon det kan udløse nogle støttekroner?