Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)

Henrik Sørud (Lærer) 10-08-2017 13:53
MU = Min Spildtid !
Det er under enhver form for kritik, hvad vi her bydes.Hvem har sagt god for indkøbet denne platform? Hvordan kan man slippe afsted med sådan en gang makværk ? Hvornår forestiller de ansvarlige ledere på alle planer at dette overhovedet kan løbes ind ?Hvem vil undre sig over en stigning i stressrelatetet fravær hen over efteråret. ....og hvornår får vi mon en undskyldning og besked på at det NATURLIGVIS ikke kan forventes at skulle indhentes i dette skoleår ???? Henrik Sørud Århus
Niels Chr. Sauer (Skribent, folkeskolelærer emeritus) 10-08-2017 15:26
SURPRISE?
Præcis som forventet brød l***** sammen, da det skulle bruges for alvor. Det her må da udløse overtidsbetaling? Alternativt må lærerne lade Minuddannelse ligge. Tabet er mildest talt til at overse. Selv når det virker, er det spild af tid. Hvis lærerne nu skal bruge fritid på at indhente tidstabet, bliver det DOBBELT spild af tid.
Brian Degn Mårtensson (Pædagogisk filosof) 10-08-2017 16:06
Løsningen?
Måske er løsningen på problemet ikke endnu mere bureaukrati i form af handleplaner, beredskabsstrategier osv.?
Deaktiveret bruger 11-08-2017 12:21
La' vær'
Bremserne på de nye skolebusser virker ikke tilfredsstillende, men der arbejdes på en løsning. Alt nyt tager jo tid. Imens kører lærerne videre med de glade unger, og håber, at der ikke er for mange skarpe sving på vejen. På med JA-hatten igen... Eller: La' vær'... Hvis det ikke virker, og det ikke kører ordentligt, så luk ned, find kuglepen og papir frem, tag ungerne ud i solen, og vent til de ansvarlige har fundet en løsning...
Maria Becher Trier (Journalist) 11-08-2017 13:04
Status fra UVData
Driftstatus fra UVData var "kl. 12.30: Vi kan fortsat konstatere stabil drift og slår nu forløbsbiblioteket til for resten af kommunerne. Vi følger naturligvis svartiderne tæt. Det er desuden lavet sådan, at når der indtastes en tekst i søgelinjen øverst i forløbsbiblioteket, skal der trykkes på enter eller luppen, for at udføre søgningen. Dette sker for at forhindre, at systemet sættes i gang med en søgning så snart der er skrevet et enkelt bogstav eller en ufærdig tekst. Ny status kl.15.00".
Kaj Engen Nielsen (Konsulent) 13-08-2017 10:06
Fremtidens skole er vores valg
Danmark lider under et stort antal inkompetente politikere, ledere og beslutningstagere, der står helt eller delvist uden visioner for fremtidens skole, og glemmer at fokusere på kvaliteterne i børns forskellighed og trivsel. Man griber til redskaber som nationale test, længere skoledage, privatisering af skoler, samt krav om IT strategier herunder valg af platforme for læring. Alt sammen stort set uden didaktiske og pædagogiske værdisæt og perspektiver, uden idékataloger og værst af alt - uden visioner. Valg af platform overlades til kommunerne, der ligeledes er ramt af samme problemstilling. Det er frustrerende igen at se, hvad vi udsætter lærere og dermed elever for. Teknologien skal være 'usynlig' så lærerne kan koncentere sig om didaktik, pædagogik og elevernes trivsel. Efter et langt arbejdsliv, med fokus på at bygge fremtidens skole, er mit bedste bud på en teknologisk løsning for folkeskolerne mht en læringsrumsbaseret IT infrastruktur, godt beskrevet i Ove Christensens slutrapport: "Elevsamarbejde og videndeling - Chromebooks i undervisningen" UCSJ fra 2014. Den underliggende platform er baseret på Google (GAfE - Google Apps for Education), som er gratis for folkeskolerne og billig at drifte, den er yderst driftsikker, data forsvinder ikke, og virus eksisterer ikke, den fungerer fremragende på alt udstyr (Mac, PC, iPad og andre tablets, og stort set alle smartphones). Rapporten er baseret på en Chromebook løsning, men i dag i 2017, kunne udstyret lige så godt vælge en iPad løsning, idet Apple har kopieret Googles MDM-løsning, hvorfra en enkelt supporter, kan forvalte tusindvis af iPads i kommunen eller på skolen, og antallet af gode Apps til undervisningen til iPad, langt overstiger antallet af Apps til Chrome. Der er sket rigtigt meget siden 2014, som skolerne kan drage stor nytte af. Rapporten ligger frit tilgængelig her: https://phabsalon.dk/fileadmin/user_upload/FU/Publikationer/Chromebook-rapport.pdf