Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)

Johan Elkjær (Lærer) 24-11-2017 20:30
Netadgang under prøver
Hvad med de ordblinde elever der har ret til at bruge appwriter eller IntoWords online?
Christian Wadskov (Systemadministrator og Bestyrelsesmedlem i Folkeskoleforældre) 25-11-2017 10:42
Mit spørgsmål er et lidt andet ...
Nemlig om man vil slå fast og respektere både lærernes vurderinger af hvad der er specifikke hjælpemidler, og om man vil finansiere de kontrolforanstaltninger og IT-folk der skal til for at tilgå nettet på en kontrolleret måde omkring de hjælpemidler. Begge dele er essentielle i den sammenhæng. På en skole med Chromebooks, hvor man netop har foretaget et ansvarligt økonomisk valg er det noget af en bet at få påført ufinansierede omkostninger der muligvis skal gå direkte fra "kerneopgaven"
Niels Chr. Sauer (Skribent, folkeskolelærer emeritus) 25-11-2017 13:05
Kunne man forestille sig to typer af prøver? En helt lukket prøve uden nogen form for hjælpemidler, med papir og blyant, og en anden helt åben prøve med alle hjælpemidler? Den første ville så vise, hvad eleven kan helt alene, og den anden ville vise , hvad eleven kan præstere i en helt fri situation. Resultaterne kan meget vel blive meget forskellige, men begge resultater vil da være interessante? Skyldes problemerne ikke, at vi prøver at gøre to helt forskellige, modsatrettede ting på een gang?
Christian Wadskov (Systemadministrator og Bestyrelsesmedlem i Folkeskoleforældre) 25-11-2017 13:24
Det vigtigste ...
...set fra et forældre og elevsynspunkt i de her tider hvor FSA er blevet den ultimative stopprøve på al uddannelse, at der er en solid sammenhæng imellem pensum, undervisning og prøver. Overordnet er det der de bør starte. Med at tage beslutningen om hvorvidt skolen skal være IT-støttet, som de alle sammen taler om og investerer i lovpligtige portaler etc på, eller om den skal være den "rene" skole baseret på elevernes evne til huske den formidlede reproduktion. Bare de beslutter sig. Men jeg vover den påstand at så skal de til at lave en del om på lovgivningen og intentionerne bag reformen.