Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)
Niels Chr. Sauer
(Skribent, folkeskolelærer emeritus)
11-01-2018 14:46
Tag nu indskolingens problemer alvorligt!
Langt størstedelen af stigningen i voldstilfælde ligger i indskolingen. Samtidig med disse iagttagelser kan vi konstatere et markant fald i læsefærdighederne på fjerde klassetrin.
Tingene hænger sammen. Vores indskoling er i rivende forfald pga.:
1. Fejlslagen inklusion
2. Alt for lange skoledage (som mange af de små børn slet ikke magter)
3. Komplet malplacerede, demotiverende faglige krav, herunder obligatioriske nationale test
4. Overbelastning af lærere og pædagoger pga. nedskæringen på tid til klasselærerfunktion (der spiller en enorm rolle her), kollegialt samarbejde og skole-hjemkontakttid samt sfo-besparelser.
Tag nu indskolingen alvorligt!
Kirsten Hansen
(Lærer)
11-01-2018 17:49
Nedenstående link burde give stof til eftertanke hos de ´højere magter´
http://www.klfnet.dk/aktuelt/nyhed/artikel/boernehaveklasseledere-vi-mangler-haender/
Tomas Hansen (tidligere debattør.)
(Lærer)
11-01-2018 19:35
Timer.
"siger han og forklarer, at måske skal en elev fritages for nogle timer, fordi det altid kokser, når han har matematik fra klokken 14 til 15,"
Man kan ikke umiddelbart skære i timerne, hvis man skal overholde loven. Det har min pædagogiske leder sagt så sent som i dag, han har nemlig undersøgt det for ganske nylig.
Eleverne skal have de timer, der er lovbestemte.
Karin Hansen
11-01-2018 22:39
Først 14 år som lærer uden at være i situationer, hvor man skulle skrive fastholdelsespapirer. Dernæst: det første år, hvor din daværende arbejdskommune ville være på forkant med skolereformen og gennemførte inklusion hen over en sommer, måtte jeg skrive adskillige papirer, både fastholdelse af elever og anmeldelser af vold.
Var det mig, der efter 14 år pludselig ikke kunne finde ud af at være lærer - eller var det mon kombinationen af klasseoptimering, lange skoledage, mindre forberedelse og elever, der med ét slag skulle være i klasser med 24 i stedet for 4 elever? Inklusion kan godt lade sig gøre - men det koster bare flere penge at stoppe eleverne ud i klasserne med den støtte, der er påkrævet. Og så er der bare inklusionsproblemstillinger, der ikke egner sig til at være i store klasser og med lange dage. Fx meget lav IQ eller elever med stort behov for særdeles stor forudsigelighed. En helt anden problemstilling er visse kommuners væring ved at stille diagnoser. Der er man virkeligt svært stillet. Man skal snakke om noget væsentligt uden at måtte have et sprog om elevens problemstillinger.
Det er virkeligt deprimerende, at der skal forskere til at belyse selv de mest indlysende ting. Hvordan i alverden kan det være overraskende for andre end måske Antorini, at trætte elever, heriblandt inkluderede børn, har en "kortere lunte" i de lange skoledages sidste lektioner - med fysiske reaktioner til følge?
Få nu for pokker den skolereform ændret til skoledage baseret på fornuft og evidens!