Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)

Hjalmar Jess 11-02-2018 20:55
Eleverne skal have succesoplevelser i tysk - også ved en obligatorisk mundtlig prøve!
Hej Flemming En kommentar til alle dem, som mener, at vi ikke skal satse på prøver. Vi HAR stort set prøver i alle fag i folkeskolen - også i tysk. Og når eleverne så (i snit hvert 10. år) går op til en mundtlig tyskprøve, så skraber karakterne bunden. Og prøverne har med gymnasiereformen fået større vægt - også mht. en evt. optagelse i gymnasiet. Det system med de elendige prøvekarakterer i tysk påvirker da elevernes holdning til tyskfaget (desværre i negativ retning). Når vi har et system med prøver, skal eleverne selvfølgelig have succesoplevelser - også med tyskprøverne. (ellers vælger eleverne da ikke tysk fx i gymnasiet). Og til alle dem, der mener, at vi i stedet skal satse på en spændende tyskundervisning med dygtige lærere. Det er ingen da uenig i - men jeg kan ikke se, at der er nogen modsætning mellem en inspirerende tyskundervisning og obligatoriske prøver, som eleverne klarer med succes. Da nærmest tværtimod! Og så en kommentar til dem, der mener, at vi i stedet for prøver skal have flere tysklektioner. Igen er der i min optik ingen modsætning. men vi får IKKE flere tysktimer på landsplan (med deraf følgende længere skoledage!). Prøverne er et af de få håndtag, der kan skrues på i folkeskolen. Og bliver tysk prøvemæssig "ligestillet" med engelsk, har det jo også en stor symbolværdi. Vi hører så ofte, at vi jo "kan nøjes med engelsk". Engelsk har so oder so en særstatus. Men at gøre den mundtlige tyskprøve obligatorisk vil over for eleverne understrege, at "engelsk altså ikke er nok". Vil man have en prøvefri skole, som nogle argumenterer for, kan man jo afskaffe prøverne i alle fag. Der er også nogle, der argumenterer med, at obligatoriske tyskprøver betyder, at faget tysk bliver et "hadefag". Det forstår jeg så slet ikke. Alle elever skal op i mundtlig engelsk, men generelt hader de ikke engelsk - tværtimod! Så prøve = hadefag dur ikke som argument. En obligatorisk mundtlig prøve vil efter min mening give faget status. Og alle de andre gode forslag, som går ud på, at dygtige(re) tysklærere skal lave en kreativ, spændende og inspirerende tyskundervisning går fint hånd i hånd med, at elverne efter 9. klasse får nogle rigtig gode tyskkarakterer til en obligatorisk prøve. Som i mange andre forhold er der ikke brug for et enten/eller men et både/og. Hilsen Hjalmar