Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)
Anders Christensen
08-03-2018 00:44
Måske man skulle blive 'cykelvikar'
En hel del år tilbage, havde vi i kommunen såkaldte cykelvikarer. Det var ofte uddannede lærere, som havde fravalgt en fast stilling. De kunne takke ja og nej til alle typer opgaver. Nej, det var da vidst en lidt urolig klasse, og ja tak, en tur til London med de søde unger fra 7a lyder dejligt. Jeg kan desværre ikke deltage i alle disse møder, og nej jeg spiller bridge hver onsdag. Jeg kan godt komme til mødet, men jeg skal jo have overtidsbetaling for alt dette uden for skemaet - også ventetiden. Jeg er jo ikke ansat på samme vilkår, som de andre. Hvad er der forberedt til mig som vikar? Jeg tror jeg holder fri hele maj for jeg smutter en tur til Bali, og jeg er også væk omkring afgangsprøverne. Jeg kunne få særlige privilegier.' Jeg plejer jo at træne om onsdagen, så det er jo lidt i konflikt med teammøderne'.
Jeg vil skynde mig at sige, jeg har meget stor respekt for de dygtige vikarer vi har i dag, og hvor meget vi tillader os at forlange de skal gøre og vide, når de skal agere professionelt med lidt eller ringe uddannelse og erfaring.
Tanken som 'cykelvikar' er fristende, lønnen endda rigtig god, og jeg leger med tanken om at anskaffe mig en lille bil, så jeg i de næste år vil kunne bringe mig selv behageligt rundt i landet og nappe lidt af de nemme opgaver ,imens alle andre stakler må nøjes med at lave de tunge, utaknemmelige og ubehagelige opgaver, samtidigt med, at de skal stå for skud med hvor utilstrækkelige og dovne de er.
Jeg vil kunne høste taknemmelighed for at jeg gad bruge min kostbare tid, for at jeg holdt ud og mødte op med kort varsel. Ledelse og forældre vil være glade for at jeg kom, og håbe, at jeg lod mig fastansætte. Jeg ville smile og svare pænt tilbage, at 'det er rigtig sødt af dem - det sætter jeg stor pris på', hvorefter jeg ville vende dem alle ryggen, og søge mod en ny destination, inden jeg skulle til at pålægges alle de almindelige læreropgaver som følger med en sådan kontrakt. De søde frugter hænger blot til at plukkes. Også her vil jeg kunne forlade skolen, givetvis med en skriftlig anbefaling, langt mere positiv end de stakler, der i årevis på samme skole har puklet og leveret vidunderlig, solid og stabil undervisning.
Ja, ind imellem kan man udefra se sig selv som et stort fjols. Vi er nok nogle stykker. Måske er jeg den eneste, der uanset udfaldet af den kommende konflikt, kommer til at føle mig som taber. Hvem ser ikke misundeligt på cykelvikaren, helt fri for problemer, og ganske fri som fuglen. Måske skal vi igen vente at se mange cykelvikarer. Så kan alle de ufaglærte og fastansatte vikarer passe jobbet, imens vi kører rundt og hygger os. Er det sådan en skole og sådan et fag, vi skal se os selv i. Selv mangler jeg nok modet til at træffe denne beslutning. Jeg er alt for lidt selvisk og er helt håbløs, når det kommer til at turde lade mine skønne kolleger i stikken også selvom jeg bare nok er helt almindelig.
Jens Præst Hansen
08-03-2018 05:30
Supervikaren i Vordingborg - ca 300kr/t
Lars Toft Madsen
08-03-2018 07:04
Substitute, my hair’s turning Grey, I try and look gay (The Who)
I gårsdagens lokalavis i Rudersdal var tophistorien, at mere end hver femte lærer er uden læreruddannelse og at eleverne i udskolingen rejser til private skoler. Nu vil man samle eleverne i udskolingen på een skole i en særlig udskolingsskole. Samtidig udtaler skolechefen, at en af meningerne med skolereformen jo netop var at få flere med en anden uddannelse end lærer tilv at undervise i folkeskolen, eksempelvis kunsthistorikere! Desuden kaldes gamle tjenestemænd ind, studenter, pædagoger, autodidakter og unge, engagerede, friske, friske. Selv hænger jeg i med det sidste, og har haft min første seniordag. Exile on main street!
Torben Larsen
08-03-2018 07:50
Re: Måske man skulle blive 'cykelvikar'?
Problemet er, at de fleste skoler ikke ansætter uddannede lærere som vikarer, og slet ikke som cykelvikar. De er alt for dyre i forhold til en ikke uddannet lærervikar!
Torben Larsen
08-03-2018 07:57
Re: Substitute, my hair’s turning Grey, I try and look gay (The Who)
Hvad med at ansætte nogle af de "ældre" lærere?
Sidste år, da der også blev skrevet om lærermangel, var der flere ” ældre” lærere, der skrev på DLF Facebookside, at de mente, at der fandt en vis aldersdiskriminering sted, da indtrykket var, at de ikke engang kom til samtale trods det, at kvalifikationerne var i orden.
I Statistikbanken kan man se, hvad ledigheden var for januar 2018.
I januar 2018 var der på landsbasis 1318 ledige lærere. Herunder er ledighedstallene for hver aldersgruppe, så kan man selv danne sin konklusion.
Fra 16 til 24 år er 28 ledige
Fra 25 til 29 år er 198 ledige
Fra 30 til 39 år er 278 ledige
Fra 40 til 49 år er 285 ledige
Fra 50 til 59 år er 378 ledige
60 år og derover er 154 ledige
Ser man udelukkende på de ”ældre” lærere fra 50 til over 60 år, udgør de i alt 532 ledige. Altså over 40 % af de ledige.
Skolerne påstår, at de ikke kan få læreruddannede, men ud fra tallene fremgår det, at der er mange ledige uddannede lærere at tage af!
Kilde: www.statistikbanken.dk/10316
Erika Wünsche
(lærer)
08-03-2018 08:34
Wise words
"Teaching is not a lost art, but the regard for it is a lost tradition" Jacques Barzun (amerikansk idé-og kunsthistoriker)
Et seriøst tilbud til at støtte dine projekter
Har du brug for kredit for dine kommercielle eller personlige lån?
Hvis ja, kontakt en agent via e-mail: christinasternchen03@gmail.com
for mere information.
Eller besøg vores hjemmeside for at registrere og nyde vores tjenester
euro-kredit001-und-beratung.site123.me
Sternchen
08-03-2018 13:12
For
Et seriøst tilbud til at støtte dine projekter
Har du brug for kredit for dine kommercielle eller personlige lån?
Hvis ja, kontakt en agent via e-mail: christinasternchen03@gmail.com
for mere information.
Eller besøg vores hjemmeside for at registrere og nyde vores tjenester
euro-kredit001-und-beratung.site123.me
tak
Tomas Hansen (tidligere debattør.)
(Lærer)
10-03-2018 10:40
Ledighed og lærermangel.
Det er en sandhed med modifikationer, at skolerne "bare" kan ansætte de ældre lærere eller de ledige lærere generelt.
Ledigheden opgøres enten som årsværk eller som ledige på det tidspunkt. Dvs. en lærer, der har en kontrakt, men først tiltræder senere tæller som ledig. Det er også derfor arbejdsløsheden er størst om sommeren.
Der er også de rent geografiske forskelle, lærerne er ikke smurt jævnt ud over landet i ledighed, der vil sandsynligvis være områder med større eller mindre ledighed, f.x mangler der ikke ligefrem lærere har i Århus, der er et seminarie og et stort opland, mens det nok ligger tungere andre steder - f.x slås der rigtig mange stillinger op i Ringkjøbing/Skjern og mon dog, der er 100 ansøgere til hver.
Der er også transporten - er alle villige til at bruge en time hver vej?
Ja, der er sikkert ældre lærere, der føler sig fravalgt og som sandsynligvis også bliver det - men den følelse kan man fint sidde med som lærer i starten af 40'erne. Når man i snart mange år har fået ørerne tudet fulde af manglen på naturfagslærere og man så med hele pakken alligevel ikke kommer til samtale, eller bliver en "flot" nummer 2 igen og igen, kan man godt føle sig ret meget fravalgt.
Det korte af det lange er, jeg er ikke sikker på man som ansøger selv er den rette til at vurdere om man burde komme til samtale eller ej.
Torben Larsen
11-03-2018 09:33
Re: Tomas Hansen, Ledighed og lærermangel
Når man oplever, at 4 lærere jeg kender o. de 60 år med liniefagene fysik, sløjd (håndværk og design) tysk og dansk som liniefag, aldrig kommer til samtale efter deres ansøgning, så må jeg subjektivt ud fra dette lille statistiske materiale konkludere, at der finder en vis frasortering sted. De 3 af liniefagene er endda mangelfag. Når man så ved, at der er blevet sendt en ansøgning af sted, og ansøgeren har fået afslag uden samtale, så kan det yderligere undre, at stillingen bliver slået op igen!
PS: Jeg konkluderer udfra hovedstadsområdet.
Tomas Hansen (tidligere debattør.)
(Lærer)
11-03-2018 12:26
Og se. ;-)
Det var netop det jeg skrev.
At der er forskel på området.
Man kan diskutere om rationalet er korrekt eller ej, men hvis man nu står med en bunke ansøgere. En del er over 60, måske endda 61-62-63 og en bunke der er 25-30-40 år.
Hvem vil man så i første omgang sortere fra? De man kan have en forventning om er på arbejdspladsen i flere år, hvis ikke mange eller lærere, som man kan have en berettiget forventning om er væk om X år?
Eller en betragtning om en nyere uddannelse? Erfaring er langt fra altid nok. Desværre.
Jeg har de sidste 5 år søgt i omegnen af 150 (mindst) jobs, jeg har til samtale på måske 25, af de 25 er jeg tilbudt 6 jobs. På trods af en meget attraktiv fagpakke, knap 8 års folkeskoleerfaring og 10+ års erfaring med undervisning og sidemandsoplæring.
Ja, der sker et fravalg af ældre lærere, men de er ikke alene om det.
Det kunne iøvrigt være spændende at se den procentvise fordeling af ledighed i forhold til antal uddannede i de pågældende årgange.
Endelig, jeg tror ikke man skal undervurdere L409-effekten, skoleledere har oplevet at ældre lærere i hobetal er flygtet på efterløn/pension de sidste 5 år - så det kan meget nemt være et sats, at ansætte en lærer, hvor man kan have ens tvivl om holdbarheden.
Igen - korrekt eller ej, der kan være mange grunde til de fravalg.
Torben Larsen
11-03-2018 14:05
Re: Og se Tomas Hansen
Nu spurgte jeg ikke, hvorfor ledige lærere o. de 60 ikke kom til samtale, men det er da fint, at du påtager dig rollen som” skoleleder” og rationelt forklarer, hvorfor ledige lærere o. de 60 år bliver valgt fra – men hvad skal de o. 60 årige bruge det til, når fravalget først og fremmest skyldes alder?
Prøv at gå ind på DLF`s Facebookside og se der, at flere o. de 60 mener sig aktivt fravalgt p.g.a alder.
Nu tror jeg også, at det er en myte at mange lærere går på efterløn. For det første er adgangen aldersmæssigt sat op – og efterlønnen er ikke højere end dagpengesatsen – altså en halvering af ens indtægt.
Hvis du gerne vil vide den procentvise ledighed for de forskellige årgange så gå ind på linket i ” Hvad med at ansætte nogle af de ældre lærere”?
www.statistikbanken.dk/10316
Torben Larsen
11-03-2018 14:15
Re: Re: Og se Tomas Hansen
Man kan selvfølgelig blive tvunget til at gå på efterløn, hvis man efter 2 års ledighed som 60 årig og derover ikke har fundet noget job. Så hvis en lærer går på efterløn, er det nok ikke eget valg! Det grå guld har længe været en myte.
Torben Larsen
02-04-2018 09:31
Re: Og se Tomas Hansen
Fire ud af ti: Seniorer bliver diskrimineret på min arbejdsplads: Pædagoger, lærere, socialrådgivere og sygeplejersker oplever, at ældre kolleger bliver fyret først, og at jobansøgere med gråt hår bliver sorteret fra. Offentlige arbejdsgivere smider det grå guld på gaden, vurderer ekspert. Erfaring, faglige kompetencer og grånende tinder er tilsyneladende en dårlig cocktail, hvis man drømmer om et nyt job.
En ny undersøgelse fra FTF-fagbevægelsen viser, at fire ud af ti pædagoger, sygeplejersker, lærere og andre på over 60 år på offentlige arbejdspladser oplever, at der sker aldersdiskrimination ved nyansættelser og afskedigelser i skoler, børnehaver og på hospitaler. Se mere på: https://www.avisen.dk/fire-ud-af-ti-seniorer-bliver-diskrimineret-paa-min_491532.aspx
Deaktiveret bruger
02-04-2018 16:25
Historien om frøen -
Vi kender den alle, måske glemmer vi den , men den dukker hyppigere op hos mig. Hvis du lægger en frø ned i lunkent vand og varmer den langsomt op, bliver frøen kogt (dør). Hvis du smider en frø ned i varmt vand hopper den omgående op. Jeg er meget tæt på pensionsalderen (64) og sagde min stilling op fordi forberedelse og inklusion ødelagde betingelserne for børn med udfordringer og lærerne på den skole, jeg var ansat. En uge efter var jeg ansat i, hvad der endte med at være 19 måneder i et kompetent skolemiljø. Herefter kom jeg til en skole, der igen ikke tilbød vilkår, jeg kunne indordne mig under. Jeg rejste. Jeg har nu et barselsvikariat, som jeg har tænkt mig at færdiggøre, idet jeg fornemmer at vilkårene for udfordrede børn og lærerne er i orden på denne skole. Citatet: "Alle med begrundelsen ”vilkår” som forklaring på det ærgerlige exit." bør få alle lærere til at stille sig foran spejlet og kigge dybt i spejlet og spørge sig selv - kan jeg får det bedre andre steder - mit svar er ja, når du leder efter det. Det er i øvrigt meget inspirerende og voldsomt lærerigt. Det, jeg har lært, er bl.a., at der ikke eksisterer en folkeskole længere. Det er blevet til kommuneskoler med voldsomt forskellige vilkår, så du skal spørge grundigt ind til inklusion, arbejdstid, udskiftning og kultur - og så ikke føle dig forpligtet, hvis prøvetiden ikke viser, at du er kommet det rigtige sted.
Endelig ved vi også, at der også er en verden uden for skolevæsenet, der fint kan bruge de kvalifikationer, vi har at tilbyde, så det kan også anbefales.