Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)

Tim Johannsen (Folkeskolelærer) 11-05-2018 16:01
Være muligt???
Hvis det skal være muligt at trække i børnechecken, og det måles i kvartaler, så kan det da ikke tage mange måneder før der kommer sager om forskelsbehandling. Første kvartal i et skoleår er nogle steder kun seks uger. (midt august - september) dvs. Forældre der tager elever ud til en uges ferie den første skoleuge er over de femten procent. Og så har vi ikke en gang berørt det at det aldrig har virket at straffe noget igennem. Der er jo en grund til at man ikke længere må slå børn. Og at gå ud fra at forældre bevist prøver at aktivt forhindre egne børn i at få succes er bare groteskt.
Anette Lind (Ansvarshavende redaktør Tidsskriftet Specialpædagogik, Cand. pæd. i pædagogisk psykologi, underviser) 11-05-2018 16:50
Det er en trykfejl, er det ikke? "Forhandlingspartierne vil have forældrene på banen. Det vil derfor være muligt at fratage forældrenes børnecheck, hvis deres barn har mere end 15 procent lovligt fravær i et kvartal. Der bliver afsat 21 millioner til den sociale indsats, for eksempel skal kommunerne som noget nyt automatisk reagere, hvis elevernes fravær vokser." Det burde stå ULOVLIGT fravær, ikke? Og interessant udtalelse af ministeren: "Der er brug for hårde bagkanter. Der er derfor meget konsekvenspædagogik i dette udspil, og det er meningen. Danmark er et lille land, hvor vi har haft svært ved at tage imod så mange migranter og sørge for at de bliver en del af samfundet. Den tidligere bløde indsats er ikke nok. Den skal følges op af en konsekvenspædagogik", siger Merete Riisager." Brug for hårde bagkanter? Konsekvenspædagogik? Tidligere blød indsats er ikke nok? Følges op af konsekvenspædagogik? Med tanke på, vores minister er pædagogisk uddannet kan sådanne udtalelser undre. For der er jo INGEN forskning som beskriver, at den såkaldte "konsekvenspædagogik" kan afhjælpe fejlslagen social- og integrationspolitik. Måske vil ministeren redegøre for hvilken forståelse af "konsekvenspædagogik" der menes? Det fremstår jo alene som straffesanktioner overfor skoler, forældre og elever og fralæggelse af eget politisk ansvar. Det er faktisk udtryk for fuldstændig samme fremgangsmåde man ser i USA, hvor det bliver en negativ (døds)spiral for skoler, som ikke præsterer "tilfredsstillende", uden man vurderer hvilke muligheder, vilkår og rammer som skolerne er underlagt. Det er hverken liberalt eller pædagogisk.
Karen Ravn (webredaktør) 11-05-2018 17:06
Tak!
Jo, det var en tastefejl! Hermed rettet.