Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)
Anette Kristensen
(lærer)
15-05-2018 23:10
Så har Vive igen begået en rapport som konkluderer, at opfattelsen af skoledagens længde blot handler om indhold og italesættelse. Børn kan åbenbart sagtens være i skole flere timer. Problemet ligger simpelthen i manglende variation og indhold?! Børnenes ord fordrejes i en retning som falder i bedre jord hos de reformbegejstrede. Vi kan simpelthen ikke stole på børn der udtaler, at de er trætte og at de hader de lange dage! Tænk om man faktisk lyttede og handlede alvorligt på det børnene udtrykker - nemlig at det at være i skolens ramme, med klassen, under de voksnes vejledninger rent faktisk ER trættende i mange timer. Erkendte at de kognitivt er stået af. Tænk om vi accepterede, at børn har brug for at opleve, at livet også læres og leves uden for skolens mure. Og tænk hvis nogen reflekterede bare lidt over, at der er grunde til, at skoledagen indholdsmæssigt ikke er blevet det man ønskede.
Niels Chr. Sauer
(Skribent, folkeskolelærer emeritus)
16-05-2018 10:54
En opvisning i myndighedsbetjening
Der er tilsyneladende ikke grænser for, hvilke krumspring forskerne her vil gøre for at undgå at sige det, vi alle ved, rent ud til reformpolitikerne: Discountskolens lange undervisningstid er et historisk fejlgreb.
Den indlysende, direkte sammenhæng mellem de kedelige timer og reformens underfinansiering, herunder navnlig overbelastningen af lærerne og deres mangel på tid til forberedelse, forbigås i tavshed!
Når de små børn klager over de mange timer, er det måske fordi, der tales for meget om det! Har man nu hørt mage! De TALER om deres hverdagsproblemer ude på skolerne, børn, forældre, lærere? Hvad i alverden er meningen? For hvordan kan de små børn overhovedet vide, at de lange skoledage er en pestilens, når de aldrig har prøvet andet? Ja hvordan kan man vide, at det gør ondt at blive slået, hvis man har fået tæsk hele livet?
Og så har forskerne fundet ud af, at eleverne fungerer bedst i de første timer, og at der er mest uro i de sidste! Jamen det er da forrygende! Måske opdager de også, at jorden er rund?
I så fald vi håbe, at det ikke er Flat Earth Society, der har bestilt rapporten - for så får vi andre det aldrig at vide.
Niels Chr. Sauer
(Skribent, folkeskolelærer emeritus)
17-05-2018 01:02
Jeppe, Ingen kan i hvert fald bruge den rapport til at forsvare de lange skoledage uden at blive til grin. Forskerne prøver at lave noget damage control, men det bliver jo lidt svært, når deres eneste halmstrå er, at elevernes HAD til de lange skoledage bunder i, at de er dårligt organiseret. For det er jo netop pointen, at sådan MÅ det gå, når man ødelægger lærernes muligheder for at levere god undervisning. Den pointe vil DLF's folk i kommissionen selvfølgelig aldrig gå med til at feje ind under gulvtæppet.