Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)

Henning Nielsen (Friskoleleder) 23-05-2018 22:27
Det er lugter rigtig meget af matematik og naturvidenskab. Hvor er sprog- og kulturfagene henne i det her? Jeg er sikker på, at sprog- og kulturfagslæreres opfattelse af teknologiforståelse er meget anderledes end naturvidenskablæreres. Teknologiforståelse er helt sikkert ikke kun det nye matematik, for så bliver forståelsen vist lidt for snæver...
Anette Lind (Ansvarshavende redaktør Tidsskriftet Specialpædagogik, Cand. pæd. i pædagogisk psykologi, underviser) 23-05-2018 23:51
Jeg har fulgt linket og læst lidt her og dér. Flere ting slår mig. Hvad menes der med "teknologi"? Ved de mon selv, hvad der menes? Det er eksempelvis lidt interessant at se, at faget "Natur og teknologi" skal indgå tværfagligt i teknologi. Er det ikke lidt bagvendt? Her kan jeg tilføje, at der er rigtig meget teknologiforståelse, alene i faget "Natur og teknologi". Nogle af de temaer som beskrives i artiklen er allerede (eller, burde være) en del af undervisningen via fagene. Eksempelvis i natur og teknologi er der den naturfaglige dannelse som netop indeholder etiske problematikker, forskel på teknologi og videnskab, konsekvenser, kulturelle og historiske perspektiver etc. Så spørgsmålet er, hvad det "nye fag" skal bidrage med? Er det et eksempel på, at man tror, at man kan indkapsle og isolere fra indhold og kontekst? Det virker sådan!
John Klesner (Formand Danmarks it-vejlederforening) 24-05-2018 09:40
Hele fagrækken
Teknologiforståelse kommer selvfølgelig til at dække hele fagrækken i både natur-, kultur-sprog og praktisk musiske fag.
John Klesner (Formand Danmarks it-vejlederforening) 24-05-2018 09:43
Indhold og kontekst
Det nye fagområde er i forsøgsordningen beskrevet med både et fagligt og tværfagligt perspektiv og jeg er sikker på at der ikke sigtes mod digital tørsvømning uden indhold og kontekst.