Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)

Kirsten Petersen (Pensionist) 28-06-2018 09:59
Arbejdsmiljø
Ditte - ja en god folkeskole, men arbejdsmiljøet er meget vigtigt!!!
Sten Larsen (Timelærer ved KP, Københavns Professionshøjskole, læreruddannelsen.) 28-06-2018 10:55
Mest til @Jeanette Sjøberg & Dorte Lange
Skal ikke forholde mig til Kommissionens sammensætning generelt. Men gentage en kommentar fra meget sent i går. Alle kommentarer røg hurtigt 'væk': Har hele tiden set Kommissionen som et nødvendigt onde og det muliges kunst. Staten og KL skulle øjensynlig have nogle år til at æde deres egen selvopfundne og meget invaliderende kamel. Måske naivt, men det har været min tolkning – og præmis for opbakningen til resultatet. Men det har også hele tiden været med en parallelt nagende fornemmelse af ærgrelse, skepsis og uro over det forestående kommissionsarbejde. Sidstnævnte fornemmelser blev ikke mindre, da formandsnavnet, Per B. Christensen, blev offentliggjort – det er selvfølgelig ikke den erfarne, venlige og rare, Per B. Christensen, jeg her tænker på. Det er Christensens skolepolitiske og uddannelsespolitiske meritter, jeg tænker på. Men okay, flere parter bestemmer. Sådan er det. Så kommer alle kommissionsmedlemmer på bordet i går, og til min overraskelse ser jeg forskningschef Andreas Rasch-Christensen figurere på listen. Nu får de lidt nagende fornemmelser for alvor ben at gå på. Hvad sker der? Er det også DLFs valg? Ja, det er det, kan jeg forstå på jeres kommentarer – og det er endda et godt valg, kan jeg forstå. Jamen, så er det her, vi står. Hvad mon der sker i Danmarks Lærerforening? Lad mig kort billedgøre min nu direkte artikulerede skepsis: I den (stadig) meget vigtige Kommission sidder nu for bordenden en formand, som er meget direkte involveret i den nuværende læreruddannelses udseende og indhold. Uddannelsen er ny men under fuld evaluering, og landets politikere vil formentlig allerede til næste år, eller derpå, være nødt til at ændre alvorligt i uddannelsen. Firkantet sagt vil uddannelsen på sigt formentlig løbe med titlen: Danmarks dårligste læreruddannelse nogensinde. En af de centrale arkitekter bag læreruddannelsen, Per B. Christensen, sidder i øvrigt også i den ekspertgruppe, som er i gang med at evaluere læreruddannelsen. For den anden bordende, som er uden formandsstatus, sidder så øjensynlig Andreas Rasch-Christensen, og når jeg her bliver meget betænkelig, så er det i sagens natur ikke i forhold til Rasch-Christensens erfaringer og udadvendte og rare væsen men i forhold til Rasch-Christensens faglige vurderinger og kampe i forbindelse med ikke mindst målstyringstankegangen og målstyringsparadigmet i folkeskolen. De fejlvurderinger og fagkampe, som Rasch-Christensen for få år siden stod for, blev med næb og klør forsvaret til langt ind i 2016. Tjek DLFs eget arkiv. Bare et år senere blev det definitivt klart, at nogle politikere måtte rulle tilbage så meget som muligt, så snart som muligt. Dén historie har været en decideret skolepolitisk IC4-skandale – i øvrigt uden sidestykke i dansk skolehistorie. Og det vil stadig vare nogle år at få rettet op på skaderne. Har Danmarks Lærerforening ikke set, at opbakningen til kommissionsarbejdet er ambivalent og kompleks? Og vakkelvorn? Ud fra Sjøberg & Langs kommentarer øjensynlig ikke tilstrækkeligt. Men så finder Andreas Rasch-Christensen måske selv på at trække sig fra denne Kommission?
Johnny Eskildsen (cand. pæd. i dansk) 28-06-2018 13:29
Godt skrevet, Steen :-)
Niels Chr. Sauer (Skribent, folkeskolelærer emeritus) 28-06-2018 13:36
Det er næsten for meget med al denne gode vilje, optimisme og tro på, at det hele ender godt. En smule realisme ville gøre hele projektet mere troværdigt. Kommissionen skal jo ikke fremlægge sine visioner på folkeskolens vegne. Den har en BUNDEN opgave, der bl.a. består i, hvad man kunne kalde et klassisk LP-projekt, hvor man identificerer og analyserer problemerne, udpeger faktorer, der hæmmer deres løsning og anviser veje til at eliminere dem. Alt det her handler om lærernes problemer med arbejdstiden og dens organisering. Hvor afspejler det sig i ovenstående?
Brian B Boesen (Læeer) 28-06-2018 16:11
En god folkeskole😳😳
Undskyld men jeg må også bringe et surt opstød på banen.... Jeg er en af de, i bagklogskabens ulideligt klare lys, naive personager der stemte ja til OK18, efter en del skepsis og forhåbninger på at A B C havde gjort det bedre. Men nu føler jeg mig trukket rundt i manegen som en bedøvet elefant. Der er lavet en kommission der skal kigge på vores arbejdstidsaftale.... Hvad har vi fået... En samling af personer der alle vil lave den bedste folkeskole i Danmark, og som formodentligt hverisær vil prøve på at få deres egen lille fedtede tommelfinger aftryk tydeliggjort i slutresultatet. Den eneste jeg tager hatten af for, er sgu da den ærlige dommer, der siger at han nok skal komme på banen når man kommer til de juridiske spidsfindigheder. Hold nu kæft, hvor jeg savner rygrad fra DLF. Der mangler personer i den gruppe der kan tale lærernes sag... Der er en 3/4 lærer der kan gøre det.... og det giver aldrig en fair mulighed for at komme igennem med noget når der sidder 5 andre i kommissionen der blot vil skabe bedre skolegang for eleverne, uden at få den afgørende grundsten i grundskolen lavet på et solidt fundament.... HVIS DET SKAL VÆRE PÅ DENNE MÅDE, ER JEG BANGE FOR AT DET BLIVER DEN DANSKE FOLKESKOLES DØD.... OG DET BLIVER NOK IKKE ATTRAKTIVT AT VÆRE LÆRER IGEN, FØREND MAN GENINDFØRER TJENESTEMÆNDENE IGEN......
Niels Chr. Sauer (Skribent, folkeskolelærer emeritus) 30-06-2018 14:43
Brian, nu er det jo sådan, at betingelse nr 1 for at lave en god skole er dens glade lærere. Set i det lys er der intet galt med vinklen. Og danskerne er naturligvis betydeligt mere modtagelige for ideen om en god skole end ideen om glade lærere. Så kommissionen har en vigtig opgave i at få sat fokus på denne sammenhæng. Her spiller Lotte Bøgh Andersen en vigtig rolle, for det er faktisk en af hendes pointer også. Se evt https://www.folkeskolen.dk/550734/laerernes-arbejdsglaede-er-en-kerneydelse-i-skolen Men Gitte, der rent faktisk er 1/ 1 lærer, bliver unægtelig temmelig alene, hvis kommissionens øvrige medlemmer ikke umiddelbart forstår det her.