"Hovedproblemet i det her er, at vi har nogle elever i skolen, som oftest - fordi de bliver vurderet ikkeuddannelsesparate - skal have et tilbud, og skolen har ikke råd til det, så bliver det andre, der skal gøre det" - men så er løsningen jo, at disse penge kommer ud til skolerne, og placeres, så de pågældende børn helt specifikt får gavn af dem.
Naturligvis er hjælp til det lange, seje træk i skolen meget nyttigere end et turboforløb.
Tomas Hansen (tidligere debattør.)
(Lærer)
28-06-2018 19:00
Æbler og pærer og bananer.....
"Hun fortæller, at anbragte børn halter alvorligt efter ikke-anbragte elever i skolen. Kun omkring hver anden anbragt ung afslutter i dag 9. klasse med et eksamensbevis i hånden. Og seks år efter grundskolen har kun 2 ud af 10 anbragte unge taget en ungdomsuddannelse mod næsten 8 ud af 10 af deres jævnaldrende kammerater."
Hvor ubegribeligt *sarkastisk* - børn, der er anbragte, de er simpelthen bagefter normalgruppen i folkeskolen?
Et vildt bud, det kunne være at de har en god del problemer, der ikke lige giver dem de store muligheder for at indhente det faglige?
"Hovedproblemet i det her er, at vi har nogle elever i skolen, som oftest - fordi de bliver vurderet ikkeuddannelsesparate - skal have et tilbud, og skolen har ikke råd til det, så bliver det andre, der skal gøre det", siger hun."
Vi kan ikke samle alle op - sorry. De skal have et andet tilbud, men at kommunerne så falder for smarte konsulenter og jægersoldaters tilbud, det er bare for dumt. Selv om kommunerne frisk og frejdigt deltager med det i deres eget regi.
Og sorry, vi kan ikke støtte os ud af det her, de skal have et tilbud, der ligger uden for folkeskolen og der tilpasses dem. Det behøver ikke en gang være dyre løsninger, men det skal være løsninger, hvor man tør tage tyrene ved hornene og erkende, at der ER rent faktisk en gruppe elever, der ikke længere kan være i FS, det er endda ikke et inklusionsspørgsmål, men et spørgsmål om vi er kommet et sted hen, hvor vi har en gruppe, der på den ene eller anden måde ikke kan nåes i en normalklasse.