Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)
Annika Karlsen
(Lærer)
03-10-2018 07:09
Så enig her!
Jeg støtter helt op om betragtningerne her!
Hvor er fagene egentlig blevet af i alle diskussionerne om skolen? De er jo til en vis grad blevet opløst i tværfaglighed, men læringssnak og målstyring har også gjort fagene til noget mindre, end de burde være.
faglighed er jo kun faglighed, hvis man kan måle det..
Lars Christiansen
(Folkeskolelærer)
03-10-2018 18:43
Også enig herfra
Vi har gudskelov en minister, der forstår skolens kompleksitet. Lad os bare glemme hendes partis ønsker om resultatløn osv. og så glæde os over at ministeren er på linje med lærerne i forståelsen af fag og børnene for den sags skyld. Hun har heller ikke andel i reformens ulyksaligheder og den katastrofale målstyring, men fakta er at Merete Risager sandsynligvis kun er undervisningsminister nogle få måneder endnu. Derefter kan vi se frem til Annette Lind fra socialdemokratiet, og så er vi tilbage ved den totale uvidenhed og religiøse tro på styringsregimet. Der er ingen hjælp at hente fra lederforeningen eller KL. De er fuldt ud socialdemokratiske og Djøf-inficeret. Her hviler Corydons skygge som en tung dyne af fejlfortolkning af samfundets behov, hæmmende overbevisninger og manglende tillid.
Jeg håber Merete når sine mål, inden det kommer dertil.
Jens Hougaard Nielsen
(Lærer)
03-10-2018 20:10
Er der en funamental modsigelse mellem matematik som logisk tænkemåde og som praktiske regneregler?
"Matematik er altså både en logisk tænkemåde, hvis grundsøjler blev rejst i antikken, og det er praktiske regneregler, der bruges i livet. Hvor skal balancen ligge?"
Hvordan skal den lige forstås? Matematik er matematik, og logisk tænkemåde bruges i livet, og praktiske regneregler brugtes også i antikken.
Men måden at stille nutidsorienteret pragmatisme op overfor de store filosofiske overordnede linier er karakteristisk for hele den politiske tilgang, og det drejer sig vel først og fremmest om at integrere de to tilgange, så der ikke bliver en modstilling mellem "livet" forstået som den kortsigtede erhvervsmæssige overlevelsesaktivitet og filosofien, som ofte fremstilles som noget højtavende, verdensfjernt metafysisk.
Matematisk faglighed består jo netop i at se disse tilgange som ubrydeligt sammenhængende, så vi ikke som nu skal opleve skolen som producent af produktionsenheder til det aktuelle erhvervsliv, men som et sted, hvor nye mennesker udvikler sig til noget, ingen af os med sikkerhed ved, hvad vil blive.
Men tak til ministeren for modigt og visionært at kaste overvejelser og tanker ud til dialog og debat.
Deaktiveret bruger
(Deaktiveret bruger)
03-10-2018 20:58
Fagene og det fagfaglige
Når det fagligt skal bebatteres og drøftes, så er det i grunden lidt ærgeligt, at tidligere indlæg på folkeskolen.dk ikke længere kan læses. Der var viden om både fag og det fagfaglige indhold. Det bliver svært at komme udenom, hvor stor en betydning faget matematik har haft på elevernes indlæring. Semiotikken i danskfaget har også sat sit præg på udviklingen af det danske sprog. Endelig synes jeg godt man kunne have informeret om hensigten og drømmen om at vende tilbage til det gamle sprog igen, da man for årtier siden gik igang med at bruge fonologisk opmærksomhed og lydlære i faget dansk.
Deaktiveret bruger
09-10-2018 02:39
Fagene og det fagfaglige
Det skal drøftes!
Deaktiveret bruger
11-10-2018 01:45
Tilbage til fagene
Helt sikkert, tilbage til fagene!!
Deaktiveret bruger
11-10-2018 18:42
Fagene og det fagfaglige
Faglighed er vigtig
Deaktiveret bruger
11-10-2018 20:41
Faglighed er vigtig
Det er nemlig helt rigtigt!
Deaktiveret bruger
12-10-2018 12:46
opslag forsvinder
Trist at opslag blot forsvinder!
Deaktiveret bruger
12-10-2018 15:25
Indlæg
Jeg synes også at det er ærgeligt at tidligere indlæg på folkeskolen.dk ikke længere kan læses.
Deaktiveret bruger
23-10-2018 00:29
Det gamle sprog
Det gamle sprog skal tilbage igen!
Deaktiveret bruger
23-10-2018 14:29
tidligere indlæg
Jeg tror de tidligere indlæg kan læses i en anden tråd?
Deaktiveret bruger
23-10-2018 15:45
Hvordan får vi gjort den danske folkeskole bedre?
Hvordan får vi gjort den danske folkeskole bedre, ved at der ikke snydes med offentlige midler!!