Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)

Helge Christiansen (Fhv. pædagogisk konsulent, forfatter, anmelder, cand.pæd..) 20-11-2018 10:14
Et glimrende debatindlæg, som rammer lige i plet.
Jesper Jensen (FGU-lærer) 20-11-2018 20:21
Men det handler jo om karakteren
Jeg er grundlæggende enig i synspunkterne i indlægget, men jeg forestiller mig, at vejledere og lærere har mest fokus på videnskabsteori alt inkl. af “frygt” for, at deres studerendes opgaver ikke er “akademiske” nok til censorerne. Hvis debatindlægget er udtryk for en generel holdning blandt censorerne, skal dette vel bare formidles officielt. Hvis ikke, formoder jeg, vil man fortsætte med at vejlede til “den tynde sjus”, så de studerende kan få deres 12-tal. I den sidste ende handler det jo (desværre) om karakteren.
Tim Johannsen (Folkeskolelærer) 20-11-2018 21:32
...karakterer
Hvis man vil have det beskrevede er det jo blot at lave vurderingskriterierne af bacheloreksamen. De fleste eksaminer i Danmark (på de fleste uddannelsesniveauer) er så fastlåst, at det at udfordre den kasse eksamen tænkes indenfor uden at blive straffet for det, næsten er umuligt. Målene for indholdet at det der skal afleveres er næsten lige så rigide som vurderingen af digte ud fra længde i “Døde poeters klub”. Når man f.eks. kræver en egen undersøgelse, der kan anvendes til noget som helst - så ender man oftest med et spørgeskema. Næsten alle andre undersøgelser er enten med andres data (måtte jeg det?) eller en enorm usikkerhed. Og der står jo man skal lave undersøgelser! Som med test i skolen - drop alle de (latterlige) krav og få langt mere ud af de studerende. Så kan man altid have de nuværende beskrivelser for de studerende der skal have hjælp - de dygtige behøver ikke nødvendigvis hverken spændetrøje eller tjekliste.