Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)
Jens Rasch
10-12-2018 17:38
Virkeligheden er ikke som politkerne tror.
Er der virkelig ikke nogle af de mange rapporter fra følgeforskningen, som politikerne selv har bestilt, der har kunnet gøre dem opmærksom på det? Skal der virkelig bruges endnu flere penge til en Epinions undersøgelse for det?
Det kan undre, at Lars Løkke ikke har "grebet ind" noget før overfor sin forrige undervisningsminister, der sammen med forligskredsen (er her også skiftet kraftigt ud på et par år?) havde enormt travlt med hyrdebreve m.m. for at få skolerne til netop at bruge §16b - fordi de gjorde det for lidt! Nu har en del så fuldt det utal af opfordringer de har fået fra Borgen - og så er det også galt!
Et andet tiltag som bl.a. DF har stået bag, var at bruge UUV timer til konfirmationsundervisning. Ud fra artiklen kommer det nok som en chok for Alex, at det udspil, som han lige nu kæmper for faktisk medfører, at netop denne mulighed forsvinder? Og her hvor jeg bor er UUV timer bl.a. brugt til flere tysktimer i indskolingen også noget Regeringen og DF har bifaldet. Igen ud fra artiklen bliver de nok overrasket over, at det forsvinder.
Det værste for udspillet er dog nok, at regnedrengenes Excel ark intet er værd, hvis blot lidt af det Epinion har opdaget om virkeligheden er rigtig.
Folkeskolen i dag har det som en patient, der lider af en alvorlig sygdom, som sundhedsvæsenet imidlertid ikke vil ofre tid og penge på at søge helbredt, men hvis lidelser man i stedet for søger at lindre med lidt smertestillende medicin. Eleverne skal deltage i de afsatte lektioner, hvor forholdene imidlertid umuliggør en egentlig undervisning og hvor tiden derfor for det meste går med gruppesammenkomster og lidt skæg og ballade. Dette sidste somme tider af grov karakter. Og så giver myndighederne skolerne lidt lindrende medicin i form af nogle understøttende undervisningstimer, hvor det hedder sig, at eleverne skal kunne skaffe sig lidt fordybende indsigt i noget af det, som de skulle have været undervist i i de afsatte lektioner med fordybende effekt, men hvor forholdene altså umuliggør noget, der tangerer fordybelse. Man har åbenbart ikke taget højde for, at når forholdene i de regulære lektioner er så håbløse, som man har sørget for, at de er, så kan de færreste elever omstille sig så radikalt, at de pludselig kan præstere fordybende indlæring i de få afsatte understøttende undervisningstimer.
Meningen med de understøttende undervisningstimer er eller var, at eleverne i hvert på et omend mindre tidsforløb skulle have mulighed for den fordybelse, som man med de sammenrodede klasser har sørget for ikke kan finde sted i de såkaldte normale timer, hvor alt roder i et kaos af ukoncentreret elevadfærd, og hvor lærerne skal være glade for at kunne slippe ud uden sår på legemer eller sjæle.