Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)
Henning Nielsen
(Friskoleleder)
30-03-2019 20:33
Det er godt nok spændende at få bevist.
Hvordan stiller det her så metakognition i forhold til børn i grundskolen?
Er der nogen ide i at lære børn at lære, hvis de stadig har brug for at lejre deres erfaringer?
Peter Plambøck Jørgensen
(Cand. Scient Kulturgeografi og Lærer)
18-04-2019 00:42
Teknologi og hjerner
Meget vigtig forskning, som peger ind i de alvorlige konsekvenser, som ureflekteret anvendelse af IT kan få for vores børns (og voksnes) kognitive trivsel.
Jeg synes følgende oversatte citat fra Jesper Balslevs hjemmeside siger noget centralt om IT teknologiens indflydelse på læring:
Jeg vil gerne tro, at computere er neutrale, et værktøj
som ethvert andet, en hammer der kan bygge et hus eller smadre
et kranie.
Men der er noget i selve systemet, i
formel logik af programmer og data, der genskaber verdenen
i teknologiens eget billede.
Vi tror, at vi skaber systemet til vores eget formål.
Vi tror, at vi gør det i vores eget billede.
Vi kalder mikroprocessoren "hjernen"; vi siger maskinen
har "hukommelse". Men computeren er ikke rigtig som os. det er
en fremvisning af en meget lille del af os selv: den del som er dedikeret til logik, orden, regel og klarhed.
Det er som om vi tog spillet af skak og erklærede det den højeste rækkefølge af
menneskelig eksistens.
Ullman, E. Close to the Machine – Technophilia and Its Discontents. City Light Books (2001)
Lad os få svesken på disken.
Theresa Schilhab
(Universitetslektor, Ph.d., Dr. pæd.)
29-04-2019 21:16
Grader af kropslejret læring
Hej Henning
Tak for din kommentar og undskyld, det tog mig så lang tid at svare....
Det nytter børn at lære at lære (metakognitivt). Den kropslejrede læring holder aldrig op....den er også på spil for voksne. Men det giver mening at tale om grader af kropslejring.
Man kan også godt forestille sig, at det at lære at lære, kalder på en anden anden slags kropslejret læring, hvor det lejringen især kommer fra, hvordan det føles inden i kroppen og ikke fra noget, man kan sanse med de eksterne sanser.
Theresa Schilhab
(Universitetslektor, Ph.d., Dr. pæd.)
29-04-2019 21:21
Kropslejret læring og teknologi
Hej Peter
Tak for din kommentar. Det ser ud til, at brugen af it kommer til at have indflydelse på vores kognition. Antropologer (jeg har en nær kollega) vil sige, at det gør teknologi altid.
Bilen, fjernsynet og flyet (og ikke mindst trykkekunsten) har alle ændret vores måde at tænke på. Men du har ret....it og smartteknologien gør det formentlig på en endnu mere markant måde.