Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)
Niels Chr. Sauer
(Skribent, folkeskolelærer emeritus)
10-04-2019 13:00
Igen ser vi, hvordan toppen af folkeskolen kører deres eget løb uden at ænse de mennesker, der leverer kerneydelsen. Og ikke nok med det. Gang på gang træffer de beslutninger, som udspringer af alt andet end det eneste hensyn, der til syvende og sidst tæller her: lærernes mulighed for at levere god undervisning. Hvorefter de med himmelvendt blik formaner lærerne, at alt, hvad vi gør i skolen, skal sigte på at give borgerne den bedste skole for pengene. Men det er dem selv, der smider om sig med skolens penge, tid og kræfter.
Lærerne har aldrig bedt om, skolen skulle bruge milliarder af skatteborgernes penge på nationale test, elevplaner, læringsmålstyring, uddannelsesparathedsvurderinger, læringsplatforme, smartboards, Intra, AULA etc., Men de blev end ikke spurgt. De skulle have hele moletjavsen stoppet ned i halsen, hvad enten de pev eller sang.
TIl gengæld bliver det uden sammenligning mest succesfulde it-værktøj, folkeskolen nogensinde har haft, Skolekom, lukket ned henover hovedet på dens ansatte.
Det skulle man lige have budt smedene, tømrerne eller mekanikerne. At blive frataget et gennemprøvet favoritværktøj og påtvunget et nyt , som ikke kan løse de samme opgaver, ligger forkert i hånden og ikke er færdigudviklet.
Hvilken hån.
Niels Chr. Sauer
(Skribent, folkeskolelærer emeritus)
10-04-2019 13:12
Først p***** man på Skolekom, og bagefter siger man, at Skolekom lugter.
Tilføjelse: "Årsagen er, at antallet af brugere på SkoleKom de seneste år har været støt faldende, og at der i dag findes et marked for kommunikationsløsninger, som mange skoler allerede benytter sig af".
Således begrunder 'Styrelsen for it og læring' lukningen af Skolekom. De får det til at lyde, som om lærerne af egen drift har fravalgt Skolekom.
Men det er jo mildt sagt en halv sandhed (hvilket ret beset er det samme som en fed løgn): Den udvikling er jo på ingen måde resultatet af lærernes egne valg. Den har kun fundet sted, fordi lærerne gennem 15 år er blevet tvunget væk fra Skolekom med ordrer om at bruge andre værktøjer.
Kirsten Hansen
(Lærer)
10-04-2019 13:12
Jeg er enig med både Michael G. og Niels C.S.
Sarah Urgaard
(Lærer, faglig rådgiver og meningsdanner)
10-04-2019 14:22
Det er så ærgeligt
Jeg skal netop til at samle et kompendium med differentieret opgaver, og det første sted jeg ville tjekke var Skolekom.
Alle andre træningsopgaver er nogen der skal laves på nettet og kræver betaling eller skole abonnementer. Det er ikke alle skoler der har hele kopi biblioteker til rådighed.
Jeg må hellere skynde mig at samle guldet, inden det forsvinder.
Nu du er ved det @Sarah - prøv evt. at teste den nye EMU samtidig.
Det du (indtil sommerferien) kan finde af brugbart materiale på https://arkiv.emu.dk - kan du også finde det på https://emu.dk?
Ser ud til, at der foregår en kraftig udlugning.
Peter Nielsen
(Lærer)
10-04-2019 22:03
SkoleKom er et levn fra fortiden og har ikke været opdateret siden, ja siden så længe jeg kan huske, men desværre er der ikke nogle deciderede alternative til lærer-lærer kommunikation. Nuvist der findes facebook grupper, men de er ikke lukket og på ingen måde centralt, desuden er rigtig mange ikke medlem og det flyder over med ligegyldige indlæg, fordi alt bliver postet i samme forum. Der går enormt meget viden tabt, når lærere ikke dele viden med hinanden.
Niels Chr. Sauer
(Skribent, folkeskolelærer emeritus)
11-04-2019 12:05
Peter Nielsen, ja, men selv om Skolekom har stået stille i mange år - som direkte følge af manglende politisk vilje til at videreudvikle konceptet, har det til dato fungeret tilfredsstillende på en række punkter, hvor der intet reelt alternativ findes. Navnlig den ellers så meget omtalte og eftertragtede vidensdeling.
Teija V.-Pedersen
(lærer)
12-04-2019 01:24
Trist.
Men uddannelsesområde er jo det nye 'guld'. Der er penge i lortet, som man siger.
I Skolekom har vi nok brugt hinandens ideer helt gratis. Der er ikke kommet copyright penge til nogen og de kan ikke umiddelbart sælges til ulandene. Og det går jo ikke...
Og hvorfor skulle lærerne dog snakke med hinanden over kommunegrænser? De får vel bare nogle revolutionerende ideer... Og vil ikke bruge de obligatoriske og ovenfra godkendte (og betalte) værktøjer.
It skal heller ikke være intuitivt tilgængelig. Hvad skal man ellers bruge alle de dyre 'supporter' til?
(ironi kan forkomme)
God påske! ;-)
Niels Chr. Sauer
(Skribent, folkeskolelærer emeritus)
12-04-2019 13:10
Summa summarum: Skolekom skal dø, fordi Skolekom er for græsrodsagtig, for amatøragtig, for anarkistisk, for vanskelig styrbar, for demokratisk, for vildtvoksende. for uoverskuelig og for billlig,
Nu skal der tjenes penge og topstyres, og så må skolens virkelige interesser vige.
Michael Großpietsch
(Lærer)
12-04-2019 19:29
SkoleKom har været åben 24/7 med "lærergeneret" feedback, råd og kollegial hjælpsomhed, støtte i fagene, sparring i nye indsatsområder, hjælp til tekniske og administrative finurligheder på skolerne - SkoleKom's konferencer har aldrig sovet eller haft træffetider.
Ordstyrer i de utallige konferencer og faglige ildsjæle har sat en ære i, at yde deres bedste til alle ... - denne platform har aldrig svigtet - i hvert fald ikke mig -, fordi der er så megen energi og styrke i et landsdækkende videndelingsforum, at man næsten ikke kunne have troet, at det kunne være sandt, at vi virkeligt råder over det.
Først og fremmest og til forskel for mange andre platforme, har SkoleKom været dialogbaseret. Kolleger fra hele landet har flittigt delt tolkninger af eventuelle nye målbeskrivelser, konsekvenser af reformer, starthjælp i indførelsen af nye satsninger og fag med hinanden - man har kunnet føle sig tryg i sin skoledaglig, og hjælp og videndelingen med kolleger med større indsigt end én selv, har altid været nær indenfor alle folkeskolens områder.
Styrelsen for It og Læring (STIL) bruger nu abegrebet "Ctrl+Alt+Delete" på SkoleKom - for at blive i dette billedet, er det ikke sikkert, at igangværende lærerengagement henover kommunegrænserne vil blive gemt og at sandsynligheden for at miste vigtigt indhold og god skik i at dele "best practice"-eksempler er forhøjet. Først når harddisken er checket og sytemet har genoprettet resterne af det engang eksisterende, vil vi vide, om løfter om guld og grønne skove ved implementeringen af nye samarbejdsfora, såsom "Aula", kan genskabe noget af det mistede.
STIL mangler at udvise respekt for et uvurderligt stort arbejde igennem årtier, som lærere og personalet på landets folkeskoler, privatskoler, ungdomsuddannelser mv. har lagt i opbygningen af SkoleKom som et levende og aldrig sovende videndelingsforum til gavn for alle i vores branche. STIL, eller nogle afgørende kræfter bag, som jeg ikke vil gøre mig klog på, hvem er, kommer ikke engang frem med forslag om, hvordan indholdet i SkoleKom skal sikres og arkiveres for fremtiden.
Jeg håber stadigvæk, at man i undervisnings-"mangementet" vil besinde sig og omgør eller i det mindste nuancerer beslutningen, der blev lukket ud som en tyv om natten.
Niels Chr. Sauer
(Skribent, folkeskolelærer emeritus)
16-04-2019 12:20
Det er ikke til at bære at tænke på al den viden og erfaring, alt det ARBEJDE, der nu skal hældes ned ad brættet. Og så kan vi begynde forfra! Hvilken foragt, hvilken hån mod tusindvis af læreres arbejde gennem tyve år! Kunne man ikke i det mindste opretholde adgangen til materialet i en årrække? Allerhelst overføre hele baduljen af det til et nyt site med fri adgang?