Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)
Pernille Kepler
(Naturfagslærer på en friskole)
11-04-2019 20:50
Der ER vigtigere ting i verden - presserende vigtige ting!
Jamen, altså - har vi snart flere eksperter, som vi kan sætte i grupper og kommissioner?
Giv nu uddannelsesinstitutioner og daginstitutioner ordentlige vilkår - så kan vi derefter drøfte - og gerne med et par "eksperter", hvilket tal vi skal give den fremragende, selvstændige præstation, når vi nu ikke må sige "13".
Niels Jakob Pasgaard
(Lektor)
11-04-2019 21:12
Et skridt i den rigtige retning.
Det er ikke uproblematisk blot at pynte lidt på den eksisterende karakterskala med et '+', men at dømme efter pressemeddelelsen fra UVM, stikker ønsket om ændringer dybere.
Man vil væk fra den rene kompetencemålstyring, hvor det er de mest konformitetskompetente elever og studerende, som fuldt ud opfylder de på forhånd givne læringsmål, der belønnes med den højeste karakter. I stedet vil man belønne den selvstændige tænkning, og det er da et sundhedstegn!
Nu er første skridt taget. Mon det bliver fulgt op af et egentligt opgør med den kompetencemålstyring, der gennemsyrer hele uddannelsessystemet, og som ligger til grund for den aktuelle karakterskala?
Jens Hougaard Nielsen
(Lærer)
11-04-2019 21:39
12+ - en rigtig voksenting
Det er bare så naivt, at tro, at man kan regulere med at lave lidt om på nogle systemer og lave nogle regler og sætte nogle andre betegnelser på virkeligheden. Det ændrer jo i realiteten ikke stort.
Da Wilhelm von Humboldt (1767 - 1835) som ungt menneske var i Paris og så resultaterne af revolutionen bemærkede han:
“constitutions cannot be grafted upon human beings as sprigs on a tree.” Where time and nature had not prepared the ground, he argued “it would be like tying blossoms on trees with pieces of twine: the first sunlight at noon will scorch them to death” (1)
Og det er jo det, vi oplever hele tiden. Alle de tiltag, der er sket de sidste mange år, er ikke andet end løs staffage, der er hængt på, og det visner og falder af og har ikke nogen reel effekt.
Der skal anderledes fundamentale ting til. Måske sker der noget, når man, i stedet for at forsøge at styre eleverne med de voksnes accept som belønningsmiddel, accepterer børnenes egen oplevelse af at gøre noget godt som kvalitetsparameter. Det er også for simpel en tilgang, men jeg tror i hvert fald på, at der er behov for at have en skole, der i langt højere grad tager udgangspunkt i børnenes liv end i de voksnes, og den der med at sætte et + på 12-tallet er bare sådan en voksenting.
(1) https://plato.stanford.edu/entries/wilhelm-humboldt/
Jan Thrane
(Folkeskolelærer, tegner)
11-04-2019 22:14
12+ - også for andre lande?
Den gamle 13-trins skala blev erstattet af 7-trins skalaen med den begrundelse at den nye skulle matche internationale forhold.
Citat fra Wikipediia:
"Begrundelsen for at indføre en ny karakterskala var, at 13-skalaen var for usammenlignelig med den internationale ECTS-skala (A, B, C, D, E, Fx, F), dels fordi 13-skalaen havde for mange trin, dels fordi man ikke skønnede at udlandet kunne forstå en undtagelseskarakter som 13-tallet. ECTS-skalaen og 7-trins-skalaen kan sammenlignes på følgende måde:
A=12
B=10
C=7
D=4
E=02
Fx=00
F=-3
Med afskaffelsen af undtagelseskarakteren 13, mente man, at det ville være nemmere for danske studenter at søge ind på uddannelser i udlandet, og konverteringen af udenlandske karakterer til danske ville være mere retvisende"
Så undre jeg mig igen over Mette Risagers uvidenhed. Der er tilsyneladende ingen under hendes uddannelse der har fortalt hende om tilskyndelse til indre autoritet og kreativitet hos individet i stedet for at underkaste individet ydre autoritets krav og forventninger. At indføre 12+ løser intet problem med karakterskalaen. Det er stadig ydre autoriteters forventninger der præmieres. Skal der laves ændringer skal det være indre autoritet der præmieres. Grunden til regeringen foreslår denne ændring kan kun ses som et udtryk for man har solgt sig selv til den tvivlsom demokratiske statsform som konkurrencestaten repræsentere og ikke vil gøre op med konkurrencestatens karakterskala, da den danner grundlaget for netop at undertrykke indre autoritet. Det der vil ske med 12+ er et forøge presset på eleverne for, at leve ekstraordinært meget op til ydre autoriteters forventninger. Så der er stukket blår i øjnene på mange m ed det forslag. Vil du vide mere om sammenhængen mellem, pædagogik, statsdannelses former og karaktere så kig forbi min profil på Facebook.
Venlig hilsen
Cand pæd. Soc, diplom i pædagogisk psykologi og diplom i ledelse.
Steffen Kejlberg
Peter Byrholt Nielsen
(Lærer)
14-04-2019 06:06
Et udmærket langt over middel 12 tal med + + og 3 pile op
Hvad med at give op til 6 stjerner, eller hjerter ligesom anmelderne i Politiken?
Jeg troede at vi var langt forbi 1. april...