Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)
Torsten Lange
(Lærer matematik tysk engelsk)
30-04-2019 22:48
Tysk som skræmmebillede
Ærgerligt for en tysklærer at også journalisten (igen igen) hænger sin artikel op på faget tysk som skræmmebillede. Jamen, lad fx. skriftlig tysk blive til en 30 minutters multiple choice-prøve ligesom naturfagene. Så kan man også spare penge... ingen retteudgifter....
Mere reelt var det at gøre tysk (eller andet 2. fremmedsprog) til et obligatorisk prøvefag. Eleverne har haft faget i 5 år, fra næste år endda med flere timer. Regeringen har en fremmedsprogsstrategi og nu også et Center - så tag sprogene alvorligt!
I og med at prøver i 9. klasse nu er blevet til en eksamen er det givetvis på tide, at UVM i forbindelse med den just færdige gennemskrivning af læseplaner og vejledninger i alle fag - foretager et komparativt studie af de mange og meget forskellige eksamensformer, der findes i folkeskolens fag. Herefter bør de involvere lærere, elever, ledelser og skoleforskere og sætte et projekt i gang, der kan diskutere og udjævne forskelle på niveauer og former. Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at nogle fag udløser jubelscener og andre tårer ved præsentationen på skolen. Og i samme arbejde kan indgå en diskussion af, hvorfor nogle fag er obligatoriske og andre udtræk. Det giver ganske enkelt ingen mening i relation til faglæreres årsplanlægning. Og det giver absolut ingen mening for elever i udskolingen i deres forestillingsverden om fag og deres betydning.
Annika Karlsen
(Lærer)
01-05-2019 17:05
Puljerne er forkerte
Vi har også frygtet netop mundtlig tysk og især idræt, som jo er meget tidskrævende for eleverne.
Men til gengæld er skriftlig bio og F/k i høj kurs. Det er hurtigt overstået og er langt mindre krævende end idræt eller kulturfagene.
Måske tid til at gentænke systemet? Kunne man forestille sig skriftlige og mundtlige prøver i separate puljer, så eleverne alle fik en af hver? Lige nu fungerer det i hvertilfælde ikke. Håbløst at nogle klasser kæmper med 5 mundtlige prøver og andre kun de bundne, forbi de har været heldige i en lodtrækning.
Peter Nielsen
(Lærer)
01-05-2019 19:28
Fjern alle eksamener i udtræksfagene.
Stod det til mig fjernede man alle eksamener som lå i udtrækspuljen. Man kan alligevel ikke bruge karaktererne fra disse prøver til noget som helst.
Sarah Urgaard
(Lærer, faglig rådgiver og meningsdanner)
07-05-2019 08:09
Urimelig forskel
Jeg forstår ikke, hvordan det kan være rimeligt, at der er så stor forskel på den arbejdsbyrde der følger med om de udstrækker det ene eller det andet. Burde det ikke være mere ens over hele linjen?
Det virker på mig som om, at nogen for det betydeligt nemmere og får mulighed for at klare sig bedre alene på baggrund af held.