Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)
Petra Andersen
26-09-2011 11:41
Eleverne
Det kunne være interessant hvis forfatteren af artiklen havde kommet med nogle flere oplysninger om, hvorfor børnene med talevanskelighederne har disse. Jeg ved ikke om det bare er mig, men jeg bliver nysgerrig efter at vide mere om disse børn og årsagerne til deres talevanskeligheder...(ved godt at det i princippet er en helt ny artikel...)
Vh. Petra Andersen
http://www.udvalgte-ordsprog.dk/
Deaktiveret bruger
(Deaktiveret bruger)
08-10-2012 00:00
Producenterne
Jeg er enig med Petra Andersen i, at vi mangler meget større opmærksomhed på børnenes eget kreative og personlige udtryk.
Det virker lidt påfaldende, når producenterne er interesserede i at hjælpe børnene med at udtrykke følelser. Det var noget af det samme, der gjorde sig gældende, da børnene skulle aflevere pictogrammer/symboler, og på den måde kommunikere deres behov ud til omverdenen. Hele den psykologiske årsag til indadvendtheden kendte man faktisk godt til, og netop derfor er der ikke meget, der retfærdiggør den adfærd.
Frederik Holm Johansen
(Studerende)
20-01-2013 18:55
Inklusion af børn med cerebral parese i folkeskolen fra 1958-2012
Kære Petra
Jeg er ved at skrive speciale om inklusion af børn med cerebral parese i folkeskolen i historisk perspektiv. Årsagerne til, at mange børn med cerebral parese har talevanskeligheder skyldes, at talecenteret i hjernen ofte påvirkes, som en del af den hjerneskade børn med cp får før eller efter fødselen. Det fører til at man ofte udvikler forskellige grader talevanskeligheder. Andre igen kan have sværere eller lettere motoriske og eller kognitive vanskeligheder. Et godt sted at kigge er på Spastikerforeningens hjemmeside, hvor man også kan få mere og fyldigere information om børn med cerebral parese, samt vejledning af læger. Pjecen: "Når en elev i klassen har cerebral parese - hvad så? - om undervisning af børn og unge med spastisk lammelse" kan også være nyttig. Den er anmeldt et sted på folkeskolen.dk
Deaktiveret bruger
(Deaktiveret bruger)
20-01-2013 20:02
Til interesserede i børns alsidige kommunikation
Børn med tics, ufrivillige bevægelser og lyde, er et område som ikke har fået så meget opmærksomhed, og det er ærgeligt, for hvis der havde været plads til en forebyggende og helsefremmende indsats over for denne gruppe, så var deres behov måske ikke blevet tolket som behov for lydlære, og deres hørelse var ikke blevet sat i forbindelse med dårlig lydskelneevne og hjernefejl samt begrænset opfattelsesevne. Da de er blevet undervist sammen med svært handicappede, og er blevet kaldt højtfungerende inden for specialundervisningsområdet, så har der været en tendens til at undervurdere deres mentale og kognitive kapacitet, hvilket har haft konsekvenser for den generelle og alsidige udvikling.