Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)

Kenneth Zornig Svenstrup 02-10-2011 12:15
Fælles interesser?
Jeg er selv idrætslærer og far til en dreng der dyrker elitesvømning med morgentræning 2 gange om ugen. Det betyder han skal op klokken 4.30 to gange om ugen. Jeg har også haft elever, indenfor forskellige idrætsgrene, der har dyrket eliteidræt. Jeg synes der mangler et aspekt i denne diskussion. Fælles interesser kontra forskellige interesser. Kristian har gode venner i sin klasse og gode venner til træning. klassekammeraterne har dog nogle gange svært ved at forstå/respektere at Kristian ikke deltager i, eller går tidligt fra, sociale arrangementer fordi træningen skal passes. Det er hårdt når man er teenager, at ens venner gerne vil trække en i en anden retning end den man gerne selv vil. I en eliteklasse, vil jeg forvente, at eleverne trækker i samme retning, da de alle har en drøm/mål med at gå i en sådan en klasse. Eliteidræt er meget mere og andet end bare at træne. Det er både mentaltræning, fysisk træning, kost, hvile, selvdisciplin m.m. Heldigvis går Kristian på en skole, hvor lærerne/ledelsen er forståelige overfor hans træning og hvad den indebærer. Den medfører fridage i forbindelse med træningslejre/konkurrencer i ind og udland. Klubben hvor Kristian svømmer forventer, som en selvfølge, at deres svømmere har skolearbejde med på træningslejrene, så de kan passe deres skole, mens de er på træningslejr. Hvis skolen/lærerne/eleverne ikke respekterer et ungt menneskes lyst til eliteidræt kan det være motivationsdræbende og være en af årsagerne til at unge eliteudøvere dropper deres sport, fordi de har svært ved at få deres hverdag til at hænge sammen. Selvfølgelig skal eliteidrætsudøvere også møde elever, der ikke dyrker eliteidræt som dem selv, men det må kunne organiseres på den enkelte skole, ligesom der kan organiseres valghold i kortere/længere perioder, hvis man vælger at have eliteklasser, hvis det en dag bliver lovligt. Der findes Team Danmark ordning, når man har forladt folkeskolen, da man ved hvor krævende det er at dyrke eliteidræt, men inden for nogle sportgrene, starter satsningen, fra klubbernes/forbundenes/udøvernes side, før man forlader folkeskolen. Jeg ved godt det vil medføre en del spørgsmål: - Hvor skal pengene komme fra? - Hvor mange eliteudøvere skal der til før man kan oprette en eliteklasse? - Hvad skal kriterierne være? - Kan eliteudøverne ikke blive i en almindelig klasse? Hvordan? Hvorfor? - Hvorfor skal eliten forfordeles? Bliver den det?