Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)
Tomas Hansen (tidligere debattør.)
(Lærer)
29-08-2019 11:12
Meget betændt debat.
Det her er virkelig et minefelt at begive sig ind i.......
Jeg oplever generelt ikke, at en blanding af kulturer fremmer integrationen, især ikke hvis der er en forholdsvis stor del 2-sprogede eller hvad vi nu skal kalde dem. Tværtimod er der en stor adskillelse, hvor ikke mindst 2-sprogede søger hinanden og de facto ekskluderer sig selv. :-/
Og ja, der er tilfælde hvor det sker.
Når vi så ser på Tovshøjsskolen & Nicolaj Sørensen er han måske ikke helt i tråd med virkeligheden.
"Tovshøjskolen som et sted, hvor faglighed, fællesskab og trivsel er i højsædet:"
Faktum er at Tovshøj ligger i den laveste tredjedel af karaktergennemsnit på danske skoler. Om han vil det eller ej.
"så forstærker vi kun middelklassens fordomme og forskrækkelse over, at der nu er for eksempel 17 procent med anden etnisk baggrund i ens barns klasse."
Det er i den grad at negligere forældres opfattelse af tingene. Det har intet at gøre med folks etniske baggrund, det har noget at gøre med den opførsel man som forældre oplever - det er rigtig dejligt at Nikolaj & datter er glade for Tovshøj, men der er forældre, der har en anden opfattelse og hvor de i den grad oplever at bestemte elevgrupper er overrepræsenterede i gruppen af elever, der skaber problemer.
Jeg oplever heller ikke at tingene "smitter" af. ;-) Blandt andet fordi mange 2-sprogede både sprogligt, kulturelt og forståelsesmæssigt kommer med en baggrund, der gør naturfag rigtig, rigtig svært og hvor man ganske enkelt ikke kan hente det efterslæb når jeg får dem i 7. klasse, med mindre man skal starte forfra. :-/
Forældre har en voldsom ulyst til deres børns skolegang skal være noget man tager let på, så vil de hellere skifte skole - man kan så selvfølgelig mene som S, at der skal ikke være frit skolevalg, så får friskolerne da i den grad vind i sejlene.
Kynisk sagt: En god del undersøgelser viser at mange elever med anden etnisk herkomst, de har et lavere fagligt niveau og ender med en lavere afgangskarakter. Forældre er ikke dummere end de kan regne ud, at hvis der er 30 % 2-sprogede i klassen, vil der også være en markant større mulighed for det faglige niveau vil være generelt mindre, da undervisningen bliver tilpasset så de også kan følge med - undervisningsdifferentiering eller ej.
Jeg ser det egentlig heller ikke som en specielt stor fordel for de elever, der i så fald skal "fjernes" fra deres skole. Århus har busbørn, der busses rundt efter sprogscreening, netop for at deres niveau skal hæves pga. klassekammerat-effekten.
Det betyder så bare at de fjernes fra deres nærområde - i nogen tilfælde køres de tæt på 20 km væk fra hjemmet, at de ikke går i skole med deres kammerater hjemmefra og at de ganske enkelt søger de andre busbørn.
Skal man noget var det smartere at sætte flere pædagogiske ressourcer af til skoler som Tovshøj og sørge for der rent faktisk gøres mere - i stedet for at anse det som en "normal" folkeskole, hvor man bare har en anden etnisk baggrund.