Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)

Niels Jakob Pasgaard (Lektor) 27-09-2019 09:14
Ministeren, der ikke kunne styre ministeriets embedsmænd...
"Ministeren har bedt ministeriet om at gå i dialog med forskerne om at ændre projektet, så man fremover får indsigt i den gode undervisning i dansk og matematik ud fra et bredere opdrag, og så det ikke fremstår sådan, at de forskere der har været med til at udvikle rammen for de Fælles Mål, også evaluerer dem." https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2017/maj/170501-ny-viden-om-dansk-og-matematiklaereres-undervisning-med-faelles-maal
Thora Hvidtfeldt Rasmussen (Lærer emeritudse) 27-09-2019 10:53
"I de højt præsterende klasser har lærerne en mere målorienteret didaktik end i de de lavt præsterende klasser, hvor det i højrere grad er elevernes lyst, der får lov at bestemme undervisningen. Er det udtryk for, at lærerne vælger deres didaktiske tilgang med udgangspunkt i elevernes faglige niveau eller for, at de faglige præstationer er et resultat af den didaktiske tilgang? Det kan undersøgelsen ikke svare på, siger Andreas Rasch-Christensen. " Når det måles med de nationale test, altså. Var der ikke også den mulighed, at de nationale test måler ud fra et målcentreret udgangspunkt - og derfor tilgodeser målstyret undervisning?