Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)

Gitte Mailand (Lærer) 27-10-2019 19:24
Hvor simpelt kan virkeligheden beskrives ? Vi taler om en situation i folkeskolen, hvor fortællingen om at nu er alt godt i den grad dyrkes også i mit fagblad .Vi skal alle varme os ved ildsjælenes korte varme og derved bilde os ind at nu er vi alle normale - men det er vi ikke ! Vi har nok flex mange steder, men absolut intet hegn om vores forberedelse Vil en fagpolitiker ikke nok komme på banen her ! Hvad er det for en forberedelsestid der tales om ??? UAUTORISERET .... Jeg har aldrig nogensinde troet ,det skulle overgå mig at læse den slags i mit fagblad Skruebrækker
Bodil Nielsen (Lærer) 27-10-2019 20:09
Lærere med følgere
Er dette mit fagblads holdning og forståelse af lærerarbejdet? Jeg må så konstatere, at chefredaktøren ikke ved meget om lærerarbejdet, og nok heller ikke om en fagforenings rolle? Ja, lærere har altid arbejdet mere end de fik løn for- af både lyst og simpel nødvendighed- da hverdagen i skolen ellers kan føles uoverskuelig. De bliver nemlig eksamineret dagligt af ungerne, hvis forberedelsen ikke er i orden. Men.... i en artikel i et fagblad at lade en Tr fortælle om sin hoppy - ja sådan blev det stavet i vores blad indtil undertegnede skrev til Folkeskolen, og det blev rettet- og fortælle om, hvor mange timer hun bruger på dette, hører ikke hjemme her. Kan godt forstå, at lærere ikke møder megen respekt rundt i DK. Redaktøren taler om ildsjæle, der gerne vil lave god undervisning ? Undskyld mig, men vil alle ikke det? Kære chefredaktør, du må ud i lærervirkeligheden. Og du taler om, at i den traditionelle fagforeningstænkning tangerer dette skruebrækkeri. Det ER skruebrækkeri, når en TR i et fagblad blander dette sammen. Jeg må nok konstatere, at min faglige organisation har mere travlt med at lade kolleger fortælle om deres faglige og erhvervsmæssige ambitioner snarere end at sikre Danmarks lærere ordentlige løn og arbejdsvilkår..... Folkeskolen har lagt sig ned og vil selvfølgelig blive tildelt en masse spark fremover!
Jan Madsen (Lærer) 27-10-2019 20:36
"og at nogen får gode ideer og stiller dem til rådighed for andre, er det svært at have ondt af. Det kan kun gøre undervisningen bedre." Det er simpelthen for tyndt. I ovenstående demonsterer i manglende forståelse for det magtspil, som pågår. Det har jo altid været sådan, at lærerne bruger mere tid end det de bliver betalt for, problemet i den sammenhæng er, at vi løser det som politikerne ikke giver os tid til. Vi løber hurtigere og hurtigere. Og på den måde er vi med til at spille serveretten væk fra os selv. Så ja, undervisningen bliver bedre, men vi modarbejder vores egne interesser samtidig. Det savner jeg, at i tager mere seriøst.
Hanne Birgitte Jørgensen (Chefredaktør) 28-10-2019 11:52
Det må være muligt at fremhæve noget godt
Kære debattører Det handler ikke om arbejdstid, for Anette, som er matematiklærer og TR, fremstiller faktisk disse værksteder inden for sin arbejdstid, hvor hun har udviklet dem gennem 18 år...Se evt. Debatten under artiklen: jeg tænker på matematik hele tiden. Jeg synes det er sørgeligt, hvis vi ikke - sammen med alle artiklerne om lærernes elendige forhold - kan bringe artikler med lærere, som gerne vil dele deres gode ideer med andre uden at blive skudt i skoene, at vi er ligeglade med lærernes arbejdsforhold. Venlig hilsen Hanne Birgitte, chefredaktør
Bodil Nielsen (Lærer) 28-10-2019 11:58
Lærere som følgere
Hvis man som TR tænker matematik hele tiden, må det være vanskeligt også at tænke på sine medlemmers vilkår? Og som gammel matematiklærer har jeg vanskeligt ved at se hvordan dette kan nås indenfor den tildelte forberedelsestid.
Gitte Mailand (Lærer) 28-10-2019 16:45
Hanne Birgitte Jøregensen "Det handler ikke om arbejdstid" skriver du i dit svar. I lederen skriver du "Det er kolleger, som bryder fællesskabet og arbejder, når de burde lade være, fordi de ikke får løn for det." ..... Nej så er det ikke i arbejdstiden - for det er gratis arbejde. Mener du lærerjobbet er et kald ? Mener du virkelig, jeg skal betragte merarbejde på grund af elendige arbejdsforhold som en hobby ? Du har et svar i en anden tråd her på Folkeskolen, hvor en lærer efterlyser,at I på Folkeskolen skal følge andre grupper, der deler ideer på Facebook. Sjovt nok skriver du her - at det har I ikke kræfter til(tror det er sådan det udtrykkes) .Ej helt ærligt, nogen på Folkeskolen skal da bare betragte det som en hobby. SÅ arbejder de i deres fritid uden løn.Hvor svært kan det være ?