Kommentarer overført fra tidligere version af folkeskolen.dk (før 7/3-22)
Gitte Mailand
(Lærer)
29-10-2019 11:22
Say no more
"Det at lærerne i stigende grad oplever, at de kan komme til at lykkes med deres arbejde, er vigtigt, og det er præcis det, der står i vores Ny Start-aftale".
Ole Korsgaard Andersen
(Lærer)
29-10-2019 12:48
Kære Karen Ravn
Jeg synes altså, at flere af fagbladet Folkeskolens artikler på det seneste er meget mangelfulde i deres indhold. Tag fx. din egen artikel her: 'KL-tal: Lærerflugten fra Folkeskolen er drevet over'. Hvorfor går I ikke mere journalistisk til værks og får spurgt ind til de udsagn, som gives?
Hvad mener fx. Michael Ziegler i grunden, når han siger at "...vi med Ny Start og mange andre initiativer har taget hul på en mere positiv udvikling i folkeskolen". Hvilket initiativer tænker han konkret på? Og hvad er Michael Zieglers bud på årsagen til, at der i en bestemt periode fra 2014 - 2016 har været en periode med et markant frafald blandt lærerne? Og hvilken betydning havde det for Folkeskolen, at dette frafald fandt sted?
Ligeledes, hvad mener Anders Bondo Christensen, når han siger: "Det at lærerne i stigende grad oplever, at de kan komme til at lykkes med deres arbejde, er vigtigt, og det er præcis det, der står i vores Ny Start-aftale". Mener han rent faktisk, at nedgangen i frafaldet skyldes Ny Start -samarbejdsaftalen imellem KL og DLF? At den almindelige lærer med Ny Start oplever reelle forbedringer i sine arbejdsvilkår?
Hvorfor går fagbladet Folkeskolen ikke ind og stiller disse - i hvert fald for mig at se - naturligt opfølgende og uddybende spørgsmål?
Mvh. Ole
Pernille Kepler
(Naturfagslærer på en friskole)
30-10-2019 08:20
Hvilke tal ligger til grund for konklusionen?
10% af 40.000 er flere personer end 12% af 30.000. Derfor er det relevant at se på antallene indenfor de forskellige aldersgrupper.
Ren procent-evaluering er tågesnak.
Ryan Ferdinandsen
(Vejleder (Læreruddannet))
30-10-2019 09:39
@Ole
Jeg er meget enig, men det er desværre ikke kun på det seneste. Et godt eksempel på det er sagen om Cand.Pæd.Psych. uddannelsen. Som har været i spil siden 2002.
Når Aarhus Universitet/Psykologforeningen eller en minister kommer med påstande, så får de lov til at komme til orde med Folkeskolen som mikrofonholdere. Ikke noget med at sætte sig ind i substansen og at tage lærervinklen (hvorfor skulle man da også gøre det i lærernes fagblad?) eller inddrage nogle relevante personer der kan give kvalificeret modspil.
Karen Ravn
(webredaktør)
30-10-2019 10:17
Svar fra redaktionen
Artiklens tal og udtalelser er 100 procent citeret fra KL's nyhedsbrev Momentum. Det er meget vanskeligt at opgøre tendenserne til lærerflugt og i øvrigt skille dem fra stillingsnedlæggelser, men vi har jævnligt selv forsøgt os - de fx her https://www.folkeskolen.dk/883507/hver-tredje-laerer-over-50-aar-er-forsvundet
KRL-tallene tager udgangspunkt i populationen af konkrete månedslønnede personer på lærer- eller skolelederoverenskomst, der i løbet af det seneste år ikke længere er ansat på den overenskomst. Læs mere her https://www.kl.dk/media/21744/om-undersoegelsen.png og her https://www.kl.dk/nyheder/momentum/2019/nr-17/faerre-laerere-forlader-folkeskolen/
Niels Chr. Sauer
(Skribent, folkeskolelærer emeritus)
30-10-2019 10:51
Med til billedet hører, at hvor en stor del af afgangen tidligere skyldtes stillingsnedlæggelser, skyldes den nu deciderede fravalg af lærerarbejdet.
Thomas Keld Celinder
(Lærer)
30-10-2019 11:02
60+
En stor del af de 93`gruppe - ramte nærmer sig nu pensionsalderen. De er takket være DLF tvunget til at fortsætte til en evt. afskedigelse p.g.a. Sygdom eller lign. for at opretholde en tålelig tilværelse. Det må da pynte, på statestikken ?
Pernille Kepler
(Naturfagslærer på en friskole)
30-10-2019 21:13
Stadig ingen tal, Karen
Linkene viser ikke, om faldet skyldes, at lærerantallet er faldet eller steget i de forskellige aldersgrupper.
Det er en stor overskrift på et tyndt grundlag.
Anders Bondo Christensen
(lærer)
06-11-2019 08:45
Det korrekte citat
Jeg er i Momentum citeret for følgende:
Blandt undervisere i folkeskolen er 83,5 pct. af arbejdstiden dækket af en person med læreruddannelse, og Anders Bondo Christensen betegner fortsat rekruttering af lærere som en af folkeskolens to hovedudfordringer.
»Det er fordi, det har en selvforstærkende effekt. Hvis man er på en skole, hvor der er mange undervisere, der ikke har en læreruddannelse, så bliver det endnu sværere at være lærer, og så kan flere finde på, at forlade skolen,« siger Anders Bondo Christensen.
Derfor er han også glad for, at Danmarks Lærerforening og KL sammen søsatte samarbejdet Ny Start i kølvandet på de seneste overenskomstforhandlinger. For det kan være med til at skubbe på udviklingen med, at endnu færre lærere forlader folkeskolen.
»Jeg håber rigtig meget på, at hele Ny Start-samarbejdet kan være et skub i den rigtige retning. Det, at lærerne i stigende grad oplever, at de kan komme til at lykkes med deres arbejde, er vigtigt, og det er præcis det, der står i vores Ny Start-aftale. Vi skal prøve at sikre, at lærerne kan lykkes med deres undervisning, vi skal styrke arbejdsmiljøet, og vi skal styrke den professionelle kapital. Jeg tror, at det er nøglen,« siger Anders Bondo Christensen.
Jeg tror, jeg håber, papiret siger, dialog er vigtig, vi skal prøve at lykkedes.....
Hvordan kan er fagforening seriøst stå på mål for sådanne luftige tiltag?
Hvorfor ikke kræve action fra KL og regneholdet bag inden man håber og tror?
Jeg holdte op med at tro i 2013, intet har peget i anden retning siden, desværre.
Af skade bliver man klog..... Men den fugl er vi lettet fra Vandkunsten.